Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luft-luft värmepump när det är riktigt kallt  (läst 1785 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Luft-luft värmepump när det är riktigt kallt
« skrivet: 18 jan-16 kl 13:03 »
Vi har en luft-luftvärmepump. Effekten avtar ju när temperaturen sjunker men nu har en diskussion startat i familjen om ifall det finns några andra nackdelar att köra den när det är under minus 15 grader (som är den temperatur som anges i bruksanvisningen). Far värmepumpen illa av att gå när det är riktigt kallt? Kan den då fungera som ett elelement, alltså att den har en värmefaktor på 1:1. Någon som vet något om detta?

Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

torbjorn

• Medelpad
SV: Luft-luft värmepump när det är riktigt kallt
« Svar #1 skrivet: 18 jan-16 kl 14:30 »
De flesta luftvärmepumpar stänger av sig helt och hållet när det blir för kallt för dem (den enda jag vet om som inte gör så är min gamla Argo, den billigaste som gick att köpa år 2004). Som regel sjunker effektförbrukningen från elnätet i proportion till hur värmeeffekten sjunker, så värmefaktorn (COP) är teoretiskt sett densamma även om det är så kallt ute att den knappt ger någon värme ifrån sig.
Dock gäller inte detta den effekt som förbrukas i t ex värmekabeln som ligger i botten av tråget för att inte kondensvattnet från avfrostningarna ska bilda svallis. Och vissa luftvärmepumpar med mindre lyckat styrsystem gör en massa avfrostningar i onödan när det är kallt och torrt väder, det förstör också driftekonomin i längden.

Om du stänger av värmepumpen för hand när det är för kallt, så tänk på att det KAN vara mindre lyckat att "kallstarta" den sedan. Det är lämpligt att först sätta i nätsladden/slå på huvudströmbrytaren så att trågvärme, kompressorvärme kommer igång, och vänta några timmar innan man slår på den med fjärrkontrollen.

Tänk också på att när du stänger av den, så stäng först av med fjärrkontrollen, vänta några minuter tills allt har stannat i både inomhus- och utomhusdel, och därefter kan du dra ur stickproppen/slå av huvudströmbrytaren.

Weasel

• Skåne
SV: Luft-luft värmepump när det är riktigt kallt
« Svar #2 skrivet: 18 jan-16 kl 23:10 »
Vår som är inköpt på jula för 5000:- går verkligen i ur och skur. Den har aldrig stängt av sig. Och vi har ändå "misshandlat" den med att slå av strömmen när den är igång ganska många gånger...
Har inte koll på vad den drar i ström, men värme ger den i alla fall trots - 15. Kallare blir det knappt här.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Dela detta:

* Inloggade just nu

221 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser