Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vedeldad köksspis  (läst 14229 gånger)

TW

• Finland
SV: vedeldad köksspis
« Svar #20 skrivet: 30 okt-15 kl 10:40 »
Alla verkar förutsätta någon form av funktionalitet. Men idag är det ju allra vanligast att man av estetiska skäl installerar en äldre vedspis, sedan behöver den inte fungera tekniskt,  man kanske inte ens behöver ha en rökkanal! TS har ju inte förklarat vad/om den skall användas till

I dagens värld lönar det sig att ställa frågan till sig själv hurudant liv man vill ha.
-Vill man leva ett fantasiliv i en teaterkuliss som ger atmosfär och status men där hela världen rämnar om "de andra" inte sköter allt så man själv kan leva bekymmersfritt? Där det kvittar om inkomsterna täcker och utgifterna och allt handlar om att konsumera sig lycklig i dag. Många gör det livsvalet........och många brukar få sina liv krossade då bubblan spricker.
-Vill man leva så att man har flera olika möjligheter att klara sig och så att det man äger är ens eget och fungerar när man behöver det. Så att små problem inte kan krossa hela ens liv eftersom man står stadigt på flera ben och har inbyggda säkerheter i systemet. Jag anser att det valet är det ända rätta.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #21 skrivet: 30 okt-15 kl 11:55 »
Alla verkar förutsätta någon form av funktionalitet. Men idag är det ju allra vanligast att man av estetiska skäl installerar en äldre vedspis, sedan behöver den inte fungera tekniskt,  man kanske inte ens behöver ha en rökkanal! TS har ju inte förklarat vad/om den skall användas till

Jag trodde sådant inte existerade innan igår då jag läste senaste numret av lantliv (nr 11-2015) där det på sidan 54 finns ett reportage om Jessica som "köpte den gamla gården i gläntan", och se där, på s.60 står det; "köket har också fått en liten vedspis som inte är installerad utan bara finns för den passar så bra in", och om kakelugnen står det "matrummet har fått en kakelugn som använts vid en filminspelning. Den går inte elda i, men den är handgjord och pryder sin plats."

Hur som helst, eftersom det är svårt att få tag i stora spisar av rent gjurtjärn antog jag trådskaparen letade en sådan. Sådana där emaljerade spisar finns det ju  hur många som helst av på blocket.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 30 okt-15 kl 12:59 »
Intressant denna skillnad mellan Finland och Sverige. Undrar varför det smarta draget att lägga in en sommar och en vinterkanal inte användes i Sverige?

Det har "inte" varit så förbannat fattigt här. En orsak kanske.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 30 okt-15 kl 13:13 »
Fast det har inte varit fett för torpare och småbönder här heller, och vi har liknande klimat och inburen ved borde man vilja ha nytta av fullt ut på vintern även här. Kakelugnar i all ära, men de släpper in rökgaserna i huvudhöjd i skorsten.

Även den där typen av spishäll med murad botten/sida är ju otroligt smart i sin enkelhet.

TW

• Finland
« Svar #24 skrivet: 30 okt-15 kl 17:12 »
Jag trodde sådant inte existerade innan igår då jag läste senaste numret av lantliv (nr 11-2015) där det på sidan 54 finns ett reportage om Jessica som "köpte den gamla gården i gläntan", och se där, på s.60 står det; "köket har också fått en liten vedspis som inte är installerad utan bara finns för den passar så bra in", och om kakelugnen står det "matrummet har fått en kakelugn som använts vid en filminspelning. Den går inte elda i, men den är handgjord och pryder sin plats."

Hur som helst, eftersom det är svårt att få tag i stora spisar av rent gjurtjärn antog jag trådskaparen letade en sådan. Sådana där emaljerade spisar finns det ju  hur många som helst av på blocket.
Ja vad skall man säga..... enfald......... ???

Annars så borde såna där satser med gjutjärnsdelar till en murad vedspis troligtvis finnas att köpa än i dag. Jag såg dem i en finsk broshyr för några år sedan. Tyvärr minns jag inte vem som tillverkade dem.

Kombinationen gjutjärnsspis med cirkulationskanaler i muren bakom lär förekomma ganska allmänt i vissa delar av Norrbotten men av någon orsak hann inte uppfinningen sprida sig söderut i Sverige innan vedspisarna gick ur modet. Här håller de på att försvinna nu för tiden då folk bara eldar för trivseln och inte vill ha någon värme. Det är ju synd på en bra lösning.

Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Lena III

• Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
« Svar #25 skrivet: 30 okt-15 kl 18:24 »
Intressant denna skillnad mellan Finland och Sverige. Undrar varför det smarta draget att lägga in en sommar och en vinterkanal inte användes i Sverige?

Det har jag i min spis!
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 30 okt-15 kl 18:30 »
Fast det har inte varit fett för torpare och småbönder här heller, och vi har liknande klimat och inburen ved borde man vilja ha nytta av fullt ut på vintern även här. Kakelugnar i all ära, men de släpper in rökgaserna i huvudhöjd i skorsten.

Även den där typen av spishäll med murad botten/sida är ju otroligt smart i sin enkelhet.

Kanske influenser från öst eller trakter där det inte finns så mycket bränne? Finns rätt mycket eldstäder på andra sidan sjön som jag aldrig sett här i Sverige. I Estland och Finland är det vanligt med rörspisar av plåt som fyllts med sand. Jag får efterkrigsvibbar av sådant. Eller så är man helt enkelt bättre på att nyttja resurserna.

TW

• Finland
« Svar #27 skrivet: 30 okt-15 kl 18:51 »
Kanske influenser från öst eller trakter där det inte finns så mycket bränne? Finns rätt mycket eldstäder på andra sidan sjön som jag aldrig sett här i Sverige. I Estland och Finland är det vanligt med rörspisar av plåt som fyllts med sand. Jag får efterkrigsvibbar av sådant. Eller så är man helt enkelt bättre på att nyttja resurserna.

De runda plåtklädda rörspisarna jag har sett är inte fyllda med sand. De är mycket mera avancerade än så.
Plåtklädseln består av ungefär 60 cm höga ringformade rektioner. Man satte upp en sektion i gången och murade med tegel och lerbruk inuti. Kanalerna gick ned vid sidorna precis som i en kakelugn. Ytterskal och mellanbalkar är normalt murade med teglet på kant. Det gav stor värmeupptagande och värmeavgivande yta i proportion till tegelmassan. Eftersom ytterskalet var så tunt behövdes plåten som en extra säkerhet mot sprickor och läckor i muren. När de var utbrända efter 50 års eldning pytsade man in vatten och plockade bort teglet ur en plåtsektion i gången och tog ned dem och murade om med nytt tegel och nytt bruk i de gamla plåtsektionerna.
Tack vare den oömma och täta konstruktionen kunde man elda en plåtugn betydligt varmare än en kakelugn eller vanlig rörspis. Det blev effektivare förbränning och betydligt mer värme.
Om jag skulle få välja mellan plåtugn och kakelugn skulle jag absolut välja en plåtugn. De är helt fenomenala.

Jag har set en dylik plåtugn i nordvästra hörnet av Ångermanland. De lär ha förekommit här och var i Norrlands inland. I synnerhet i byskolor och på mindre välbergade gårdar.
Antifacist.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #28 skrivet: 30 okt-15 kl 19:05 »
Det har jag i min spis!
Inbyggt i murstocken alltså? Kan det varit en finne (eller norrbottning) som byggt huset? Vad är det för byggår?

Gottfrid

• -
« Svar #29 skrivet: 31 okt-15 kl 18:50 »
Visst finns det många lika varianter i Sverige med.Vedspisar med en extra kanal som värmer upp muren bakom köket där man tex har ett finare rum där man inte ville ha en eldstad.Att man inte använde den kanalen på sommaren beror dels på att det varmt så det räckte och att draget vart för dåligt med stor sot bildning till följd.Finns även en variant av murspis där man eldar i källaren och muren har en extra kanal så röken åker upp på övervåningen  och vänder sen till detta en varmluftskanal.Har sett värmeugnar i tegel likt dom stora tullikivi ugnarna fast större.Där man eldade med halvmeters ved! I dom allra flesta fall så beror skillnader på uppförande av skorstenar och tillväga gångs sätt av lokala traditioner.Om man kollar på en bakugn tex så skiljer det sig mycket vart i landet man bor.Vissa lösningar visade sig fungera riktigt bra medan andra inte alls gjorde det.Likaså tillgång på matreal  .Sen om man tittar över tid så ändras trender och mode vilket gör att olika förfarande uppstår.

Lena III

• Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
« Svar #30 skrivet: 31 okt-15 kl 18:56 »
Inbyggt i murstocken alltså? Kan det varit en finne (eller norrbottning) som byggt huset? Vad är det för byggår?

Japp, värmevägg mot rummet från köksspisen, samt ett spjäll så man kan köra rakt upp, det var ett mycket lite undantag till ett soldatorp från början (det är påbyggt i två omgångar). Årtal vet jag inte.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Landet

• Västerbotten
« Svar #31 skrivet: 01 nov-15 kl 14:41 »
>själv är bäste dräng, jag gissar att det kan ha med brandskyddsteknik att göra i kombination med att du behöver tre kanaler om man ska använda en normal murstock. Sen hade vi öppenspis eller kakel/rörugn för att värma med. Att bara ha en normalstor vedspis för att värma ett hus går inte, inte ett standard 1800-talstorp iaf.
 Eller så var de helt enkelt smartare än oss men det kan jag inte tänka mej. ;)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #32 skrivet: 01 nov-15 kl 15:49 »
Smartare i vissa fall, trögare i andra. Som Gottfrid skriver så är det nog lokalt och det var ju inte så snabb spridning på smarta ideer förr.

Brandskydd var det nog inte så hysteriskt med förr, och en välmurad kanal i en tjock skorstensfot är ju inte så brandfarlig.

TW

• Finland
« Svar #33 skrivet: 01 nov-15 kl 16:11 »
Brandskydd går precis lika bra att ordna med cirkulationskanaler som utan. Med en vanlig halvstens murning har man precis lika bra brandskydd kring tre kanaler som kring en. Ovanför spjällen går allting ihop till en kanal så där kan man använda de övriga kanalerna för ventialtion från spiskupan och för någon eldstad på vinden eller så murar man skorstenen med förre kanaler därifrån och uppåt.

Jag tror att det här med era raka rör från vedspisarna är samma fenomen som med de finska kofötterna. Då en misslyckad konstruktion har blivit samhällsnorm och den del av den nationella kulturen är folk inte intresserade av förbättring.

Det är totalt fullkomligt omöjligt för finnarna att tillverka eller importera fungerande kofötter. Fastän ni i Sverige har haft bra kofötter i flera generationer....men nej..... finnen vill använda en likadan krökt rundstålsbit som alla andra finnar använder. Hur dåligt den än fungerar.

Samma sak gäller för skogskärror med fällbara bankar (stakar). Jag har själv importerat en sådan begagnad från Sverige och den sparar mycket på kroppen då man kör ut virke och ved med traktor och inte har råd att skaffa hydraulkran. Till och med erfarna karlar har blivit imponerade då jag lossar stocklass vid sågen nästan utan ansträngning.
Då en finne får tag i en sådan kärra är det första han gör att svetsa fast låsmekanismen så att man inte längre kan fälla ned bankarna. Sedan fortsätter han precis som tidigare generationer att lyfta varenda stock över de fasta bankarna både vid lastning och lossning. För att det är så man gör i Finland.
Antifacist.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 01 nov-15 kl 17:44 »
 :)

Nu blir man onekligen nyfiken på hur en finsk kofot ser ut.

RickardR

• Dalarna
« Svar #35 skrivet: 01 nov-15 kl 18:03 »
ja med;) bild tack
den som frågar är aldrig vilsen

Rubensgården

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 01 nov-15 kl 18:52 »
Finsk kofot av det bättre slaget:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/388168/FISKARS-sorkkarauta

"Svensk" kofot:
http://www.clasohlson.com/se/Kofot-Cocraft/40-8131?userSelection=B2C&rememberCookie=false

Den Finska sjunker djupare ner i mjukt trä när man bryter med den. Sämre stabilitet har den också. Fördel om man ska dra spik som inte ska dras vinkelrät mot underlaget. Vi har bara Finska. Containerfynd och har inte unnat mig bättre. *PERKELE*

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 01 nov-15 kl 19:26 »
Finsk kofot av det bättre slaget:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/388168/FISKARS-sorkkarauta

"Svensk" kofot:
http://www.clasohlson.com/se/Kofot-Cocraft/40-8131?userSelection=B2C&rememberCookie=false

Den Finska sjunker djupare ner i mjukt trä när man bryter med den. Sämre stabilitet har den också. Fördel om man ska dra spik som inte ska dras vinkelrät mot underlaget. Vi har bara Finska. Containerfynd och har inte unnat mig bättre. *PERKELE*

Så det är sådana som är "finska"? http://verktygsboden.se/kofoetter/kofot-50.0.67536.1

De är inte så bra nej.. Farfar och morfar hade sådana och de finns nog kvar någonstans, hos någon av oss..

aralia

• Södermanland
« Svar #38 skrivet: 01 nov-15 kl 20:07 »
"Jag har sett en typ av värmedriven fläkt som man sätter på spisen. Då presterar spisen ganska så bra som värmekälla också. Ganska så fiffigt. Så fort spisen blir varm så sätter den igång och sprider behaglig varme i hela rummet. Det tog inte lång tid att höja temperaturen i 15 kvm kök. När man skall använda spisen till matlagning är det bara att ta bort den. Jag mins dock inte vad den hette eller var den kom ifrån. Kanske någon annan vet."

Claes Olsson har kampanjpris för en värmedriven kaminfläkt fram till jul. Den har fått väldigt bra recensioner från kunder. Jag tänker köpa en till mitt fritidshus.
« Senast ändrad: 01 nov-15 kl 20:18 av aralia »

TW

• Finland
« Svar #39 skrivet: 01 nov-15 kl 21:48 »
Helt rätt Rubensgården.

Hultafors och Gränsfors TOVE är riktiga kofötter. Fiskars och billighetskopor av den och billighetskopior av billighetskopiorna är det som gäller i Finland........ ett efterblivet U-land i kofotsvärlden.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

98 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser