Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löss fortfarande????  (läst 973 gånger)

Matusalem

Löss fortfarande????
« skrivet: 20 jan-16 kl 20:31 »
Hej igen.
Dom verkar inte försvinna. Nu ska jag köra kiselgur riktigt pudring var 3:e dag i 14 dagars tid. Få se om det gör nån skillnad.
Lopp-Loella som har vart sämst hon har blivit mycket bättre nu. Hon har en hel del löss än men är mycket bättre. Hon värper igen kammen börjar bli normal igen. Hon saknar en massa fjädrar på ena vingen, och under den vingen är hon nästan kal på fjädrar(naturligtvis tog batteriet slut i kameran så fick inget kort på det). och ett tag så såg det ut som dom var på väg ut igen men nu så är det som helt borta. Så jag börjar fundera om det är fjäderätare istället. men samtidigt så kan det ju ha kliat som fan så hon har ryckt sina egna fjädrad när det var som värst.

Sen så har vi Solrosen hon är tam och kommer gärna och blir upplyft, hon har alltid vart hackad på av dom andra. Hon har blivit lite klen på fjädrar på båda sina vingar. Men får för mig att det är den nya tuppens fel( ung ca 22 veckor och en stor grönvärpar tupp) var gång han ska till kanske han är lite klumpig och så. men har naturligtvis inte en aning. Har inte sett han vart på nån höna på det sättet.

Om inte pudringen ger resultat nu så funderar vi på att ta in dom i huset och köra dom i en vatten hink, så får dom torka inne ett par dagar innan dom får åka hem igen. Jag ska höra med en granne om jag får starta upp hans hönshus så jag kan placera dom där efter dom blivit fria från ohyra. SÅ kan jag passa på att frysa ner mitt hönshus ett tag och på så sätt förhoppningsvis bli kvitt all ohyra.

Jag har skottat hönsgården så den är bar o fin men dom går inte ut nå, nu har vi haft över minus 12 grader i 4 veckor o som värst 28 minus så det är väl kanske mest därför dom väljer att stanna inne. Men kan dom bli rastlösa och plocka sina fjädrar i ren tristess? Ruggning borde inte vara aktuellt förens i höst. Dom värper mellan 5-6 ägg varje dag från 7 hönor så allt är okej tycker jag, förutom dom här jävla lössen.

Tacksam för tankar ideér hjälp o funderingar// Matusalem

Matusalem

SV: Löss fortfarande????
« Svar #1 skrivet: 20 jan-16 kl 20:40 »
Jag är tyvärr värdelös på datorer och sådant skit.
Så alla kort jag har tagit kan jag inte lägga upp för dom är för stora tydligen.
Så hjälp mig gärna så jag kan lägga upp bilder på lössen.

Mvh Teknisk handikappad

Permission

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 20 jan-16 kl 22:16 »
har de sandbad?

Matusalem

« Svar #3 skrivet: 25 jan-16 kl 19:13 »
Absolut, ett fint sandbad med torr fin mursand i, lite aska och kiselgur.
Pudrade dom idag och det börjar bli jävligt mycket bättre, peppar peppar.  På den ena så såg jag en liten jävel på dom andra två som har haft såg jag ingen. Men kommer att hålla i pudringen den här veckan ut får se.

Matusalem

« Svar #4 skrivet: 11 feb-16 kl 13:24 »
Pepper pepper..... men jag tror att jag blivit kvitt dom små svina.
Där emot så dog en utav mina hönor, knall o fall. Misstänker äggledar inflammation.

Dela detta:

* Inloggade just nu

49 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser