Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pellets värmer ej upp ack-tankar.  (läst 4089 gånger)

Louini

• -
Pellets värmer ej upp ack-tankar.
« skrivet: 09 jan-16 kl 10:14 »
Desperat behov av hjälp! -30* ute och +15 inne. Har en pelletspanna som värmer enl inställning till 75* men ackumulatortankarna (2st á 500l) värms bara upp till 40*. Förmodligen bara elpatronerna som jobbar då? Har problem med avläsningen till min elleverantör så ser ej hur mkt el som förbrukas per dag. Två cirkulationspumpar går på Max. Rökgasen visar 50* och trycket i pannan verkar vara 0,5 om jag förstår rätt.

Är totalt oteknisk och helt ny på detta då det är första vintern som husägare och de gamla ägarna går ej att nå för att höra vad de haft för inställningar osv. Haft hit en VVS-firma som vred på nå termostat så att cirkulationspumpen gick igång och trodde då att allt skulle börja fungera, men icket. Tacksam för råd!

_ingemar_

SV: Pellets värmer ej upp ack-tankar.
« Svar #1 skrivet: 09 jan-16 kl 11:03 »
kan du skriva vad för panna & pelletsbrännare du har
gärna ta bilder på det hela så blir det lättare för folk att hjälpa dig

malungen

« Svar #2 skrivet: 09 jan-16 kl 11:14 »
Hej!
Om man tar det lugnt och tänker logiskt brukar man kunna lösa diverse problem även med små kunskaper inom det aktuella ämnet.
Om vi antar att pannan eldar på för fullt hela tiden kan ju inte värmen bara försvinna så rimligen går den inte hela tiden eller på låg effekt.
Varmvattnet ska ju sedan cirkulera ut ur pannan och vidare mot elementen och om det finns ett överskott när elementen "fått sitt" så går det in i tankarna.
Alla såna här anäggningar byggs ju väldigt lika med hur vatten cirkulerar, vatten blandas på väg in i pannan, shuntventil, ack-tankar m.m.
Kolla på ritningar på Internet och jämför och som sagt logiskt tänkande räcker långt.
Cirkulationspumpar kan ju gå sönder, kranar kan vara stängda, laddningstermostater kan kärva osv.
Lycka till!

/Hans
Bor på landet, djur och träd i överflöd.
Mål 1: Bli skuldfri
Mål 2: Producera el och värme med något från skogen. Mål 3:  Driva bilen med något eget skogsbränsle.

Louini

• -
« Svar #3 skrivet: 09 jan-16 kl 12:05 »
Det är en janfire-brännare som verkar elda stup i kvarten men det går ändå inte värst mkt pellets och tankarna blir som sagt ändå inte mer än 40*. Det är en Albin-panna och acktankarna är Borö. Vattnet som går in i huset är som acktankarna ca 40* och det som går tillbaka är bara någon grad kallare. Elementen går på Max. SÅ dum fråga men vars är shunten jag läser om överallt? Kan det vara något med den?
Försöker posta bilder men de är för stora. Återkommer strax med dessa.

Louini

• -
« Svar #4 skrivet: 09 jan-16 kl 12:35 »
Här är lite bilder om det gör er klokare? Jag tycker det ser ut ungefär som en rymdfarkost.

addebadde

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 09 jan-16 kl 13:49 »
Enklast för att hitta var felet är är ju att känna på rören. Går det ut någon värme från pannan till tankarna? Om inte, finns felet på laddomat eller styrningen av cirkulationspump mellan panna o tank. Det är väl mest troligt att det är där felet är eftersom du inte har värme i tankarna.

shunten styr värmen ut i huset. Den sitter på väg ut från tankar till element. Du har den väl med på bild tre, om jag ser rätt.

Gottfrid

• -
« Svar #6 skrivet: 09 jan-16 kl 13:51 »
Vilket effekt läge står brännaren på?? Kolla om direktspjället uppepå pannan är öppet av misstag.

Louini

• -
« Svar #7 skrivet: 09 jan-16 kl 14:10 »
Vilket effekt läge står brännaren på?? Kolla om direktspjället uppepå pannan är öppet av misstag.

Jag skäms så kass jag är på detta! Brännaren står på 4:an vilket är Max. Hittar inget spjäll uppe på pannan med två spakar på framsidan som verkar vara till nå spjäll, ska de vara helt öppna som de är nu?

Fixatroll

• -
« Svar #8 skrivet: 09 jan-16 kl 14:23 »
Notera den exakta modellen till brännaren och ladda ner instruktionsboken från Internet. (Eller har du son hemma utskriven?)
Läs av punkterna för felsökning.
(Också en bra diskussionsunderlag)

Louini

• -
« Svar #9 skrivet: 09 jan-16 kl 14:32 »
Enklast för att hitta var felet är är ju att känna på rören. Går det ut någon värme från pannan till tankarna? Om inte, finns felet på laddomat eller styrningen av cirkulationspump mellan panna o tank. Det är väl mest troligt att det är där felet är eftersom du inte har värme i tankarna.

shunten styr värmen ut i huset. Den sitter på väg ut från tankar till element. Du har den väl med på bild tre, om jag ser rätt.

Tack! Alla rör är väldigt varma förutom de som går vågrätt in i båda tankarna i mitten på bild tre. De är väldigt varma både före och efter cirkulationspumpen som sitter på den vänstra tanken. Endå är tankjävulen bara 40 grader. Märkligt!

Gottfrid

• -
« Svar #10 skrivet: 09 jan-16 kl 14:34 »
Spaken uppepå pannan är ett baypas spjäll som används när du eldar ved,det ska va stängt annars går de mesta av röken rätt ut i skorsten. Senkollar du så att brännaren inte är full med aska.Kolla sen att pannan inte är full med aska heller.Om du kollar i pannan så ser du spjället jag pratar om.

Louini

• -
« Svar #11 skrivet: 09 jan-16 kl 14:35 »
Notera den exakta modellen till brännaren och ladda ner instruktionsboken från Internet. (Eller har du son hemma utskriven?)
Läs av punkterna för felsökning.
(Också en bra diskussionsunderlag)

Jo den har jag läst x antal gånger men blir tyvärr inget klokare. Själva brännaren verkar ju fungera som den ska då den verkar värma pannan till inställd temp (75*) men det är ju ut till tankarna och in i huset som värmen inte kommer sig.

Gottfrid

• -
« Svar #12 skrivet: 09 jan-16 kl 14:41 »
Då får du kolla om du hittar en termostat som styr en laddpump mellan tankarna och pannan.Ser att det sitter en typ av laddomat på ett av rören.Den kan ha pajat.Du Kan prova att tillfälligt köra schunten manuellt genom att dra ut ratten och vrida den.

Fixatroll

• -
« Svar #13 skrivet: 09 jan-16 kl 15:23 »
Hur ser Manöverpanel ut och vilken  indikations dioder lysa?
Hur länge  förbränningen är i gång per Timme?

Louini

• -
« Svar #14 skrivet: 11 jan-16 kl 09:12 »
Då får du kolla om du hittar en termostat som styr en laddpump mellan tankarna och pannan.Ser att det sitter en typ av laddomat på ett av rören.Den kan ha pajat.Du Kan prova att tillfälligt köra schunten manuellt genom att dra ut ratten och vrida den.

Tuuuusen tack för den hjälpen! Verkar som att laddomaten inte ens var ikopplad? Ska se om det fungerar nu :-)

Gottfrid

• -
« Svar #15 skrivet: 13 jan-16 kl 21:03 »
Hur går de med värmen???

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 13 jan-16 kl 21:31 »
Hur varmt har du det i huset? I automatiken brukar det finns en prioritering att värma huset först och tankarna sen. Om det nu är så kallt och brännaren går hela tiden så tror jag den har prioriterat bort tankarna. I så fall är det alldeles okey.
kretslopp

Gottfrid

• -
« Svar #17 skrivet: 13 jan-16 kl 21:54 »
Beror alldeles på hur man kopplar.En del rörmockare kopplar hellre än bra.

Louini

• -
« Svar #18 skrivet: 26 jan-16 kl 09:57 »
Hur går de med värmen???

Tackar som frågar. Jag har tyvärr inte blivit något klokare. Provade att koppla in något shunt-aktigt med en termostatgrej (danfoss) men blev ingen skillnad när inställningen är komfortvärme. Fortsatt närmare 70* ut från pelletspannan men bara 40* i tankarna och in. Drog ut strömmen till det och värmen är då detsamma. Vred på elpatronerna till ca 50* och då värmdes tankarna upp till det och blev även tempen på vattnet in. Har elementen på Max och nu är värmen inomhus 20,5* (dock betydligt varmare ute också samt att jag dragit nya gummilister runt ytterdörrarna också.)

Har nu åter dragit ned elpatronerna och tankarna är tillbaka på 40* (men pannan värmer till 70*).  Forsatt varmt inne men elförbrukningen (4000kwh och månaden är inte slut ännu) samt att det går lite pellets gör att det känns som att det likförbannat är elpatronerna som värmer? Eller kan det vara pannan som värmer tankarna bara till 40* och så kan man vara nöjd med det? Är rädd att det blir onödigt slitage, och att jag i nuläget både slösar pellets (till kråkorna) samt galet mycket el...
Ursäkta för rörigt inlägg...

Halte

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 26 jan-16 kl 12:15 »
Tackar som frågar. Jag har tyvärr inte blivit något klokare. Provade att koppla in något shunt-aktigt med en termostatgrej (danfoss) men blev ingen skillnad när inställningen är komfortvärme. Fortsatt närmare 70* ut från pelletspannan men bara 40* i tankarna och in. Drog ut strömmen till det och värmen är då detsamma. Vred på elpatronerna till ca 50* och då värmdes tankarna upp till det och blev även tempen på vattnet in. Har elementen på Max och nu är värmen inomhus 20,5* (dock betydligt varmare ute också samt att jag dragit nya gummilister runt ytterdörrarna också.)

Har nu åter dragit ned elpatronerna och tankarna är tillbaka på 40* (men pannan värmer till 70*).  Forsatt varmt inne men elförbrukningen (4000kwh och månaden är inte slut ännu) samt att det går lite pellets gör att det känns som att det likförbannat är elpatronerna som värmer? Eller kan det vara pannan som värmer tankarna bara till 40* och så kan man vara nöjd med det? Är rädd att det blir onödigt slitage, och att jag i nuläget både slösar pellets (till kråkorna) samt galet mycket el...
Ursäkta för rörigt inlägg...
Stäng av elpatronen eller dra ned den så lågt som möjligt. Då märker du ju om pannan värmer något överhuvudtaget. Sjunker tempen i tankarna då så kan du ju iaf sluta elda.. Känns ju onödigt att elda för eldandets skull bara
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Dela detta:

* Inloggade just nu

240 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser