Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvärdöd höna  (läst 2294 gånger)

Lotta.R

• Uppland
Tvärdöd höna
« skrivet: 14 nov-15 kl 11:07 »
Hej,
Imorse när jag öppnar hönshuset ligger min Lill-Kerstin, ettårig dvärgkochin, hopkurad på bajsbrädan,jag tar ner henne på golvet eftersom jag tror att hon fått ett konstigt ruvinfall. Men hon kan inte stå på benen, flaxar lite. Jag lyfter upp henne, hon kräks lite genomskinligt, har lite, lite vätska i baken. Sen dör hon inom loppet av två minuter.
Vad tusan hände?
Vad kan detta vara?
Har lagt henne utomhus inpackad (SVA:s jour trodde att kylan ute räckte -det är 6 grader) och skickar henne till SVA efter helgen.
Möjligen var hon lite apart från de andra igår, ledarhönan gav henne ett par pick fast hon aldrig brukar göra det annars.
Hon har lagt ägg för fullt tills för några dagar sedan och då och då sedan dess har jag hittat henne i redet, jag har antagit att hon ville ruva. Men det kanske var fel.
Hon hade ett litet sår tillfogat av en räv på bröstet, ca 2 månader gammalt som vi gjort rent, kan det ändå varit bakterier? Hon hade haft problem med infektion i en fot med det hade läkt.
Jag funderade på om det kunde vara ett  ägg som satt fast men kunde inte känna något.
Bör jag sanera hela hönshuset? De andra två hönorna verkar må bra hittills.
Lotta

Lotta.R

• Uppland
SV: Tvärdöd höna
« Svar #1 skrivet: 17 nov-15 kl 17:10 »
Och här obduktionsresultatet.Visceral gikt. Vad tror ni? är det ärftligt eller har jag gjort ngt fel? Ger värpfoder, grönsaker, korn, havre, lite vete, ngn gång lite ost, extra vitamin och lite alger.

Vid obduktionen påvisades följande:
I hjärtsäcken, på lever, mjälte, bukhinna, luftsäckar och tarmkrös sågs måttliga till i hjärtsäcken rikliga vita kalkaktiga pålagringar, med stor sannolikhet urinsyrekristaller/urater. Hjärtsäcken var helt ”fastlödd” vid hjärtats yta. Njurarna var ljusa och svullna.

Preliminär diagnos
Visceral gikt

Gilbert

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 nov-15 kl 17:19 »
Stor sannolikhet att du fick med det i genetiken när du skaffade höns.
Välj en annan helt oberoende leverantör av nytt genetiskt material.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 17 nov-15 kl 22:32 »
Jag vet inte om gikt har med detta att göra, men värpfoder ska endast ges till hönor som  verkligen värper.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gilbert

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 nov-15 kl 22:43 »
Det beror sannolikt inte på fodret, den problembilden har annars inte en frisk hönsras.

Lotta.R

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 19 nov-15 kl 15:21 »
Hej, tack för era svar. :) Jag tror inte heller att var är maten, hon värpte tills ett par-tre dagar innan hon dog. Möjligtvis då vitamin som de fått en droppe av då och då.
Jag ska inte välja en ny uppfödare nästa gång.
Bör jag byta foder till de andra vintertid? De har ägguppehåll nu och ruggar.

Lotta.R

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 19 nov-15 kl 15:26 »
Jag ska välja en ny uppfödare, menar jag  :-[ smet in ett "inte" ovan.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 20 nov-15 kl 06:22 »
Höns som inte värper ska, som sagt inte äta värpfoder av helfodertyp,  den höga kalkhalten kan skada njurarna. Höns som ruggar behöver foder med tillräckligt med protein för att bilda nya fjädrar. Lämpliga foder från Svenska Foder är Start och Maxi, i kombination med spannmål, så kan hönsen själva välja efter sina respektive behov. Det finns förstås motsvarande foder från andra tillverkare, men dem känner jag inte till.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gilbert

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 nov-15 kl 08:31 »
Höns som inte värper ska, som sagt inte äta värpfoder av helfodertyp,  den höga kalkhalten kan skada njurarna. Höns som ruggar behöver foder med tillräckligt med protein för att bilda nya fjädrar. Lämpliga foder från Svenska Foder är Start och Maxi, i kombination med spannmål, så kan hönsen själva välja efter sina respektive behov. Det finns förstås motsvarande foder från andra tillverkare, men dem känner jag inte till.

Det finns ju hela skalan, tuppar, kycklingar, höns och värphöns. De kan mycket väl få samma foder och det påverkar inte så pass att det blir dylika sjukdomar. Då är det fel på hönsen från början.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #9 skrivet: 20 nov-15 kl 09:22 »
De kan mycket väl få samma foder, men då ett som inte har den väldigt höga kalkhalten som värp-helfoder har. Någon typ av "allfoder" plus fri tillgång på snäckskal och spannmål. De som behöver kalk äter kalk, resten slipper tvingas att äta det.  Jag vet att det kan bli skador, konstaterat av SVA vid obduktion, på kycklingar uppfödda på värpfoder.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #10 skrivet: 26 nov-15 kl 09:21 »
De kan mycket väl få samma foder, men då ett som inte har den väldigt höga kalkhalten som värp-helfoder har. Någon typ av "allfoder" plus fri tillgång på snäckskal och spannmål. De som behöver kalk äter kalk, resten slipper tvingas att äta det.  Jag vet att det kan bli skador, konstaterat av SVA vid obduktion, på kycklingar uppfödda på värpfoder.

Kan vuxna höns som inte värper ta skada av värpfoder? Jag vet att kycklingar kan det (man ska inte ge höns värpfoder innan 17 veckors ålder står det på påsen), men kan man ge det till vuxna hönor med värpuppehåll för att "kickstarta" värpningen?

Är den enda skillnaden mellan värpfoder och basfoder att värpfoder har mer kalk? Så istället för att köpa värpfoder kan man lika gärna bara ha krossat snäckskal + basfoder?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Lotta.R

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 26 nov-15 kl 09:33 »
Bra fråga, det undrar jag med.

karsan

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 26 nov-15 kl 11:17 »
Nedanstående skrev jag för tre år sedan i detta forum

-------------------------------------------------------
Det är så mycket diskussioner om värp- kontra allfoder att jag ville veta vad skillnaden faktiskt är, och mejlade Granngården om info. Innehållet är väldigt lika, utom att värpfodret Picka har mer fett, kalcium, E-vit och lite mindre växttråd än Plym.  Kolhydrat finns inte med i listorna jag fick, jag har skrivit igen och frågat men inte fått svar. Jag förmodar ändå att det i princip är resten av innehållet som är kolhydrat,  förutom  enstaka procent vatten.

Jag har 'alltid' (haft höns i 3 år) köpt allfoder, för med de fåtal hönor jag har räcker 25 kg ett halvår, ibland mer, och då blir det ibland kycklingar också under tiden.  I alla fall var det intressant att värpfodret har mera fett, inte mera protein (och särskilt de kritiska aminosyrorna) som jag hade trott. Så nu är jag mindre restriktiv med feta matrester. I övrigt hittar ju hönsen en hel del i trädgården och mina får också hel havre eller hel vete, solrosfrö, och diverse matrester. Och snäckskal förstås. Så de exakta skillnaderna i olika färdigfoder skulle knappast spela någon större roll  för värpningen i mitt fall.

I siffror gäller, per kilogram:   (Och jag förkortar värpfoder till V, allfoder till A)
Råprotein: V 155g,  A 160 g
Råfett V 47g, A 35 g.
Växttråd V 33g. A 52 g

Metionin V 3,9 g, A 4,0 g
Lysin  V 7,5 g, A 7,4 g

Kalcium  V 39 g, A 13 g
Fosfor V 4 g,  A 5 g
natrium  V 1,6 g,  A 1,5 g

Tillsatser /kg
A-vitamin IE  V 10000, A 10000
D3-vitamin IE V 3000,  A 3000
E-vitamin mg/kg  V 60, A 35
Selen mg/kg  V 0,35,  A  0,35

Så min slutsats är att man lika gärna kan ge allfoder (numera bas) plus snäckskal separat till värphönor som värpfoder.
Fast jag har också hört talas om hönor som inte fattar att ska äta snäckskal.  Såna har dock inte funnits i min lilla flock.

Dela detta:

* Inloggade just nu

48 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser