Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  golvvärmen fungerar med bergvärmen men inte vid vedeldning  (läst 1725 gånger)

mister.mr

• Närke
Hej!
Har ett konstigt problem. jag har bergvärme som fungerar bra på huset med vanliga radiatorer och ett tillbyggt garage/tvättstuga/förråd med golvvärme. Nu är det så här att jag kan stänga av garage/tvättstuga/förråd + två radiatorer och elda med vedpanna mot 500l ackutank slutet expansionskärl på 100l. Varför kanske någon undrar.. jo för att när garage plattan byggdes så var det inget snack om hur mycket isolering man skulle ha under plattan så det ligger bara 10 cm isolering under och när det blir riktigt kallt ute så går elpatron på bergvärmen för fullt.
Problemet då ..jo när jag eldar så blir radiatorerna varma men golvet i garage/tvättstuga/förråd är iskalla verkar som det inte vill komma in nån värme där då. Det sitter en cirkulations pump för golvvärmen och så sitter det en vid ackutanken. VAD kan problemet vara ???

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: golvvärmen fungerar med bergvärmen men inte vid vedeldning
« Svar #1 skrivet: 13 jan-16 kl 13:06 »
Är det en golvvärmeslinga? har den någon termostat eller styrning/ställdon? kolla om det är kallt in och ut...om värmen ens kommer dit.

Hur sker övergången mellan panna och bergvärme? finns där någonstans det kan stå luft?
Det är aldrig för sent att ge upp.

Anders G.

• -
« Svar #2 skrivet: 13 jan-16 kl 13:08 »
Mät rörens temperatur in och ut ur alla dina delsystem. Vad är inkopplat, vad är inte inkopplat? Var finns det cirkulation? Är det stopp någonstans?

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 13 jan-16 kl 21:10 »
Jag misstänker att bergvärmeagregatet styr cirkulationen i golvvärmeslingan. Så prova om du kan ha elen på till aggregatet även när du eldar ved. 
kretslopp

Dela detta:

* Inloggade just nu

221 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser