Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppkyckling med rinnande vätska ur kloaken  (läst 1209 gånger)

vasagatan

Tuppkyckling med rinnande vätska ur kloaken
« skrivet: 15 okt-15 kl 15:25 »
Hej! Jag köpte för knappt en vecka sedan en tuppkyckling, svart kopparmaran, och som jag efter mer noggrann inspektion ser saknar flera stjärtfjädrar och verkar uppsvullen i kloakmynningen. Han har verkat blöt i rumpan och idag fick jag tvätta honom där bak då det bildats torra vita klumpar, typ krita, som fastnat i fjädrarna runt kloaken. Han har haft mest normal avföring men vissa lite blötare, men det verkar rinna genomskinlig vätska ur kloaken hela tiden. Han äter men sitter gärna och burrar. Infektion?

Theoneandonly

• Skåne
SV: Tuppkyckling med rinnande vätska ur kloaken
« Svar #1 skrivet: 15 okt-15 kl 17:13 »
Ja den har en tarminfektion, troligen coccsidios.
Om du tänkt att den ska bli avelstupp så är det nog inget å hålla på tyvärr.
Han kan med ömsint vård tillfriskna hyfsat men blir aldrig hundra procent stark och vital.
Dom får kroniska skador i tarmarna..

En del djur är svaga redan från start, alt tålde han inte flytten med stress och nya smittämnen.
Dra ner på proteinfodret, ev bara kornkross och blanda gärna i lite dillfrön och aktivt kol ;)

Gilbert

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 okt-15 kl 17:17 »
Sjuka fjäderfän måste gallras ut så att inte smitta går på hela besättningen.

vasagatan

« Svar #3 skrivet: 16 okt-15 kl 07:11 »
Tack för svar! Om vi misstänker att han fått infektionen av nya bakterier i vårt hönshus borde han väl inte kunna smitta de som redan bor där? Visserligen kan han ha haft med sig infektionen från sitt förra hem ... Han bor i ett eget hägn i hönshuset så jag avvaktar nog lite och ger honom kost efter råd jag fick  :) (Ibland är det väldigt svårt att ta hand om höns.)

Theoneandonly

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 16 okt-15 kl 16:49 »
När jag skrev smittämnen hos dig så syftade jag inte på någon särskild, farlig smitta.
Bara den vanliga bakterie/virus mm som finns hos alla.
Men var tuppen inte van vid dessa så kan det, plus stress ändå slå ut immunförsvaret.
Var extra noga med värme åt den stackarn.

Lycka till  :)

vasagatan

« Svar #5 skrivet: 29 okt-15 kl 16:10 »
Jo, jag förstod vad du menade  :) Det är väl som när vi åker utomlands, frossar i middagsbufféer och får värsta maginfluensan?
Nu har han fått värme, kornkross och medicinskt kol utblandat i vattnet och han har blivit bättre, äter massor och har ökat i vikt väsentligt. Han verkade så pigg så jag slutade att ge honom kol för ett par dagar sedan men då började det åter rinna ur rumpan. Så nu får han kol igen, jag har inte gett upp hoppet.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

63 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser