För sådär 30 år sedan var Webastos och Eberspächers största vattenvärmande apparater på 12 kW, och då ansågs det som regel räcka med en sådan i en buss.
De elpannor som sitter i dagens stadsbussar och används för att inte bussen ska vara utkyld vid första turen på morgonen, brukar vara på ca 8 kW.
Siffran 5 kW på vattenvärmande diesel- och bensinvärmare för personbilar stämmer bra. Luftvärmare kan dock variera mer, allt från den lilla Eberspächer B1L på 1 kW som ofta satt monterad under baksätet på Saab 900 till 6 kW-värmare i VW-bussar från 80-talet.
Eberspächern i en vanlig VW typ 1 är på drygt 2 kW.
En tumregel är att för varje kW värme en sån där apparat lämnar, så förbrukar den 0,1 l bränsle per timme.
En 20 kW-värmare drar alltså 2 liter per timme då den går för fullt. Även om dieselpriset är förhållandevis lågt denna vinter så är det alltså inte billigt att hålla en sådan apparat igång i längden (grovt räknat 500 kr per dygn). Det är betydligt billigare att värma med el från elnätet eller med ved, om man har möjlighet till det.