Jag håller på att designa ett litet mobilt hem på 6-7 kvm och fick idag en radikal idé till solfångaren. Har kollat på nätet men inte sett något liknande, så förmodligen är det en dålig idé men samtidigt tror jag att det kan vara bra just mina förutsättningar.
VVS-systemet är mycket enkelt. BDT-vattnet recirkulerar (renas genom olika filter) och är ett separat system från dricksvatten och urinseparerande TC. Systemet arbetar med relativt låga temperaturer och är ej trycksatt. Jag hade tänkt värma vattnet med en solfångare och då med ett s.k. drain back-system, där vattnet i solfångaren dränerar tillbaks i varmvattentanken när man slår av pumpen. Såhär ser såna ut:
http://www.bosy-online.de/Drain-Back-System.htmEn plansolfångare består normalt av en rad olika rör eller slangar som vattnet flödar i, och rören har kontakt med en plåt som absorberar värmen. Värmen måste alltså överföras först till plåten, sen till rören, och sen till vätskan i rören. Men min galna idé är alltså att skippa detta och istället bygga den lilla solfångaren som ett tunt, vattentätt akvarium som fylls helt med vatten så vattnet kommer i direktkontakt med absorbenten. Principen är alltså följande:
1) En tempgivare i solfångaren och en i vattentanken. När solfångaren är varm (60+ gr C) och man önskar höja VV-temperaturen slår man på pumpen.
2) Pumpen fyller solfångaren med vatten från VV-behållaren nerifrån och upp (krävs en rätt kraftig pump). Under tiden kyler vattnet verkligen HELA panelen, inkl. täckglaset, så all värme tas tillvara.
3) När det börjar rinna över i toppen tillbaka ner i VV-behållaren kan man slå av pumpen. Då åker vattnet tillbaka samma väg det kom efter en relativt kort pumpinsats. Då kollar man givarna igen (detta kan såklart automatiseras med styrning om man vill). Är solfångaren fortfarande ordentligt varm då, och man önskar ännu varmare vatten så kör man en fyllning till. Annars väntar man tills denna situation uppstår.
Det hela blir alltså ungefär som att fylla en långpanna som stått i ugnen med vatten, och ta vara på det varmvatten som bildas. Man får maximal värmeöverföring till vattnet med minimal pumpinsats. Superenkelt system. Konstruktionen jag tänker mig är också enkel: En trälåda av marin plyfa med en plåt i som absorbent, klädd invändigt med silikonduk som limmas/fogas med silikon av samma typ man limmar akvarier med. Täckglaset limmas på samma sätt - slangarna blir också silikon (avger inget skräp till vattnet och tål höga temperaturer).
Vad tror ni om detta?