Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Don Pedro!"  (läst 2167 gånger)

Gröfre Slissing

• -
"Don Pedro!"
« skrivet: 13 nov-15 kl 17:54 »
Hej!
Goooogelle-sökte på orden "Kaffet Don Pedro", men lyckas bara få reda på saker om kaffebryggaren med samma namn! Fanns det ett samband?
Jag vill veta om detta kaffe finns i handeln ännu.

Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

christelle

• Blekinge
SV: "Don Pedro!"
« Svar #1 skrivet: 13 nov-15 kl 19:27 »
Det är väl vanligt bryggkaffe såvitt jag minns, hade en gång en sån där bryggare men den gick rätt snart i småbitar  :-[
http://www.kaffegrossisten.se/varumarken/bodum-14/bodum-pebo
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gröfre Slissing

• -
« Svar #2 skrivet: 13 nov-15 kl 19:49 »
Hej!
Tack, "christelle", men det är själva kaffet jag är ute efter. Det var ett mycket populärt kaffe här på Smålands ostkust på 1980-talet ; sedan försvann det!
Letar vidare!  (utan att kunna förklara varför!)

Hälsning!.
G S
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 13 nov-15 kl 22:08 »
Försök mejla/ringa något av rosterierna om de vet något närmare om kaffet. Gevalia - Löfbergs - Zoega.  Fabrikanterna brukar ha koll på vad som händer på deras marknad. Problemet är väl om de har kvar någon på marknadsavdelningen som var med på 80-talet. Marknadsfolk byter ju ofta arbetsgivare. Men nånstans finns det nån som vet!

MissT

• Västergötland
« Senast ändrad: 14 nov-15 kl 10:54 av MissT »

OliK

• Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 14 nov-15 kl 12:28 »
Hej
"Don Pedro" från Bodum är bara en variant på s.k. vakuum bryggare (vac pots) och lite mera information om dem finns t.ex. på
http://www.coffeekid.com/coffee/vacpots/vacpotfaq#top
Där besvaras också frågan om vilken kaffetyp som passar till bryggaren och antagligen var det något sånt som marknadsfördes i Sverige som "Don Pedro", dvs en vanlig rostad men något finare malen kaffe.
Testade själv några VacPots och föredrar nu en Hellum- 8 kopps bryggare. Smakar inte bara bra, utan ser även fin ut ;)

/olik

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 14 nov-15 kl 12:56 »
Jag har också ett svagt minne av att det fanns en kaffesort som hette Don Pedro i handeln, nu när jag haft en tid på mig att gräva i minnets labyrinter. Men var det inte tidigare än 1980-talet? Känns som 60-tal?

Gröfre Slissing

• -
« Svar #7 skrivet: 14 nov-15 kl 13:07 »
Hej!
Tack för alla era inlägg!
"Edgar!"
Det var kanske så att det fanns redan på 1960-talet , men att det även fanns in på 1980-talet är jag säker på!

Hälsning!
G S

Dela detta:

* Inloggade just nu

186 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser