Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akut hjälp sönderhackad kyckling.  (läst 1020 gånger)

Myntan

• Det är bara DU själv som kan påverka DITT liv
    • Dalarna
Akut hjälp sönderhackad kyckling.
« skrivet: 01 nov-15 kl 15:43 »
Våran en 5v kyckling har blivit ordentligt misshandlad av en tupp. Han har slitit bort huden, lika stort som en guldtia. Finns det något man kan göra eller är det bara att ta bort kycklingen? Tuppen ska få möta huggkubben omgående!
Bor på landet med sambo, höns, vaktlar och kaniner. Har självhushållningsdrömmar som i sakta takt införlivas. Drömmer om fler djur också.

Myntan

• Dalarna
SV: Akut hjälp sönderhackad kyckling. (bild på såret)
« Svar #1 skrivet: 01 nov-15 kl 16:33 »
Nu har vi kollat ordentligt och det är precis som att huden har spruckit så det har åkt isär, någon som har nån ide om hur vi ska göra?
Bor på landet med sambo, höns, vaktlar och kaniner. Har självhushållningsdrömmar som i sakta takt införlivas. Drömmer om fler djur också.

Torry

SV: Akut hjälp sönderhackad kyckling.
« Svar #2 skrivet: 01 nov-15 kl 17:33 »
Det kommer att läka på ett par dagar. Spola bara rent med koksaltlösning idag och låt det sedan vara , höns har gott läkekött. Hen kommer att klara sig.
//Torry

Myntan

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 01 nov-15 kl 20:55 »
Tack! Det är rengjort och nu bor lill-hönan inne hos oss i en stor bur med värmetak, mjukt underlag att sova på och mat. Blev tvungna att stänga in henne då hon sprang runt efter oss på köksgolvet. Då är det bara att hålla tummarna för att det läker ihop fint! Två tuppar fick se huggkubben, så nu är det en kvar och vi hoppas här hemma på att det blir bättre! (annars får den också besöka kubben)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 02 nov-15 kl 08:44 »
Bra jobbat!

Jag skulle låtit lillhönan flytta tillbaka ut i hönshuset så fort alla sårskorpor trillat bort. Om ni har henne inomhus länge nu så kanske hon blir mobbad igen när ni sätter ut henne, eftersom hon kommer ses som en främling.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Myntan

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 02 nov-15 kl 16:07 »
Tack!

Oja, hon kommer att få flytta ut till sina kompisar så fort det ser bra ut. Är nog inte så roligt för henne att vara fast i ett kök när hon är van med sina sju jämgamla kompisar och resten av hönsflocken. Har tjärsalva här hemma som vi tänkte ha på sen när hon kommer ut så att ingen får för sig att picka på fläcken sen!

Men sen igår så har det kommit en hinna över såret så det ser mkt bättre ut nu och hon har börjat gå runt i buren och är riktigt sällskaplig av sig (det har hon iofs varit sedan hon kläcktes!)

Dela detta:

* Inloggade just nu

106 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser