... Om grisarna är tränade i motsvarande grad för att klara sig mot fientliga hunddjur, så kan det bli otäcka slagsmål. Inget jag skulle vilja se.
Grishund? Är det en hund som specialtränats för jakt på vildsvin? Vad är det i så fall för en sorts jägare som låter sin hund springa omkring utan tillsyn? Om grisarna är tränade i motsvarande grad för att klara sig mot fientliga hunddjur, så kan det bli otäcka slagsmål. Inget jag skulle vilja se.
Inte ens en tränad hund har en chans och grisarna är tränade. Jag har bott granne med ett hundtestcenter för träning och test av eftersökshundar på vildsvin. Vildsvinen lärde sig mycket snabbare än hundarna och de fick byta ut vildsvinen stup i ett annars blev det djursjukhuset för hundarna.
När jag läser beskrivningarna av grisar som försvarar sig måste jag fråga om fler erfarenheter. Fick grishundbesök hos våra tre linderödsgyltor med galt. Trodde i min enfald att hunden skulle vara chanslös men grisarna var bara nyfikna och när hunden gick till attack mot en av gyltorna var hon defensiv och skulle nog ha tröttats ut om hustrun inte ingripit. När hundägaren väl infann sig hade han mage att föreslå att vi skulle förbättra hägnaden så att "hunden inte skulle kunna ta sig in"! Min fundering är om grisarna kan lära sig och om det fungerar bättre när de har kultingar, då borde väl försvarsinstinkterna vakna?