hehe här har det skrivits som bara den

har inte kunnat svara bara läst men nu tänkte jag försöka svara på allt som skrivits
Själv är bäste dräng: jo bra iof att den dör ut av sig själv så att den inte bara står hur länge som helst som tex gas, dock en nackdel då det måste vara varmt på natten/morgonen, men den kan kanske behålla så mycket värme ? gasol ska jag försöka hålla mig borta ifrån då om det är så dyrt
torbjorn: jo kan tänka mig att det tar ett bra tag innan man kommer in i all hantering och hur man använder ved på bästa sätt, hur är det med ångor och rök? risk för syrebrist och likande ?
när det gäller att få tag på ved så är det inte så hjätte svårt i mina trakter, träffade en som kunde köpa 1m3 för 25 kr
har ingen koll på pelets alls

varken pris eller hur det fungerar med en liten kamin.
bra att det finns dom som tar luft utifrån med

får kanske kolla på det
kretslopp: hehe såg inte att dom hade några peletskaminer ?

kanske tittade fel

husbehov: du råkar inte ha lite bilder på denna fantastiska lilla manick ?

skulle kanske kunna vara intresannt om den klarar sig i 8-10 timmar som sagt, får kolla mer på kostnader också, även brandrisk såklart

dock så måste den kunna ta luft utifrån om det ska fungera.
hehe så du har slagit på stort när det gäller högtalarna med ?

jag har en liten tanke om att jag ska ha den bästa hemmabion möjligt i det utrymmet jag kommer ha så jag kommer leta efter extremt bra och extremt strömsnåla komponenter, sen att man kanske bara kan kolla på 1 film i veckan när det är vinter är en annan sak

på sommaren när man ska vara ute så kan man kolla på hur mycket man vill
hur länge håller 16kilo vid -10 ?

vattuvarg: yes det skall vara till mitt "lilla" tinyhouse, räknas väll som ett halvstort tinyhouse igentligen om man jämför med alla andras
ca: du det där var ju inte heller ett dumt alternativ, jag skulle villa ha en ugn och vissa verkar ju ha det, tar dom luft utifrån ?

vissa var ju faktiskt tillockmed lite fina
väldigt trevlig att dom inte drar så mycket el alls och att dom kan fungera för värmekälla,matlagning och uppvärmning av vatten. inte helt fel

kostnad för dessa mysiga pjäser ?
ensamhet: tack för tipset, tyvärr inte så sugen att hålla på med disel

vill håll mig borta från gasol också i störta möjliga mån, har fått upp ögonen lite mer för ved dock

men fortfarande så skall så mycket som möjligt skötas via el

vattuvarg: jo munstycken ska man kolla mycket på, finns massor att spara, jag tänkte även använda fot pedal för att använda vattenkran i köket så att man har bägge händerna fria och att man inte spolar i onödan
kan du vidarutveckla vad du menar med reketmasslagring ? tanken är att den ska bli så passiv som möjligt så den ska bli så tät som möjligt och så rent design mässigt så får man tänka till lite
har tittat lite på solfångare, dom verkar kunna öka tempen med 20grader inte helt fel

men fungerar bara när det är soligt.
har sätt ugnar som "drivs" med sol också, verkar lite smarta, så kan man vara ute och laga mat och så slipper man dra av ved/pellets eller el reserven

kommer nog att ha en sådan i mitt hus
förlåt igen för att jag har varit seg på att svara, men tack för alla svar iaf