Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tänk på lösspringande jakthundar!!  (läst 6076 gånger)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Tänk på lösspringande jakthundar!!
« Svar #20 skrivet: 02 nov-15 kl 18:33 »
Men då är det ju inte bara ordet jakthund som är ofta missbrukat, utan även ordet "jägare"! En stor del av jägarkåren borde inte få ha tillgång till varken lösspringande hundar eller vapen

När det gäller epitetet jägare så tar en del till sig det bara för att de klarat jägarexamen, medan t ex jag som jagat på låg nivå i 20 år har svårt att kalla mig jägare. Däremot bor jag granne med en.

Men om man skall dra in vapen och hundar från en stor del av jägarkåren så skall bilar och barn tas ifrån en stor del av bilförarna och föräldrarna.

Kalkon-ägare

• -
« Svar #21 skrivet: 02 nov-15 kl 19:58 »
Förra hösten bet en jakttax ihjäl två höns för oss. Jägaren sa att han skulle ersätta med pengar men sen har vi inte sett skymten av honom.. Vi har sagt till jägarna att de gärna får meddela att de ska jaga så stänger vi in hönsen. Men ingen säger något och sen hör vi jakthunden källa i skogarna..

Förstår er frustration. Stackars kalkonen att avsluta livet på ett så smärtsamt sätt. :'(

Tack för inlägg. Jo, visst känns det snopet när de inte bryr sig. Vi sa att de (jaktlaget eller jägaren eller hur de själva nu ville) kunde göra upp i godo, åtminstone slaktvikten gånger två (vilket ungefär är lika med slaktvikt plus självrisk vilket de i a f får betala). Plus att de meddelar oss när de tänkt jaga ca 500 meter från vår tomtgräns i framtiden, så vi har möjlighet att stänga in våra fåglar i "hundsäkert" stängsel. Men de var inte intresserade av vare sig det ena eller andra. Utan hänvisade till att deras jaktförsäkring får täcka detta. Samtidigt som jag förstår att de vill komma billigast undan så har jag svårt att förstå varför de inte vill göra rätt för sig. Jag hamnar på att det är konstigt. För oss är pengarna en princip-grej, det bör svida åtminstone lite för de som är ansvariga för detta.

Kalkon-ägare

• -
« Svar #22 skrivet: 02 nov-15 kl 20:08 »
Alla jägare tänker inte ända fram. Innan man släpper sin hund bör man testa alla upptänkliga situationer.

Du skall givetvis hävda att det var en värdefull avelskalkon, inte låta dem komma undan med köttpriset när de ställt till det och inte själva förstår eller bryr sig om din situation.

Jo, just Fröken blå och Fröken röd hade vi tänkt spara, precis som du säger. Men idag fick de somna in (snabbt och snyggt till skillnad från vissa andra) eftersom jag inte fixar att uppleva detta igen. Och obildade hundar får ju tydligen husera fritt här så jag har inte mycket att säga till om.

Kalkon-ägare

• -
« Svar #23 skrivet: 02 nov-15 kl 21:07 »
Har ni era husdjur så rovdjuren kommer åt dem?

Hej Permission :)
Det är en relevant fråga. Men vilda rovdjur och tränade jakthundar är två vitt skilda områden om jag förstått saken rätt? Vitsen med jakthund är att den ska följa/spåra/ställa det DU sagt/lärt till den, inget annat.
De rovdjur och rovfåglar (framför allt duvhöken) vi haft här har direkt lämnat då våra hundar har vaktat på våra kycklingar och höns när de gått fria och vi själva inte varit ute. Räven har varit här också, men hundarna har jagat bort den. Att detta med jakthunden blev som det blev är som sagt tragiskt, och det var väldigt oväntat. Vare sig räven eller grävlingen hade gett sig på den här storleken av fågel om du frågar mig.
Men OM de nu hade gjort det så är det ju varit "lite mer" naturens gång, vilket jag inte har några problem med. En "driven" hund ska veta annat. En "driven hund" bör ha en "driven ägare".
« Senast ändrad: 02 nov-15 kl 21:15 av Kalkon-ägare »

Kalkon-ägare

• -
« Svar #24 skrivet: 02 nov-15 kl 21:42 »
Ordet jakthund är ofta missbrukat. Man anskaffar en hund som är lämpad för jakt och har de fysiska förutsättningarna för den typ av jakt man ämnar bedriva.

Denna jakthund har garanterat inte klarat jaktproven. Går man ut på klövviltsjakt med ställande hund (jämten) och den tar en tvåbent Globbelobbelobb så är det jägaren/hundförarens ansvar oavsett vem som äger hunden.

Jaktledarens ansvar är att ta hunden ur jakt omedelbart, den är totalt olämplig.
Puckot till hundägare har väl fått för sig att han köpt en "jakthund" men förstår inget runt jakt med hund.

Ja, jag ringde i viss förundran och förtvivlan till en släkting då detta inträffat. En släkting som har god insikt i mycket vad detta med jaktprov och meritering etc. innebär för jakthundar (jag själv har ju "bara" brukshundar). Jag ifrågasatte om det verkligen är så "illa" att cert. av något viktigt slag inte krävs för att få använda hund i lösjakt. Svaret var nej och jag tyckte det var konstigt. Konstigt i den bemärkelsen då det finns "puckon" som du säger som faktiskt får agera jägare då, med sina otränade/olämpliga hundar. Synd att inte det ena kan utesluta det andra. Konstigt också.
För att inte tala om vilken dålig dager det sätter seriösa jakthunds-ägare i..., är ni inte förbannade på detta? Visst borde jaktprov vara ett faktum för att bedriva jakt (i a f lös) med sin hund?

Permission

• Uppland
« Svar #25 skrivet: 02 nov-15 kl 22:22 »
"Naturens gång" upplever jag som ett missbrukat begrepp.

Men tack för ditt utvecklade svar☺

Kalkon-ägare

• -
« Svar #26 skrivet: 02 nov-15 kl 23:13 »
"Naturens gång" upplever jag som ett missbrukat begrepp.

Men tack för ditt utvecklade svar☺

Ja, jag tyckte just att jag var ganska tydlig med att skilja just på naturens gång och dess motsats, men tala gärna om vari missförståndet bestod om det känns viktigt. Jag försökte besvara ditt inlägg på ett bra sätt eftersom det är jag som startat denna tråd, men du är inte helt konstruktiv märker jag. Tråden handlar varesig om dig eller mig, den handlar om ett djur som fick sluta sina dagar på ett väldigt otrevligt sätt.

Permission

• Uppland
« Svar #27 skrivet: 02 nov-15 kl 23:33 »
Jag kanske är skum men jag gör ingen skillnad på vilket djur som ev angriper mina djur, jag ser inte heller att vilda djur som tar tamdjur är naturens gång.

Hade en hund tagit sig in på min tomt och bitit "ihjäl" tamdjur hade jag ringt polisen.

Kalkon-ägare

• -
« Svar #28 skrivet: 03 nov-15 kl 00:12 »
Jag kanske är skum men jag gör ingen skillnad på vilket djur som ev angriper mina djur, jag ser inte heller att vilda djur som tar tamdjur är naturens gång.

Hade en hund tagit sig in på min tomt och bitit "ihjäl" tamdjur hade jag ringt polisen.

Dessvärre så har ju polisen lite annat att stå i, i dessa dagar om man säger så, så de bryr sig inte speciellt mycket om min kalkon  :(
Men tack för tipset :)

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #29 skrivet: 03 nov-15 kl 08:11 »
Jag ser inte heller någon anledning att inte ringa polisen, din kalkon blev angripen.

Jag har själv en jakthund som är villig att följa efter allt mellan gråsparv och älg om hon får chansen, jag är väl medveten om att den dagen hon sticker så kan jag få stå där med skammen och plånboken för att försöka lindra såren hos någon annan.

Är man jägare och släpper ut hundar med starka instinkter så ska man nog vara ödmjuk inför faktumet att olyckor kan inträffa.

Om du hade råkat köra på hunden när du skulle backa ur garaget, då hade säkert jägaren varit lite kaxigare och krävt en massa..
Det är aldrig för sent att ge upp.

johe71

« Svar #30 skrivet: 03 nov-15 kl 09:38 »
Om du hade råkat köra på hunden när du skulle backa ur garaget, då hade säkert jägaren varit lite kaxigare och krävt en massa..

har bilen fått skador när hunden blev påbackad så får hundägaren kanske betala...

återigen från jägarföbundets sida "DU ANSVARAR FÖR DIN HUND - I ALLA LÄGEN!"
"Hade däremot hunden blivit påkörd och orsakat skador på bilen så hade hundägaren haft ett ansvar för att ersätta skadan."

Liselottan

• Rik nog är den som nöjd är
    • Värmland
« Svar #31 skrivet: 03 nov-15 kl 10:07 »
Off topic..
Körde på en stövare som drev hjort vintern 2012. Ena framlyktan förstördes och stackars hunden fick sy från ögat till örat. Jag var så kärrad att jägaren blev mer orolig för mig än hunden. Han hade inte ens försäkring på hunden. Så han fick betala dyrt hos veterinären och jag krävde inte pengar för lyktan fast jag kunde..

Kalkon-ägare

• -
« Svar #32 skrivet: 03 nov-15 kl 10:42 »
Jag ser inte heller någon anledning att inte ringa polisen, din kalkon blev angripen.

Jo, men vi försökte, men polisen sa att "det är ingen idé att anmäla. Vi kommer lägga ner. Hunden hade inget uppsåt. Tack å hej."

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #33 skrivet: 03 nov-15 kl 10:48 »
Jaså...

Men faktum är ju att fel hund var på fel mark och bet i fel fågel, möjligtvis pga felaktigheter hos sin ägare.

Jaja men försäkringsbolaget får väl göra sitt...även om hundägaren borde fått en liten knäpp på nosen som uppmuntrat honom att hålla koll på sin hund. Samt informera om nästa gång han är i trakten och tänkte släppa djuret löst..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Kalkon-ägare

• -
« Svar #34 skrivet: 04 nov-15 kl 21:39 »

Jaja men försäkringsbolaget får väl göra sitt...även om hundägaren borde fått en liten knäpp på nosen som uppmuntrat honom att hålla koll på sin hund. Samt informera om nästa gång han är i trakten och tänkte släppa djuret löst..

Jo, det är ju just detta som är konstigt vilket jag skrev en fråga om tidigare i tråden utan att få svar på. Hur kommer det sig att man får använda icke-professionella (jmfr m. professionella) jakthundar i lösjakt? Det finns inget krav på jaktprov vad jag förstått, och avstånd till intilliggande fastigheter är bara "rekommenderat"... Låter ju rätt illa faktiskt. Illa värre i förhållande till de jägare som har en smått retarderad uppfattning om skillnaden mellan eget intresse och allmänintresse. För sådana finns ju tydligen. Nåväl - jag är glad att ETT djur skadades och inte femton. Typ.

Permission

• Uppland
« Svar #35 skrivet: 04 nov-15 kl 21:58 »
Det är inte helt lätt att kvalitetskontrollera alla jakthundar, inte heller genomförbart vilket nog är en stor del av anledningen till att inget krav föreligger, sedan kan man fråga sig hur man får en hund professionell utan att den får öva sig i rätt miljö, ett övergripande skallkrav skulle också ställa till besvär för jägarkåren.

Å andra sidan, är man "professionell"  hundägare själv så ser man ju till att arbeta med hunden som den är värd, finns ju tyvärr oseriösa hundägare också.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #36 skrivet: 04 nov-15 kl 22:02 »
I extremfallet kan det ju vara ett barn som drabbas. Men det är sällskapshundarna som brukar vara värst, jakthundar har ju lite mer koll även om de inte sköts rätt.

Kalkon-ägare

• -
« Svar #37 skrivet: 04 nov-15 kl 22:50 »
Det är inte helt lätt att kvalitetskontrollera alla jakthundar, inte heller genomförbart vilket nog är en stor del av anledningen till att inget krav föreligger, sedan kan man fråga sig hur man får en hund professionell utan att den får öva sig i rätt miljö, ett övergripande skallkrav skulle också ställa till besvär för jägarkåren.

Å andra sidan, är man "professionell"  hundägare själv så ser man ju till att arbeta med hunden som den är värd, finns ju tyvärr oseriösa hundägare också.

Tack, då är jag är med på resonemanget. Nästan. Kvalitetskontrollen borde såklart inkludera föraren, kanske var lite otydlig med det. Hunden hyser jag inget tvivel om, den kan alltid lära eller lära om. Nästan alltid. Självklart ska övning ske i rätt miljö, men när upptrampad ruta saknas (vilket såklart är fallet vid jakt) ska naturligtvis eventuella "tamdjurs-innehavande-grannar" informeras. Likaså borde gälla vid skarpt läge med mindre exakta hundar. Hur svårt kan det vara med dagens GPS?? Lapp i brevlådan om ingen är hemma... en jaktmark är väl ändå relativt konstant under viss tid? Varför ett skallkrav beroende på ras och typ och jakt skulle ställa till besvär förstår jag inte, men förklara gärna.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #38 skrivet: 04 nov-15 kl 23:00 »
Jo, men vi försökte, men polisen sa att "det är ingen idé att anmäla. Vi kommer lägga ner. Hunden hade inget uppsåt. Tack å hej."

De har skyldighet att ta emot anmälan om du vill göra en polisanmälan. Då får ju hundägaren reda på att du polisanmält åtminstone. Om de inte ska ta upp anmälan pga att den blir nedlagt kan de ju sluta ta upp anmälningar på allt eftersom de lägger ned de flesta anmälningar de får in.

Tännlappen

• -
« Svar #39 skrivet: 04 nov-15 kl 23:57 »
...Tragisk händelse...Om du släppt din schäfer och den skadat jakthunden eller för den delen annan lös hund så hade du fått stå för veterinärkostnaden...Strikt ägaransvar gäller...Sedan tanken med att jägarna ska informera om lös hund är ju bara scheisse...Deras jakt är en hobby och ska inte inskränka på andra människors liv och leverne,gör den det så utövar dom sin hobby på ett sätt som gör hobbyn till en styggelse.

Dela detta:

* Inloggade just nu

58 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser