Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips att få bort Hönslöss  (läst 927 gånger)

nubba

• Västergötland
Tips att få bort Hönslöss
« skrivet: 02 mar-16 kl 09:05 »
Har nio hönor och en tupp, med jämna mellanrum går jag igenom alla för att hålla koll på lössen. Vill inte gärna använda gift så nu har jag testat att lägga hönan på rygg i knät med huvet under armen, sen letar jag upp de fjädrar där lössen satt sina ägg oftast längst bak på buken och runt kloaken. De sitter som vita bollar längst in på fjädern, sen tar jag en sax och klipper bort dessa. om man tar lite försiktigt i fjädern uppåt  och klipper försiktigt så går det faktiskt väldigt bra. Efteråt brukar jag smörja lite med den kletiga hästsalvan som luktar tjära det blir helt enkelt ogästvänlig miljö för lössen.
De levande lössen struntar jag i dom har inte så lång livslängd och dör ut efter ett tag.
Jag har i alla fall märkt att det är ett väldigt effektivt sätt att hålla lössen i schack och när man fått i snitsen så tar det inte många minuter.
Släng/bränn upp de bortklippta fjädrarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

39 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser