Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan höns drabbas av posttraumatisk stress?  (läst 1288 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Kan höns drabbas av posttraumatisk stress?
« skrivet: 19 feb-16 kl 10:32 »
För två år sedan, eller tre, eller fyra (vem håller koll på tiden?) adderade vi två Wyandotthönor till vår flock. Som ju nya hönor tenderar att vara så var de lite utstötta i början, för att sakta men säkert bli mer accepterade. De två (som för övrigt såg nästan exakt likadana ut) hängde ihop som ler och långhalm, och var ofta en bit bort från den övriga flocken.

Efter några veckor hände det som fick oss att skaffa nättak på hönsgården: En av Wyandotterna blev tagen av en hök. Vi hittade hennes kadaver på marken och hennes syster tryckande i ett hörn en bit bort.

Och det är här min fråga kommer in i bilden. Den kvarvarande Wyandotten har aldrig blivit riktigt "normal" efter det. Hon går ofta för sig själv. Hon kommer inte när man kallar på henne; resten av flocken kan man locka in i hönsgården när de fått gå fritt och man vill ha in dem, men Wyandotten får man jaga. Under lång, lång tid blev hon mobbad av tuppen. Hon har utvecklat ett märkligt fysiskt attribut dessutom: En sporre, stor som en tupps, på ena (!) benet. Och hon är mer rädd för människor än de andra.

Allt detta har faktiskt blivit mycket bättre de senaste månaderna, gissningsvis för att vi fick fem kycklingar i somras som nu är hönor och som ändrade flockdynamiken. Men Wyandotten är fortfarande lite udda.

Jag fick känslan av att hon, liksom människor kan bli, blev lite egen efter att ha sett sin livskamrats tarmar slitas ut framför ögonen på henne. Kan det ligga något i det?

Jag avslutar med en bild på mig och Wyandotten från en dag i somras när hon kände sig ovanligt social:
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Chappelapp

• Skåne
SV: Kan höns drabbas av posttraumatisk stress?
« Svar #1 skrivet: 19 feb-16 kl 12:47 »
Hej! Jag har inte haft höns så länge, men vad jag har sett är att de djur som har tillförts gruppen(ex syskon, nyinskaffade osv) alltid håller sig mer eller mindre i "sin" grupp. Även om de blir etablerade gruppmedlemmar. Troligtvis har din Wyandotte fortfarande en minnesbild av det som hände där hon dessutom blev ensam kvar. Det är väl bara att hoppas att hon får en ny kompis så småningom. Pyssla lite extra med henne och försök göra henne tamare. Jag brukar "tvinga" mig på mina(låter värre än det är!) och det har funkat jättebra. Lycka till!

Permission

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 19 feb-16 kl 15:30 »
Utan att vara fågelpsykolog så är min spontana tanke ett nej, jag vill tro att en fågelhjärna (reptil) inte kan hantera sådana processer.

Din hönas beteende vill jag tro har mer psykosociala problem som beror på hela besättningen mer än en enstaka händelse.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 19 feb-16 kl 15:53 »
Chappelapp: Hur "tvingar" du dig på dina?  :) Fångar in dem och håller dem? Inte ens den tamaste av våra accepterar att bli vidrörd. Däremot älskar de alla att bli matade med solrosfrön (Wyandotten pickar dock väldigt hårt när det sker, som om hon är spänd och nervös).
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Chappelapp

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 20 feb-16 kl 09:00 »
Jag har ett till golvytan litet hönshus så hönsen måste vara ganska nära mig när jag är där. Jag pratar mycket med dem och rör dem till jag ser att dom tycker att det är jobbigt. Sedan fångar jag någon som kommer förbi och "tvingar" dom att vara kvar tills jag märker att dom slappnar av. Kliar dom under tiden lite bakom kammen och pratar samtidigt. Viktigast är att dom inte kommer loss förrän dom lugnat sig. Mina höns har inga problem att traska runt och på mig och är inte heller rädda för händerna.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 20 feb-16 kl 11:39 »
Sedan fångar jag någon som kommer förbi och "tvingar" dom att vara kvar tills jag märker att dom slappnar av.

Mitt problem är att jag aldrig tycker att de slappnar av, även om jag håller dem flera minuter...

Chappelapp

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 20 feb-16 kl 17:18 »
Prova att klia precis bakom kammen och nedåt. Efter en liten stund brukar mina stänga ögonen.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #7 skrivet: 20 feb-16 kl 17:49 »
Prova att klia precis bakom kammen och nedåt. Efter en liten stund brukar mina stänga ögonen.

Hur ofta måste man göra detta? Jag kan bara göra det på helgerna (är inte hos mina föräldrar som har hönsen i veckorna).

Chappelapp

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 20 feb-16 kl 19:49 »
Börja lite smått i alla fall 1 gång per dag du är där och se vad som händer. Jag brukar också "klappa" mina på fötterna och sluta precis innan de blir irriterade på mig och försöker flytta på sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

47 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser