Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tänk på lösspringande jakthundar!!  (läst 6086 gånger)

Kalkon-ägare

• -
SV: Tänk på lösspringande jakthundar!!
« Svar #40 skrivet: 05 nov-15 kl 11:08 »
att jägarna ska informera om lös hund är ju bara scheisse...

Ja, det håller jag med om vid närmre eftertanke. Såklart. Skulle bli ett jävla spring runt folks brevlådor  :)
Det är lätt att sitta och klaga när man själv utsatts, men precis som du säger kunde ju rollerna varit ombytta om min hund gett sig på hans hund. I o f s tycker jag att min hund BORDE ha all rätt att försvara sina familjemedlemmar på sin egen tomt, men jag tror inte lagen tycker som jag. 

kackelmann

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 26 dec-15 kl 17:44 »
Det behöver inte vara så krångligt att informera berörda om man vill, lappar i brevlåda låter krångligt när det finns SMS, man kunde ju anmäla ett nummer till jaktlagen som de kan informera på en dag innan de tänkt gå ut med hund i markerna.

Fick en höna tagen idag av en jakthund på villovägar. Kändes ledsamt men jag letade upp jaktlaget, de betalde för hönan och vi skakade hand så var saken ur världen.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Permission

• Uppland
« Svar #42 skrivet: 26 dec-15 kl 21:28 »
Jag förlorade gammeltuppen och en höna idag.

kattafia

• Småland
« Svar #43 skrivet: 05 jan-16 kl 16:01 »
Varning via sms skulle vara bra, ja.

Två jakthundar tog fyra hönor hos oss i söndags. En tupp är skadad men verkar repa sig. Fotot togs efter att vi säkrat övriga höns, de på bilden var redan bortom räddning. Jägaren betalar, men det känns som en väldigt onödig och tråkig händelse, både för hönsen och oss som bevittnade massakern. Vi var även rädda att hundarna skulle ge sig på oss, de for runt och var väldigt upphetsade.

Varken polis eller andra myndigheter för statistik över hundangrepp på tamdjur, trots att det verkar vara ett utbrett problem - är inte det märkligt?

Permission

• Uppland
« Svar #44 skrivet: 05 jan-16 kl 16:25 »
hur tog dom sig in i hönsgården?

kattafia

• Småland
« Svar #45 skrivet: 06 jan-16 kl 18:02 »
Genom ett hål där hönsen dagtid kan gå ut till en del av trädgården. Om vi fått veta att jakten pågick så pass nära hade vi självklart valt att stänga in hönsen.

Permission

• Uppland
« Svar #46 skrivet: 06 jan-16 kl 18:15 »
De kunde ju ha blivit tagna av något annat rovdjur, att hundar tar dem känns ju lite förargligt.

kattafia

• Småland
« Svar #47 skrivet: 06 jan-16 kl 18:22 »
Rovdjur jagar främst nattetid. Skydd mot rovfåglar finns i form av buskar.

Permission

• Uppland
« Svar #48 skrivet: 06 jan-16 kl 18:46 »
De flesta rovdjur förutom fåglarna jagar dygnet runt vid den här årstiden.

Har man lösgående djur utomhus så får man räkna med svinn tyvär, och det oavsett typ av predator.

TL

• Östergötland
« Svar #49 skrivet: 06 jan-16 kl 20:05 »
En enkel undran kan en skjute hunnarna för att skydda sina höns ???

Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Permission

• Uppland
« Svar #50 skrivet: 06 jan-16 kl 20:25 »
Ja faktiskt, OM den vägrar att fångas och inte går att mota bort på något annat vis.

Jag hade dock dragit mig från att skjuta en hund som inte tydligt är en förvildad hund.

Edit:det första man gör om man ser en hund som röjjer på gården är inte att skjuta den.

Kalkon-ägare

• -
« Svar #51 skrivet: 31 jan-16 kl 20:05 »
Varning via sms skulle vara bra, ja.

Två jakthundar tog fyra hönor hos oss i söndags. En tupp är skadad men verkar repa sig. Fotot togs efter att vi säkrat övriga höns, de på bilden var redan bortom räddning. Jägaren betalar, men det känns som en väldigt onödig och tråkig händelse, både för hönsen och oss som bevittnade massakern. Vi var även rädda att hundarna skulle ge sig på oss, de for runt och var väldigt upphetsade.

Varken polis eller andra myndigheter för statistik över hundangrepp på tamdjur, trots att det verkar vara ett utbrett problem - är inte det märkligt?

Faen vad trist!! Ja, någon slags sms-varning OK för min del. Bättre än ingenting i a f. Men som ett tidigare inlägg lydde; jägare bör inte göra anspråk på andra människors ägor vid sin jakt, de ska hålla sig på egna jaktmarker. Med "egna" jaktmarker menar jag i vårt fall de marker de köpt sig in på, men de flesta som jagar här verkar vara lägenhetskillar/gubbar som gillar att leka skogsindianer nån helg då och då... noll respekt för vare sig djur, natur eller fastighetsgränser om du frågar mig. Självklart kan inte en jakthund se fastighetsgränser, men om man är så djävla dum att man ger sin hund ett jaktstart-kommando 500 meter från vår markgräns så kanske man som jägare kan ANA att hunden tar sig in på vår mark, där de VET att vi har både kalkoner och höns... Framför allt konstigt då det har flera hektar av sin hyrda jaktmark åt motsatt håll - där ingen bor...
Hoppas det gick bra med din tupp i a f Kattafia. Jag själv skulle gråta blod om någon tog vår tupp eller någon av våra höns, i a f om de togs på det makabra sätt som kalkis gjorde...
Och ja - det är VÄLDIGT märkligt att problemet inte tas på större allvar än det gör.

Kalkon-ägare

• -
« Svar #52 skrivet: 31 jan-16 kl 20:49 »
/.../
Har man lösgående djur utomhus så får man räkna med svinn tyvär, och det oavsett typ av predator.
Jag både håller med och inte. Jag själv är grymt noggrann med en tät "bunker" som utomhusgård till mina höns i de fall de inte går fria och jag eller hundarna har uppsikt över dem, framför allt med tanke på den senaste tidens "aktivitet". Men åter igen gör jag stor skillnad på tamdjur som "drivs" att hetsa/döda andra tamdjur och på vilda djur som gör detsamma. Förutsättningarna är ju lite olika, så att säga. När det gäller jakthundar av de slaget som varit här så vet jag inte riktigt om det är hunden eller föraren vi bör kalla för en "predator" som du skriver. Om rovdjur (predator) de facto betyder köttätare så är ju frågan vem som är boven i dramat; husse eller matte som vill knappra på en död älg eller hunden som ställt älgen så att husse/matte kan döda den...
Tricky...
SORRY att du förlorade gammeltuppen och en höna förresten, som du skrev Permission :( Vet du vem som tog dem?
« Senast ändrad: 31 jan-16 kl 21:07 av Kalkon-ägare »

Weasel

• Skåne
« Svar #53 skrivet: 31 jan-16 kl 20:59 »
Här har vi tre jakthundar som springer lösa alltid!! Vad vi vet så jagar ägaren inte med dem. Idag följde en hane med mina vänner och deras löptik en lååång promenad. Ägaren skiter fullständigt i att de springer långt från gården. Ofta att man möter dem på vägen. De har även varit på flera gårdar och dödat katter.
Någon granne har anmält. Vad gör man mer?? Tror snart den kommer skjutas av någon i trakten, för detta funkar liksom inte...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Halte

• Östergötland
« Svar #54 skrivet: 31 jan-16 kl 21:02 »
Här har vi tre jakthundar som springer lösa alltid!! Vad vi vet så jagar ägaren inte med dem. Idag följde en hane med mina vänner och deras löptik en lååång promenad. Ägaren skiter fullständigt i att de springer långt från gården. Ofta att man möter dem på vägen. De har även varit på flera gårdar och dödat katter.
Någon granne har anmält. Vad gör man mer?? Tror snart den kommer skjutas av någon i trakten, för detta funkar liksom inte...
Har hört lite historier om sådana hundar häromkring. Efter ett tag tröttnar folk och hundarna "försvinner".
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Kalkon-ägare

• -
« Svar #55 skrivet: 31 jan-16 kl 21:56 »
Liksom du och många andra (inklusive mig) har konstaterat i den här tråden så är det ju såklart inte hunden som bör bära ansvaret utan ägaren. Tyvärr så finns ONT om restriktioner/efterspel i dessa sammanhang vilket är konstigt. Som sagt. Svenska staten förlitar sig i alltför hög grad på människor som har en sketen jägarexamen, tyvärr. Med tanke på den restriktion som råder när det gäller vapeninnehav för kreti å pleti så är det ju anmärkningsvärt, faktiskt. Vari en jägarexamen ligger ett ordentligt psyk-test t ex.? Självklart finns BRA jägare, vilket jag inledde denna tråd med, och de ska ha full kred., men de jag pratar om är DÅLIGA jägare. Vad är problemet med att bara utesluta dem? Direkt?

Permission

• Uppland
« Svar #56 skrivet: 31 jan-16 kl 22:25 »
Jag både håller med och inte. Jag själv är grymt noggrann med en tät "bunker" som utomhusgård till mina höns i de fall de inte går fria och jag eller hundarna har uppsikt över dem, framför allt med tanke på den senaste tidens "aktivitet". Men åter igen gör jag stor skillnad på tamdjur som "drivs" att hetsa/döda andra tamdjur och på vilda djur som gör detsamma. Förutsättningarna är ju lite olika, så att säga. När det gäller jakthundar av de slaget som varit här så vet jag inte riktigt om det är hunden eller föraren vi bör kalla för en "predator" som du skriver. Om rovdjur (predator) de facto betyder köttätare så är ju frågan vem som är boven i dramat; husse eller matte som vill knappra på en död älg eller hunden som ställt älgen så att husse/matte kan döda den...
Tricky...
SORRY att du förlorade gammeltuppen och en höna förresten, som du skrev Permission :( Vet du vem som tog dem?

Ja en hund som tillhör en kamrat i mitt jaktlag, jag var inte med vid själva jakten som skedde på min mark och nog kunde jag väl ha begripit att låta hönsen gå lösa på gårdsplan inte var en bra idé när de jagade älg med lös hund i skogen kring gården.
jag var iof ute samtidigt som hönsen förutom vid själva ögonblicket då hunden sprang in på gårdsplan och då jag hade gått in för en kort minut.

kurt

« Svar #57 skrivet: 01 feb-16 kl 04:24 »
Ja faktiskt, OM den vägrar att fångas och inte går att mota bort på något annat vis.

Jag hade dock dragit mig från att skjuta en hund som inte tydligt är en förvildad hund.

Edit:det första man gör om man ser en hund som röjjer på gården är inte att skjuta den.

Men själva definitionen av en förvildad hund är ju att den inte går i band! Så springer den lös så är den definitivt förvildad

Permission

• Uppland
« Svar #58 skrivet: 01 feb-16 kl 09:04 »
Springer den utan halsband så är det en bra bit på vägen, har den halsband så är det inte en bra idé att skjuta den.

Men poängen är att, går det inte att avvärja hundens attacker på annat sätt än genom att skjuta den så får man göra så, dvs när alla andra sätt är uttömda.

Det första man gör om en hund attackerar sina husdjur är inte att skjuta den, har du släppt ut dina höns så de går fritt så är det inte "rätt" att skjuta hunden.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #59 skrivet: 01 feb-16 kl 09:14 »
Men själva definitionen av en förvildad hund är ju att den inte går i band! Så springer den lös så är den definitivt förvildad

Det där blev inte riktigt rätt. Skulle en hund bara för att den är utom synhåll från ägaren vara förvildad? De flesta hundar tar en lov om de inte går i band, och löshundsjakten förutsätter att hunden jobbar på egen hand. Inte ens en hund som rymt och varit borta i några dagar är förvildad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

42 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser