Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utrota kirskål?  (läst 9283 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Utrota kirskål?
« skrivet: 13 apr-07 kl 17:28 »
JAA JAG VET att den är ätlig..  ;)Men har inte tänkt att trycka ner tonvis med ogräs.. ;)

Hur blir jag av med den, förutom rent manuellt gå o riva upp dom med rötterna ..
Finns det genvägar??
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Eulalia

• Gäst
Re:Utrota kirskål?
« Svar #1 skrivet: 13 apr-07 kl 17:29 »
minigris? gillar grisar kirskål?

Frances

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 13 apr-07 kl 17:31 »
Bra förslag om det inte vore så att denna kirskål mest trivs i rabatterna.. ;D
Visserligen kanske man skulle kunna släppa lös en gris under vinbärsbuskarna?? :D Det blir rena djungeln även om hönsen sprätter så gott dom kan :(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Eulalia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 apr-07 kl 17:39 »
jo, det tänkte jag ju inte på :-[

manna

• -
« Svar #4 skrivet: 13 apr-07 kl 20:20 »
Minsta lilla microrotbit blir en ny planta, så fundera ALDRIG på jordfräs...  ;)

Under vinbärsbuskarna kan du täcka med markväv och ex täckbark. Snyggt och nada kirskål. I rabatterna blir det krångligare, för att täcka kirskålen lär ju innebära att du täcker allt annat oxå. Hmm... Se ogräsrensningen som terapi!  ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Frances

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 13 apr-07 kl 20:50 »
Har ett bra tips till dig MANNA. Förra våren gick jag också i väntans tider..Man ska röra på sig under värkarna.. Jag slet i kirskålen in i det sista.. ;D Kan det vara bättre! Skönt väder o krypa omkring.. ;D O så fick man nåt gjort samtidigt! Det ultimata!

manna

• -
« Svar #6 skrivet: 14 apr-07 kl 18:43 »
 ;D ;D Ingen kirskål i sikte här, men väl ett par tusen kvm nässelodling. Jag får väl ut där och härja när allt sätter igång.  ;) ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #7 skrivet: 14 apr-07 kl 23:52 »
Tidningspapper ;D Det utrotar inte kirskålen men håller den någorlunda utanför odlingarna. 6-8 blad typ DN och sen på med jord. Täckbark ska man vara sparsam med, den drar ur näring ur jorden när den förmultnar.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 apr-07 kl 20:54 »
Jag behöver också bli av med kirskål. Tänkte att grisarna skulle få böka upp hela trädgården. Det är så få växter som är nåt att spara så jag tänkte flytta dem till en säker plats medan grisarna har roligt. Vad tror ni o m det?
« Senast ändrad: 15 apr-07 kl 20:54 av Lollo »

Alba

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 23 apr-07 kl 20:48 »
De linderödssvin jag känner ÄLSKAR kirskål. Deras hage var en gammal perennaodling full av diverse blomster och olika ogräs. Det de käkade först var kirskålen. Det som stod kvar längst var brännnässlorna.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 23 apr-07 kl 22:32 »
Verkar som om kirskålen är änvändbar till och med när den ska utrotas.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #11 skrivet: 23 apr-07 kl 22:34 »
Marsvin älskar också kirskål... men det skulle nog behövas minst 78 småsvin för att hålla mina kirskålsodlingar under kontroll  ;D
Där jag kan massakrerar jag dem med gräsklipparen, då syns de i varje fall inte så mycket och blir inte så stora heller.
Why be normal when you can be yourself?

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #12 skrivet: 24 apr-07 kl 01:30 »
En vän/granne för länge sedan sa till mej att förr brukade man säga att om man hade kirskål på sin tomt så skulle man flytta.
Hur det var förr vet jag inte, men idag hjälper det väl inte. Jag har bott på många ställen och på alla ställen finns det kärs.
Tacka munkarna för det :)
« Senast ändrad: 24 apr-07 kl 01:31 av alternaiv »
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #13 skrivet: 24 apr-07 kl 02:22 »
Men vad är det för gnöl? Ät upp kålen och var tacksam!  ;D Gratis mat, i massor!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #14 skrivet: 24 apr-07 kl 06:01 »
Men vad är det för gnöl? Ät upp kålen och var tacksam!  ;D Gratis mat, i massor!
Åter till inlägg nummer ett...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Alva

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 24 apr-07 kl 08:32 »
Håller med Gruff  :). Finhackad i bröddegen tex, jättegott !
Upplever den som lite söt.

Frances

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 24 apr-07 kl 09:45 »
Citera
Men vad är det för gnöl? Ät upp kålen och var tacksam!   Gratis mat, i massor!

Välkommen på frukost-lunch o middag då Gruff!  ;D

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #17 skrivet: 24 apr-07 kl 11:48 »
Jag äter kirskål varje dag i någon form hela säsongen redan. Jag odlar egen, tack!  :)

Gryning

• Mirandas have
« Svar #18 skrivet: 24 apr-07 kl 12:49 »
Jag plockade ihop till en kirskålspaj i helgen och det syntes inte ens var jag hade gått fram.
Kan du vara flitig med röjsågen runt vinbärsbuskarna?

Pajen var jättegod, det var bl a ricotta i den, men morgon middag och kväll ... njäe tack.

Eulalia

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 24 apr-07 kl 13:30 »
Kan man inte torka och ha som vinterfoder? till hönsen och de andra smådjuren?

Dela detta:

* Inloggade just nu

162 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser