Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa skorstensrör i Stockholm?  (läst 1349 gånger)

Ohrakel

• Södermanland
Köpa skorstensrör i Stockholm?
« skrivet: 26 feb-16 kl 12:50 »
Hej,
Någon som kan tipsa om något ställe där man kan köpa skorstensrör till en kamin i Stockholmsområdet. Det är till min kolonistuga och jag vill helst inte att röret kostar mer än själva stugan...
Tack på förhand! //jenny

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Köpa skorstensrör i Stockholm?
« Svar #1 skrivet: 26 feb-16 kl 15:06 »
Problemet är dimensionen på röret.
Det bör vara rätt och dessutom tillräcklig tjocklek.
Har du tillgång till svets och kunskap så kan man ganska enkelt modifiera anslutningen och därmed kan du köpa rör av närliggande dimensioner.
Vilket blir mycket billigare än att handla från kaminbutiker.

I sådana fall kan du gå in på tex mekomen och köpa grovt avgasrör eller järnhandlare.
Skrothandlare kan oxå ha lite liggande.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 29 feb-16 kl 13:27 »
Schiedel.se har länkar till sina återförsäljare

Bauhaus och de andra kan nog ha hemma. Men då är det ju riktiga isolerade rör och de är inte billiga.
Jag fick nyligen en offert på tre meter dubbelisolerat rör på 150 mm diameter med takhuv till min kamin och då drog det iväg på lite över 10 lakan.

Det får ju att göra själv... Men det är tråkigt om stugan brinner ner. Så jag satsar på köpegrejer så det ska bli enklare att få sotaren att godkänna och lite säkrare. Men det är dyrt :(
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Gottfrid

• -
« Svar #3 skrivet: 29 feb-16 kl 21:41 »
Om du köper rostfritt rör på en skrot och isolerar med rockwool och trär ett spirorör på utsidan,bygger ett schakt av minnerit och håller dom avstånd som krävs så blir Sotaren säkert nöjd. Och det lär inte bli helt gratis heller.Men något får du allt räkna med att betala.

Ohrakel

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 08 mar-16 kl 02:50 »
Tack vänner!
Det blev 2300mm skorsten ca:6000kr.

Dela detta:

* Inloggade just nu

109 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser