Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SJUKA KYCKLINGAR! (tacksam till snabba svar)  (läst 770 gånger)

vilma23

• Vilma Kollberg
    • Öland
    • Vilmas Hons
SJUKA KYCKLINGAR! (tacksam till snabba svar)
« skrivet: 04 nov-15 kl 09:56 »
Hej! I måndags så hittade jag en mina kycklingar död i ett rede!
Jag har sätt att just hon varit hängig innan då...

Men i morse när jag skulle gå ut i hönshuset så såg jag att en av kycklingarna låg upp burrad mitt på golvet! :-\
Hon skakade och lät konstigt. :-X

Flera av mina höns har varit förkylda och nyser.
Jag tog upp kycklingen i handen.
Hon var is kall :(
Och hon nös :( :(

Nu ligger hon i en låda med värmelampa i vårat hus.
Hon blundar bara och andas tungt!

Jag är nästan helt säker på att hon inte kommer att klara sig...

Men jag vill inte att någon av dom fyra kycklingarna som är kvar i hönshuset ska bli sjuka! :'(

Vad ska jag göra!?

Tacksam för "SNABBA" svar!

Är så orolig :-\ :'( :-\ :'(

Tel: 0728335535
Mail: vilmas_hons@kollberggarden.se
Instagram: vilmas.hons_uppfodning

Föder upp Dvärgkochin och Silkes höns, säljer både höns/kycklingar och avels ägg. Bara att kontakta mig om du söker Dvärgkochin eller Silkes höns.
Mail: vilmas_hons@kollberggarden.se Tel: 0728335535

Torry

SV: SJUKA KYCKLINGAR! (tacksam till snabba svar)
« Svar #1 skrivet: 04 nov-15 kl 11:36 »
Tyvärr har jag inget svar på vad du själv kan göra, men när flera i flocken är hängiga och dör så är det nog bara en veterinär eller SVA som kan hjälpa dig och tala om vad du skall göra för dina djur.
//Torry

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 05 nov-15 kl 14:16 »
Jag instämmer.  Att du inte fått fler svar beror på att det är omöjligt att svara  här. Det finns så många olika sjukdomar som ger liknande symptom, vissa kan behandlas andra inte. Endast provtagning kan möjligtvis ge svar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 05 nov-15 kl 15:05 »
Hur gamla är kycklingarna? De kanske är för små för att klara att bo i hönshuset nu när det börjat bli kallare. Så de blivit nerkylda och "förkylda". Kanske har du en box att ha dem i eller kan skilja av de som är små med kompostnät med en värmlampa i ett hörn så de kan värma sig om de behöver.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Nyfikenskåne

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 05 nov-15 kl 18:13 »
Jag skulle i alla fall testa att ha de kvarvarande kycklingarna i något mindre utrymme där det är varmt och gott, med värmelampa, gott om halm.
Så är det värt att testa med rejält (överdosera) med vitaminer i vattnet. Typ Multivitamin från Granngården.
Inte alls säkert att det hjälper, men jag har lyckats bota någon form av förkylning på det viset. Så det kan vara värt att testa.
Lycka till!

vilma23

• Vilma Kollberg
    • Öland
    • Vilmas Hons
« Svar #5 skrivet: 05 nov-15 kl 20:31 »
Kycklingarna och deras kycklingar har varit på ett eget ställe sedan dagen innan den första dog. :-\
Föder upp Dvärgkochin och Silkes höns, säljer både höns/kycklingar och avels ägg. Bara att kontakta mig om du söker Dvärgkochin eller Silkes höns.
Mail: vilmas_hons@kollberggarden.se Tel: 0728335535

Dela detta:

* Inloggade just nu

107 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser