Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röda prickar på vissa ägg?  (läst 5010 gånger)

marikaw

• Västerbotten
Röda prickar på vissa ägg?
« skrivet: 24 jan-16 kl 16:28 »
Hej jag har tio hönor, tre vita och sju bruna, vissa ägg har röda prickar på skalet ibland, aldrig dom vita äggen. Har kollat med vellpapp på sittpinnarna om det finns ohyra men ej hittat något inte heller i värpbåsen, om det skulle vara kvalster varför är aldrig dom vita äggen påverkade? Kan jag utesluta löss? Tacksam för svar och funderingar

Permission

• Uppland
SV: Röda prickar på vissa ägg?
« Svar #1 skrivet: 24 jan-16 kl 19:03 »
Är prickarna lösa?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 24 jan-16 kl 21:21 »
Om prickarna kan torkas av med en fuktig trasa så är det ohyra. Annars är det bara så att vissa hönor lägger ägg med prickar. Jag har haft många sådana.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 25 jan-16 kl 10:06 »
Jag har haft hönor som ibland lämnar en liten bloddroppe på skalet. Vad jag fått fram, är det inget att bry sig om.
kretslopp

marikaw

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 28 jan-16 kl 20:59 »
Jag kan tvätta bort prickarna under kranen, men om det är ohyra trotts att jag inte kan se det eller tycka att hönorna är påverkade, så kan jag inte förstå varför dom vita äggen aldrig har rester av ohyra på sig? ohyra finns vell överallt om man väl fått det ?

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 29 jan-16 kl 10:03 »
Hönorna kan nog bli lite såriga i analen. För det är inte ovanligt med lite blod på bajset. Jag tror inte det är något att bry sig om, om hönorna för övrigt är pigga.
kretslopp

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 29 jan-16 kl 14:32 »
De som gör prickar på äggen är kvalster, och de kan frodas i redets strö. Det kan vara massor med kvalster i ett rede och inga i ett annat. Dessa prickar är små, verkligen prickar, eller små mm-långa tunna streck,  inte fläckar. Om hönan är lite sårig i kloaken blir det som diffusa, längsgående strimmor.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

50 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser