Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Glykol eller?  (läst 6042 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Glykol eller?
« skrivet: 27 okt-15 kl 13:14 »
Finns det något annat än glykol, man kan fylla värmesystemet med för att det inte ska frysa?
Glykol är kladdigt och har lättare att läcka, så det vore intressant med något annat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16997
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Glykol eller?
« Svar #1 skrivet: 27 okt-15 kl 13:28 »
I ett hus?
Nej, framförallt kostnaden och miljörisker.
Töm systemet eller installera värmepatron gärna med fjärrövervakning/styrning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Glykol eller?
« Svar #2 skrivet: 27 okt-15 kl 15:50 »
I ett hus?
Nej, framförallt kostnaden och miljörisker.
Töm systemet eller installera värmepatron gärna med fjärrövervakning/styrning.

Ja det är ett hus.

Miljörisker, det är därför jag söker alternativ.

Tömma och köra på el är jag inte intresserad av.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Glykol eller?
« Svar #3 skrivet: 27 okt-15 kl 18:30 »
Glycerol, eller som det hette förr, glycerin kan användas som frostskyddsmedel blandat i vattnet.

  • Gäst
SV: Glykol eller?
« Svar #4 skrivet: 27 okt-15 kl 19:32 »
Jordvärme kör man väl med sprit? Vet inte om det är bra för högre temperatur dock. Är PEG så illa? Används ju i tandkräm och hudvårdsprodukter.
« Senast ändrad: 27 okt-15 kl 19:38 av Rubensgården »

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Glykol eller?
« Svar #5 skrivet: 27 okt-15 kl 19:52 »
Jordvärme kör man väl med sprit? Vet inte om det är bra för högre temperatur dock. Är PEG så illa? Används ju i tandkräm och hudvårdsprodukter.

Vad är PEG?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14505
    • Östergötland
SV: Glykol eller?
« Svar #6 skrivet: 27 okt-15 kl 23:56 »
Polyetylenglykol, men det verkar inte rätt att hälla i systemet. Vill man ha någon ogiftig glykol så är det bättre att ta propylenglykol. Etylenglykol är det vi har i bilarna i Sverige, och den är giftig.

Om du har ett system utan acctank kan du ju använda hetolja istället. Fryser inte och du kan dra upp elementen i nästan 300 grader ;D


Rubensgården

  • Gäst
SV: Glykol eller?
« Svar #7 skrivet: 29 okt-15 kl 12:46 »
Då är ju vatten bättre. Drar man upp det till plasma är det uppe i 1500 grader. :D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14505
    • Östergötland
SV: Glykol eller?
« Svar #8 skrivet: 29 okt-15 kl 14:19 »
Nu verkar Rubensgårdens konto vara kapat av Tännlappen.

torbjorn

  • Inlägg: 13767
    • Medelpad
SV: Glykol eller?
« Svar #9 skrivet: 29 okt-15 kl 15:23 »
Om syftet bara är att hindra systemet från att frysa sönder, så räcker det med 10-15 % glykol i vattnet. Men då finns ju risken att det blir fullt med issörja och är svårt att ta i drift om det skulle behövas med kort varsel mitt i vintern.

Läckageproblemen är inte så mycket att oroa sig för, se istället glykolblandningen som ett sätt att få systemet att skvallra om begynnande läckor i god tid.

Jag skulle nog för min del sikta på propylenglykol. Om man sedan väljer ren propylenglykol eller sådan som säljs som bilkylarvätska och är försedd med tillsatser som ska motverka korrosion, pannsten mm är väl mest en prisfråga.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Glykol eller?
« Svar #10 skrivet: 29 okt-15 kl 19:03 »
I gamla instruktionsböcker varnas för att glykol är korroderande. Kanske därför olämpligt med ren glykol? Bilkylarvätska brukar gå att få tag på från skroten.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Glykol eller?
« Svar #11 skrivet: 29 okt-15 kl 19:55 »
I gamla instruktionsböcker varnas för att glykol är korroderande. Kanske därför olämpligt med ren glykol? Bilkylarvätska brukar gå att få tag på från skroten.

Kylarvätska har ju en antikorroderande funktion och den avtar med ålder.På skroten säljer de en smutsig gammal blandning av fan och hans moster=bara skräp.
Köp en dunk propylenglykol och problemet är löst :)

torbjorn

  • Inlägg: 13767
    • Medelpad
SV: Glykol eller?
« Svar #12 skrivet: 29 okt-15 kl 20:27 »
I gamla instruktionsböcker varnas för att glykol är korroderande. Kanske därför olämpligt med ren glykol? Bilkylarvätska brukar gå att få tag på från skroten.

Man använder ju i princip ren glykol som "brine-vätska" i jord- och bergvärmeanläggningar. Men den används ju vid låg temperatur vilket gör att all korrosion går långsammare, och större delen av den anläggningen består av plastslang. De enda metalldelar den kommer i kontakt med är en plattvärmeväxlare, förmodligen av rostfritt, och en cirkulationspump.

Jag misstänker att det är likadant med glykol som med metanol och diverse andra alkoholer, nämligen att den inte är särskilt korrosiv i kemiskt ren form, men dels är det dyrt att framställa den i så perfekt rent skick och den "tekniska" kvaliteten innehåller alltid diverse organiska syror, salter mm, och dels kan det hända oväntade saker ur korrosionssynpunkt när man blandar den med vatten av kemiskt okänd beskaffenhet.

När det gäller kylarvätska från skroten får man nog, förutom alla möjliga andra föroreningar, också räkna med att den består av en okänd blandning av etylen- och propylenglykol. Skrotarna lär nog inte analysera vilken slags kylvätska som finns i en viss bil innan man tömmer den till det stora fatet. Statistiskt sett kan man väl vänta sig att minst hälften av den begagnade kylarvätskan är vatten, och av resten så är kanske 80 % etylenglykol, 10 % propylenglykol och de sista 10 % lite av varje (nerbrutna tillsatser, färgämnen, motorolja, sand, korrosionsprodukter mm).

Rubensgården

  • Gäst
SV: Glykol eller?
« Svar #13 skrivet: 01 nov-15 kl 18:55 »
När det gäller kylarvätska från skroten får man nog, förutom alla möjliga andra föroreningar, också räkna med att den består av en okänd blandning av etylen- och propylenglykol. Skrotarna lär nog inte analysera vilken slags kylvätska som finns i en viss bil innan man tömmer den till det stora fatet. Statistiskt sett kan man väl vänta sig att minst hälften av den begagnade kylarvätskan är vatten, och av resten så är kanske 80 % etylenglykol, 10 % propylenglykol och de sista 10 % lite av varje (nerbrutna tillsatser, färgämnen, motorolja, sand, korrosionsprodukter mm).

OT: Undra om det går att tanka en Volvo T-31 med det. :) Lät trevligt det där. Den dricker ju det mesta. (Ironi).

Hokuspokus

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Glykol eller?
« Svar #14 skrivet: 07 nov-15 kl 22:24 »
Det lustiga med Glykol som frysskydd är att det är just blandningen med vatten som sänker fryspunkten. 50% glykol o 50% vatten ger fryspunkt ca -40 gr C. Ökar man på % Glykol över 55% så blir frysskyddet sämre. Ren Glykol fryser vid ca -13 gr C !

En annan oönskad egenskap hos höga halter Glykol är att förmågan att överföra värme är dålig och det vill man ju inte ha i ett värme eller kylsystem. Så mer än 55% Glykol ska man inte ha.

Glykol kan krypa genom gamla lindade rörskarvar. Vill man slippa glykolläckage så ska man ha moderna kopplingsskarvar.

torbjorn

  • Inlägg: 13767
    • Medelpad
SV: Glykol eller?
« Svar #15 skrivet: 07 nov-15 kl 22:44 »
Glykol kan krypa genom gamla lindade rörskarvar. Vill man slippa glykolläckage så ska man ha moderna kopplingsskarvar.

Eller använda gängtejp eller någon modern tätningsmassa i de gängade skarvarna istället för blånor och linolja.

Hokuspokus

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Glykol eller?
« Svar #16 skrivet: 07 nov-15 kl 23:02 »
så sant så sant Torbjörn !

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Glykol eller?
« Svar #17 skrivet: 08 nov-15 kl 18:04 »
Det lustiga med Glykol som frysskydd är att det är just blandningen med vatten som sänker fryspunkten. 50% glykol o 50% vatten ger fryspunkt ca -40 gr C. Ökar man på % Glykol över 55% så blir frysskyddet sämre. Ren Glykol fryser vid ca -13 gr C !

En annan oönskad egenskap hos höga halter Glykol är att förmågan att överföra värme är dålig och det vill man ju inte ha i ett värme eller kylsystem. Så mer än 55% Glykol ska man inte ha.

Glykol kan krypa genom gamla lindade rörskarvar. Vill man slippa glykolläckage så ska man ha moderna kopplingsskarvar.

Eller använda gängtejp eller någon modern tätningsmassa i de gängade skarvarna istället för blånor och linolja.

Det är ju drygt att göra om alla kopplingar.
Finns det inget annat alternativ än glykol, som jag efterlyste när jag startade tråden?

Hokuspokus

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Glykol eller?
« Svar #18 skrivet: 08 nov-15 kl 21:29 »
Sprit används ibland även i husvärmesystem men är brandfarligt att hantera. När det väl har blandats in i vattnet är det väl ok. Jag kan inget om spritens egenskaper men det finns ju google  :)

torbjorn

  • Inlägg: 13767
    • Medelpad
SV: Glykol eller?
« Svar #19 skrivet: 08 nov-15 kl 21:32 »
Det är inte självklart att gamla rörkopplingar med blånor börjar läcka när man häller i glykol i systemet, det är kanske bara en av tjugo det någonsin blir problem med.

Sprit har nackdelarna att den sänker vattnets kokpunkt och att den avdunstar med tiden, speciellt om man har öppet expansionskärl.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

243 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser