Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duvhök på besök  (läst 959 gånger)

Smaskus

• Gotland
Duvhök på besök
« skrivet: 14 dec-15 kl 20:46 »
För några dagar sedan hade vi duvhöken (tror vi)  på besök. Våra höns går lösa om dagarna, och de tillbringade lite tid i rabatten när duvhöken kom. Vår ena tupp blev målet, men min fru hann ut och avbröt attacken. En chockad Åke med stängt öga fick tillbringa resten av dagen för sig själv. Utöver det stängda ögat var det endast "rivsår" på kam och slör som vi kunde se.

Dagen efter hade Åke öppnat ögat igen, men han har betett sig konstigt sedan dess. När han försöker äta ur automaten så pickar han ofta i luften, han går in i saker som han normalt borde se osv. Sätter man fram handen för ögat så ryggar han tillbaka, så han verkar se. Så gör han för övrigt på båda ögonen, så han är inte blind. Han klarar att para sig, och hönorna har inget emot honom. Han klarar även att hoppa upp på pinnen för natten. Han är inte slö eller något sådant, men vi har varit  noga med att ge honom extra mat och se till så han dricker. Man får ge honom saker ur en större skål istället så han träffar rätt.

Kan han ha fått någon form av hjärnskada efter attacken? Någon som har varit med om något liknande? Vi funderar på att ta bort honom. Vill ju inte att han ska lida, men samtidigt behåller vi honom gärna om han kan leva ett OK liv.

/Markus

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Duvhök på besök
« Svar #1 skrivet: 14 dec-15 kl 21:39 »
Han kan ha fått något slags skada på sin hornhinna som görbart hans syn är bristande.
Det kan rätta till sig, han kan lära sig att leva med det eller inte.
Vänta och se nånn vecka innan ni tar ett beslut.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Smaskus

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 15 dec-15 kl 20:45 »
Tack för svar. Ja, vi har också funderat på om han har fått någon form av rispa, jag hoppas verkligen det. Idag kändes han lite mer pricksäker med näbben, men han äter liksom inte med precision om man säger så.. Vi kommer avvakta och följa honom noga någon vecka till.

/Markus

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 15 dec-15 kl 23:00 »
Så om vi ska analysera:
- Han ser saker rakt åt sidan med det skadade ögat.
- Han verkar ha dåligt djupseende, vilket kan betyda att hans överlappande synfält (synfält med bägge ögonen) är för litet, vilket kan betyda att han inte kan se saker rakt fram med det skadade ögat.

Till skillnad från människor så rör höns inte mycket, om ens något, på ögonen i huvudet. Ögat är alltså låst i skallen, så en rispa, repa eller fläck långt fram på ögat (nära näbben) torde kunna orsaka detta.

Notera att jag använder orden "torde" och "kan betyda" mycket, eftersom jag bara spekulerar och inte har någon egen erfarenhet av situationen.

Svårt att råda huruvida du ska ta bort honom, men jag hade haft honom kvar och sett till att alltid ha en eller flera breda matskålar stående på strategiska platser så Åke alltid kan äta.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Smaskus

• Gotland
« Svar #4 skrivet: 21 dec-15 kl 11:47 »
En bra analys av läget Henrik!
Kan meddela att han har blivit lite bättre nu. Han prickar maten bättre och bättre, men man märker att han ibland kollar "snett" om man säger så. Han liksom vrider på huvudet för att kolla med ett öga innan han pickar, likadant gör han om man håller fram något som han kan vara lite tveksam mot.

Kommer i alla fall inte behöva ta bort honom om han inte blir värre igen. Skönt det!

Tack också för svaren, ibland är det väldigt skönt att bara få skriva av sig och få bekräftelse på ens egna tankar. Åke är en kär medlem av familjen och när det händer saker med djur eller människor man bryr sig om kan det ibland bli svårt att tänka rationellt. Han får nog ett bra liv som ärrad krigshjälte.

/Markus

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 22 dec-15 kl 17:43 »
Tack också för svaren, ibland är det väldigt skönt att bara få skriva av sig och få bekräftelse på ens egna tankar.

Visst är det så. Och om det skulle skrivas en irrelevant fråga på forumet någon gång så tar ingen skada av det, så det är bara att fråga på när man känner sig det minsta orolig.

Hoppas det går bra för Åke nu, jag ser gärna en uppdatering om några månader eller så där du berättar hur det har gått. Alltid intressant att lära sig mer om hönsens läkemekanismer.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

53 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser