Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slidframfall  (läst 11770 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Slidframfall
« Svar #40 skrivet: 23 apr-07 kl 07:10 »
Ska genst försöka få till en spilta! Jag troratt framfallet trillar ur när hon lägger sig..

Har en övervakningskamera på henne.

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Ica

« Svar #41 skrivet: 23 apr-07 kl 08:23 »
Det brukar trilla ut när dom lägger sig.

Men hur har du knutit fast strumpan? Sitter den bara framför bakbenen eller?

Som jag skrivit tidigare så använde vi tvättlina som var lite elastisk. Knöt en framför bakbenen, en bakom frambenen och en runt halsen. Därefter drog vi en lina från den framme vid halsen, "rundade" den bakom frambenen och bakbenen och fäste den i bygeln.
Oj, vad det blev avancerat. Nåja, det fungerade för oss i vilket fall.

Den ena tackan var ganska besvärad av bygeln men det gick väl till sig efter ett par dagar.
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

Ica

« Svar #42 skrivet: 23 apr-07 kl 08:26 »
PS. Vi körde med tre-fingrars-regeln. Knöt så pass hårt att man kunde få emellan tre fingrar. Det var inget problem för tackan. Hon kunde röra sig fritt i vilket fall.
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

Frances

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 23 apr-07 kl 09:02 »
Jo..jag knöt enligt insruktioner här på forumet..

Men nu är det så att jag får läsa på om flasklamm istället. Mamman kommer inte att klara sig. O jag har två pigga o levande lamm.

Tack o lov så har vi underbara grannar! Fick hjälp med barnpassning och en annan kom o hjälpte till med tackan. Hon hade spruckit riktigt illa o lammen var på väg ut. Så han hjälpte mig att få ut lammen o kommer senare o skjuter tackan.. Lammen får en liten stund med henne nu, men hon är så trasig att det finns inget att göra..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Henning

« Svar #44 skrivet: 23 apr-07 kl 13:40 »
Hon hade spruckit riktigt illa o lammen var på väg ut. Så han hjälpte mig att få ut lammen o kommer senare o skjuter tackan.. Lammen får en liten stund med henne nu, men hon är så trasig att det finns inget att göra..

Det är proffsigt agerat. Att lammen får äta ordentligt av råmjölken gör att deras förutsättningar förbättras mycket.

klorofyll

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 23 apr-07 kl 14:29 »
Tessmoliis, känner med dej... Det är tungt att mista ett djur. Men vilken bra granne du har! Jag har inga sådana, men jag har fått mycket hjälp här av mina cybervänner! Mina våndor finns under tråden "sjuk tacka", den damen är i det närmaste helt återställd och lammen är pigga och starka. Men man lär sej....

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #46 skrivet: 23 apr-07 kl 16:53 »
Tråkigt med tackan Tessmoliis. Skönt som annan skrev med hjälpsamma grannar. Hoppas allt går bra med lammen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Frances

• Västergötland
« Svar #47 skrivet: 23 apr-07 kl 16:56 »
Tackan har varit oförskämt pigg så hon får behålla livet timma för timme.. Skulle hon blir sämre får hon slippa..

Dom små får ersättning.. tror inte tackan har så hysteriskt med mjölk.. Hon är nog rätt uttrokad..Häller i henne vatten med druvsocker.

Jamen visst har jag världens bästa grannar! En av dom hade dessutom mjölkersättning hemma  :-*

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #48 skrivet: 23 apr-07 kl 18:07 »
tessmoliis vad var det som hände ?

Var lammen så stora trots att de var 2 eller har tackan trångt bäcken ?

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Frances

• Västergötland
« Svar #49 skrivet: 23 apr-07 kl 18:38 »
Jag vet ju inte exakt vad som hände men hon hade ju slidframfall.. Tidigt i morse startade förlossningen..när jag såg henne krysta tog jag bort bygeln.. Då ramlade allting ut igen med slida o rubbet: fosterhinnor, framben i en enda röra.Det var trångt o svårt att ordna vad som var vad o då slutade hon krysta. Antagligen av oredan.

Så då ringde jag grannen! Han är iallafall rutinerad ko-bonde. Han fixade ut lammen o vi såg att hon hade spruckit kors o tvärs.

Så det var nog inte lammens "fel", dom är helt normala!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #50 skrivet: 23 apr-07 kl 22:41 »
Hälsa till de där fina grannarna från oss mindre lyckligt lottade!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Frances

• Västergötland
« Svar #51 skrivet: 23 apr-07 kl 23:06 »
 ;D Jag ska! Dom tittar förbi stup i ett för att kolla till lammen ;D

Hur ofta ska jag mata dom små förresten..? Har varit där rätt ofta nu o sista gången smakade dom lite o ville inte ha mer.. Kom på att dom kanske var mätta.
Dom är iallafall mycket busigare än mina andra lamm, hoppar o skuttar. Måste väl vara ett jättegott tecken?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #52 skrivet: 23 apr-07 kl 23:39 »
Hur ofta ska jag mata dom små förresten..? Har varit där rätt ofta nu o sista gången smakade dom lite o ville inte ha mer.. Kom på att dom kanske var mätta.

Ca 1,5 dl 4 ggr/dag de första tre dagarna.
Om det är en liten fårras  ;)

ca 2 dl 4-6 ggr/dag de första tre dagarna,
om det är stora köttras lamm.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 23 apr-07 kl 23:40 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Frances

• Västergötland
« Svar #53 skrivet: 24 apr-07 kl 09:36 »
Ok. Det är gute.

Dom har ätit ungefär 1,5 dl så det stämmer rätt bra.

Hur brukar ni göra på nätterna..? mata innan ni lägger er o när ni vaknar eller ska dom ha NATTMÅL ???

Ica

« Svar #54 skrivet: 24 apr-07 kl 12:44 »
Stackars, stackars tackan.  :'( Hoppas att hon inte behöver plågas.
Lycka till med lammen nu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

60 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser