Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tänk på lösspringande jakthundar!!  (läst 6084 gånger)

Kalkon-ägare

• -
Tänk på lösspringande jakthundar!!
« skrivet: 31 okt-15 kl 15:09 »
Ett tips i all välmening bara för er som har tamfåglar... eftersom det tydligen finns jakthundar som inte kan skilja på älg och fågel... och som inte kan skilja på/har lärt sig skillnaden mellan att ställa och att bita sönder...
Det är trist att se en "kompis" plågas till döds på det här sättet, hunden bet snabbt upp hela ryggen utan att ha dödat fågeln. Trist att inte hinna gå emellan, trist att det tar ett tag att springa efter yxan så man kan göra slut på lidandet. Slut på frigåendet (fågeln stod precis utanför vår dörr när hon togs).
Bara ett tips i all välmening som sagt, om någon inte tänkt på att jakten är igång. Vet att det finns massvis bra jakthundar och bra jägare, men det här var inte ett sånt ekipage.
Ganska otrevlig bild för den som undrar över skadorna, det är ryggen man ser.

sonja på slätten

• Halland
SV: Tänk på lösspringande jakthundar!!
« Svar #1 skrivet: 31 okt-15 kl 15:12 »
Usch, vad var det för ras på hunden och vad sa jägaren?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gilbert

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 okt-15 kl 16:03 »
Den hundföraren hade inte en tränad jakthund till att börja med. De hundar vi använder är t o m "rådjursrena" dvs de följer inte efter rådjur och skulle fnysa åt ett fjäderfä.

Jaga med aggressiva sällskapshundar borde inte vara tillåtet!
Ovarsam hundförare och olämplig hund!

kurt

« Svar #3 skrivet: 31 okt-15 kl 16:13 »
För att avliva lösspringande hundar så är nog ett hagelgevär bättre än en yxa,

Kalkon-ägare

• -
« Svar #4 skrivet: 31 okt-15 kl 17:24 »
Usch, vad var det för ras på hunden och vad sa jägaren?

Jämthund tydligen, s k älghund. Och ägaren sa inte mycket.

Kalkon-ägare

• -
« Svar #5 skrivet: 31 okt-15 kl 17:35 »
Den hundföraren hade inte en tränad jakthund till att börja med. De hundar vi använder är t o m "rådjursrena" dvs de följer inte efter rådjur och skulle fnysa åt ett fjäderfä.

Jaga med aggressiva sällskapshundar borde inte vara tillåtet!
Ovarsam hundförare och olämplig hund!

Tackar för inlägg från en kunnig jägare. Ungefär så tänkte jag, att detta var en ytterst olämplig jakthund. Och jag talade om för ägaren/jägaren (som min sambo letade reda på, därför kom han plus en annan från laget hit) att det inte var hans hund jag var förbannad på utan på honom som hundförare. Men jag fick inget svar på varför hans älghund fann nöje i att tugga sig igenom ryggen på en 15 kg stor och fredlig kalkon som inte sagt flaska...

Kalkon-ägare

• -
« Svar #6 skrivet: 31 okt-15 kl 18:10 »

Kurt, jag tror du missuppfattat. Det var min plågade kalkon som avlivades med yxan. Hunden sprang bort från vår mark när min sambo sprang ut och försökte rädda kalkonen.

johe71

« Svar #7 skrivet: 31 okt-15 kl 18:39 »
Och jag talade om för ägaren/jägaren

om du inte visste det så är ägaren ersättningsskyldig...

"Våra kära hundar kan tyvärr hitta på annat ofog och till exempel döda höns eller skada andra tamdjur som katter eller får. I dessa lägen gäller också det strikta ansvaret, och förhoppningsvis har man en ansvarsförsäkring som kan träda in och ta största smällen när man ska kompensera ägaren till de döda eller skadade tamdjuren.
Om man under jakt råkar ut för att hunden ”byter” från ett vilt djur till ett tamdjur täcks det av jägarförsäkringen – under förutsättning att det gällt laglig jakt.
"

http://jagareforbundet.se/jakten/juridik-lagar-regler/Aartiklar/Du-ansvarar-for-din-hund---i-alla-lagen/

så rent juridiskt finns det inget som helst tvivel om att du ska ha full ersättning för ditt djur

Torry

« Svar #8 skrivet: 31 okt-15 kl 19:31 »
Stackars kalkonen  :'(
//Torry

Kalkon-ägare

• -
« Svar #9 skrivet: 31 okt-15 kl 20:21 »
om du inte visste det så är ägaren ersättningsskyldig...

"Våra kära hundar kan tyvärr hitta på annat ofog och till exempel döda höns eller skada andra tamdjur som katter eller får. I dessa lägen gäller också det strikta ansvaret, och förhoppningsvis har man en ansvarsförsäkring som kan träda in och ta största smällen när man ska kompensera ägaren till de döda eller skadade tamdjuren.
Om man under jakt råkar ut för att hunden ”byter” från ett vilt djur till ett tamdjur täcks det av jägarförsäkringen – under förutsättning att det gällt laglig jakt.
"

http://jagareforbundet.se/jakten/juridik-lagar-regler/Aartiklar/Du-ansvarar-for-din-hund---i-alla-lagen/

så rent juridiskt finns det inget som helst tvivel om att du ska ha full ersättning för ditt djur

Tackar johe71! Jo, precis som du säger så vet vi vems skulden är, inga frågor om det juridiska. Det konstiga i situationen är att detta över huvud taget kan förekomma. Texten du relaterar till från jägarförbundet känns som en rent och skär idiotisk klausul om du frågar mig - "Våra kära hundar kan tyvärr hitta på annat ofog och till exempel döda höns eller skada andra tamdjur som katter eller får".
Att vi får ersättning för vår kalkon betyder ju rent ekonomiskt SLAKTVIKT. Vilket känns som ett skämt då detta var ett tamdjur/husdjur. Som plågades till döds som sagt. Pengar har vi redan, vi är bara så djävla missnöjda med att detta kan inträffa med följd av två stolpskott som bedyrar vilken trevlig hundras de hyser över.
Vi själva har ett antal schäfrar, men de kan skilja på vad de får göra och inte. Eftersom vi lärt dem skillnaden. Jag stoppade min ena schäfer som var på väg mot jämthunden som slaktade kalkonen, vilket kanske var dumt, men jag var rädd att jämthunden skulle ge sig på schäfern oxå...,
« Senast ändrad: 31 okt-15 kl 20:28 av Kalkon-ägare »

Kalkon-ägare

• -
« Svar #10 skrivet: 31 okt-15 kl 20:47 »
Stackars kalkonen  :'(
//Torry
Tackar. Säger nog fröken Blå. Från det blå...

Torry

« Svar #11 skrivet: 31 okt-15 kl 21:30 »
Åh så söt hon var, vilka vackra ögon. Fy fan vad synd. Man blir vansinnig  >:D när man hör sånt här.
//Torry

Weasel

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 02 nov-15 kl 13:22 »

;D Bra där Kurt!

Helvetes jakthundar det finns.

Förra hösten hörde jag en hund skälla en bit ner. Då stod en jakthund och hade jagat upp alla våra får i en hörna i hagen. En bit ifrån hördes jägaren komma kvittrandes som en liten fågel. Jag var vansinnig och skrek till jägarjävlen att han skulle ta sin hund, och till min gubbe att han skulle skjuta hunden. (vilket han ju självklart inte skulle göra egentligen...) Jägaren fick sig en ordentlig utskällning! Fåren klarade sig utan skador som tur var.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Liselottan

• Rik nog är den som nöjd är
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 02 nov-15 kl 14:19 »
Förra hösten bet en jakttax ihjäl två höns för oss. Jägaren sa att han skulle ersätta med pengar men sen har vi inte sett skymten av honom.. Vi har sagt till jägarna att de gärna får meddela att de ska jaga så stänger vi in hönsen. Men ingen säger något och sen hör vi jakthunden källa i skogarna..

Förstår er frustration. Stackars kalkonen att avsluta livet på ett så smärtsamt sätt. :'(

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 02 nov-15 kl 14:50 »
Alla jägare tänker inte ända fram. Innan man släpper sin hund bör man testa alla upptänkliga situationer.

Du skall givetvis hävda att det var en värdefull avelskalkon, inte låta dem komma undan med köttpriset när de ställt till det och inte själva förstår eller bryr sig om din situation.

Permission

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 02 nov-15 kl 14:55 »
Har ni era husdjur så rovdjuren kommer åt dem?

Weasel

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 02 nov-15 kl 15:18 »
Har ni era husdjur så rovdjuren kommer åt dem?

Det där var bara en jävligt onödig kommentar.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Gilbert

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 02 nov-15 kl 15:39 »
Ordet jakthund är ofta missbrukat. Man anskaffar en hund som är lämpad för jakt och har de fysiska förutsättningarna för den typ av jakt man ämnar bedriva.

Denna jakthund har garanterat inte klarat jaktproven. Går man ut på klövviltsjakt med ställande hund (jämten) och den tar en tvåbent Globbelobbelobb så är det jägaren/hundförarens ansvar oavsett vem som äger hunden.

Jaktledarens ansvar är att ta hunden ur jakt omedelbart, den är totalt olämplig.
Puckot till hundägare har väl fått för sig att han köpt en "jakthund" men förstår inget runt jakt med hund.

kurt

« Svar #18 skrivet: 02 nov-15 kl 16:29 »
Men då är det ju inte bara ordet jakthund som är ofta missbrukat, utan även ordet "jägare"! En stor del av jägarkåren borde inte få ha tillgång till varken lösspringande hundar eller vapen

Permission

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 02 nov-15 kl 16:35 »
Det där var bara en jävligt onödig kommentar.

Det kan man ju tycka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

49 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser