Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bambu inomhus i kruka?  (läst 10154 gånger)

Humle

• Västerbotten
Bambu inomhus i kruka?
« skrivet: 15 apr-07 kl 23:57 »
Hej jag undrar hur jag får bambun att växa bra inomhus? Jag har ett "rör" som har stått i enbart vatten i något år och den har massor med rötter och är grön men den växer ingenting. Jag har hört att de ska stå i vatten och den verkar överleva men den växer inget vilket jag vill. Jag har funderat på att sätta mossa i vattnet men jag vet inte.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Morran

• Gäst
Re:Bambu inomhus i kruka?
« Svar #1 skrivet: 16 apr-07 kl 10:23 »
Jag fick några av svärmor för ett par år sedan, som jag bara stack ner i jord (de hade inte ens rötter då) och nu har jag en veritabel bambudjungel hemma.
De växer som ogräs men kommer inte att växa uppåt utan att skjuta skott från själva röret.
Dessa kan du bara knipsa av med fingrarna och plantera i nya krukor...ge bort till vänner...försöka hitta på saker att göra av dem...använda som klätterträd till katten...sa jag att de växer som ogräs?  ;)

Humle

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 18 apr-07 kl 15:32 »
Ok om de växer som ogräs så borde det inte bli några problem att få dem att växa :). Jag vill helst få fram små bamburör och inte bara en massa kvistar/blad men jag ska testa att plantera i jord, den borde ju växa bra med tanke på det välutvecklade rotsystemet.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 apr-07 kl 16:26 »
Med risk för att göra dig besviken ... om det är en sk. "lucky bambo" eller liknande namn som man köper i ett litet plaströr så är det inte bambu. Det är en slags dracena och det kommer inte att bli några rör av den.

Den kan dock bli fin som krukväxt så det kanske kan vara värt att plantera den ändå.

Morran

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 apr-07 kl 09:47 »
De bambun jag har verkar vara just "lucky bamboo" och de är de som växer som ogräs. Skotten blir dock också som "rör" så småningom eftersom bladen längst ner vissnar och kan tas bort.
Tydligen ska det vara en bra växt att ha enligt Feng shui (såg jag efter att ha läst vitis inlägg här) så nu väntar jag bara på att den där turen ska drabba mej också  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

103 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser