Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppvärmning av litet hus samt vattnet.  (läst 10524 gånger)

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Uppvärmning av litet hus samt vattnet.
« Svar #40 skrivet: 09 mar-16 kl 19:25 »
En mycket ovanlig lösning på uppvärmningen är att bygga en tillräckligt stor schefflerspegel och kombinera den med någon slags värmelager.

Den stora parabolspegeln kan användas för matlagning också.

För den som undrar så går systemet att använda till och med i närheten av Pluto. ...fast då pratar vi om en riktigt stor spegel...
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Chrabban

• -
« Svar #41 skrivet: 10 mar-16 kl 12:35 »
hehe här har det skrivits som bara den :P har inte kunnat svara bara läst men nu tänkte jag försöka svara på allt som skrivits

Själv är bäste dräng: jo bra iof att den dör ut av sig själv så att den inte bara står hur länge som helst som tex gas, dock en nackdel då det måste vara varmt på natten/morgonen, men den kan kanske behålla så mycket värme ? gasol ska jag försöka hålla mig borta ifrån då om det är så dyrt ;)

torbjorn: jo kan tänka mig att det tar ett bra tag innan man kommer in i all hantering och hur man använder ved på bästa sätt, hur är det med ångor och rök? risk för syrebrist och likande ?
när det gäller att få tag på ved så är det inte så hjätte svårt i mina trakter, träffade en som kunde köpa 1m3 för 25 kr :P
har ingen koll på pelets alls :P varken pris eller hur det fungerar med en liten kamin.
bra att det finns dom som tar  luft utifrån med :) får kanske kolla på det

kretslopp: hehe såg inte att dom hade några peletskaminer ? :P kanske tittade fel ;)

husbehov: du råkar inte ha lite bilder på denna fantastiska lilla manick ? :) skulle kanske kunna vara intresannt om den klarar sig i 8-10 timmar som sagt, får kolla mer på kostnader också, även brandrisk såklart :P dock så måste den kunna ta luft utifrån om det ska fungera.
hehe så du har slagit på stort när det gäller högtalarna med ? ;) jag har en liten tanke om att jag ska ha den bästa hemmabion möjligt i det utrymmet jag kommer ha så jag kommer leta efter extremt bra och extremt strömsnåla komponenter, sen att man kanske bara kan kolla på 1 film i veckan när det är vinter är en annan sak :P på sommaren när man ska vara ute så kan man kolla på hur mycket man vill :P
hur länge håller 16kilo vid -10 ? :)

vattuvarg: yes det skall vara till mitt "lilla" tinyhouse, räknas väll som ett halvstort tinyhouse igentligen om man jämför med alla andras :P

ca: du det där var ju inte heller ett dumt alternativ, jag skulle villa ha en ugn och vissa verkar ju ha det, tar dom luft utifrån ? :P vissa var ju faktiskt tillockmed lite fina :)
väldigt trevlig att dom inte drar så mycket el alls och att dom kan fungera för värmekälla,matlagning och uppvärmning av vatten. inte helt fel :) kostnad för dessa mysiga pjäser ? :)

ensamhet: tack för tipset, tyvärr inte så sugen att hålla på med disel :)
vill håll mig borta från gasol också i störta möjliga mån, har fått upp ögonen lite mer för ved dock :P
men fortfarande så skall så mycket som möjligt skötas via el :)

vattuvarg: jo munstycken ska man kolla mycket på, finns massor att spara, jag tänkte även använda fot pedal för att använda vattenkran i köket så att man har bägge händerna fria och att man inte spolar i onödan :)
kan du vidarutveckla vad du menar med reketmasslagring ? tanken är att den ska bli så passiv som möjligt så den ska bli så tät som möjligt och så rent design mässigt så får man tänka till lite :)
har tittat lite på solfångare, dom verkar kunna öka tempen med 20grader inte helt fel :) men fungerar bara när det är soligt.
har sätt ugnar som "drivs" med sol också, verkar lite smarta, så kan man vara ute och laga mat och så slipper man dra av ved/pellets eller el reserven :) kommer nog att ha en sådan i mitt hus ;)

förlåt igen för att jag har varit seg på att svara, men tack för alla svar iaf :)

husbehov

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 10 mar-16 kl 12:56 »
om jag inte mins helt fel så räckte en 16 kilos säck en hel helg fredag efter kl 13 till söndag kväll med lite pellets kvar, med pendlande temperatur under 10 minusgrader . det var över 3 år sedan . jo jag har faktiskt bilder på prototyp 1 men jag tror jag ska komma till skott och starta företag nu och bygga den då det allmäna behovet verkar ha blivit större så jag är lite harig på att lämna ut dom  . ska samla mod bara . och jo det går att ta luft utifrån och det rekomenderas nästan med då den går på ständigt luftöverskott ;)
« Senast ändrad: 10 mar-16 kl 13:04 av husbehov »

husbehov

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 10 mar-16 kl 13:00 »
man kan bygga magasinet så den kan stå ännu längre tid med . bara att ha ett större :) och ja högtalare idag med kvalité låter fantastiskt även fast de är små 

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #44 skrivet: 10 mar-16 kl 15:08 »
En raketkamin är i sin enklaste form ett L-format rör (även känt som en "armbåge"). I den liggande delen finns en hylla som man lägger lillveden på. Luften går in under veden och det är bara toppen på pinnarna som brinner. Det stående röret är ungefär tre gånger längre än diametern på det liggande röret.

I toppen på armbågens stående rör blir det hett. Om man ställer en wok där så blir det som en gasspis, ungefär.

Man kan också bygga en eldsäker låda med metallhäll. Armbågens topp mynnar i botten på den platta lådan och rökgaserna värmer upp metallskivan innan de fortsätter till skorstenen.

Nu har man en kok/stekhäll för matlagning som kallas Justas spis ("estufa Justa"). Men värmen lagras inte. Det blir fort varmt och nästan lika fort svalt igen när veden slocknar.

En kakelugn låter rökgaserna gå genom långa kanaler som lagrar värmen i kaklet och teglet. Det är det som kallas masslagring. På samma sätt bygger man exempelvis en lerbänk runt liggande rökrör. Bänkens lera lagrar värme.

Problemet är att massan som ska lagra värmen väger väldigt mycket. ...vilket gör lösningen olämplig i en vagn.

En raketspis (som estufa Justa) borde fungera men massan att lagra värmen i blir nog svår att ha inne i vagnen.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #45 skrivet: 10 mar-16 kl 22:53 »
Hittade en bild som förklarar lite bättre...
vattuvargs.blogspot.se

husbehov

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 11 mar-16 kl 06:56 »
dom där är sjukt bränsleeffektiva ! och går att utveckla vidare :)

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #47 skrivet: 11 mar-16 kl 15:17 »
 ... och så en bild på en Schefflerspegel för matlagning...
vattuvargs.blogspot.se

Chrabban

• -
« Svar #48 skrivet: 12 mar-16 kl 08:40 »
husbehov: okej det är väll ganska bra ? :) jag försöker räkna lite på kostnaden, och jag får det till ca 22kr per dag när det är kallt. kan detta stämma ?
hehe lungt jag får vänta på att du tillverkat dom ;) jo högtalarna har blivit riktigt bra :) är en stor hobby så ska bli kul att lösa detta :D
hur kan man utväckla vidare dom kaminerna ? :)

vattuvarg:
Tack för tippset verkar vara ganska smart :) jo det kan bli ett litet problem om det väger för mycket i en vagn, speciellt om det blir på ena sidan då välter den säkert  :P har funderat mer och mer på om man ska ha vagn eller inte. och tror att det börjar luta mer åt att bygga ett tiny house på en fast grund, och sen kan man kanske bygga ett litet mindre tiny house som sommarstuga som man kan köra runt med :P och då har man även plats för gäster i det andra lilla huset :)  vad tror ni? smart ? :P
hehe ganska stor spegel vart får man tag på en sån ? :P har sätt mindre sånna med men då måste man vara utomhus, kanke inte så kul i -15 :P

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #49 skrivet: 12 mar-16 kl 09:12 »
Spegelugn är nog bäst i trakter där det är ont om brännved och relativt säker tillgång till sol. I Sverige har vi allt för många dagar när det skulle bli kallskuret...

Chrabban

• -
« Svar #50 skrivet: 12 mar-16 kl 10:01 »
hehe jo det skulle nog bli lite dumt under vintern om man ska göra middag vid 5-6 tiden :P hur är det med kostnaden mellan ved och pellets ?
om man skulle ha en sån där lohberger med pellets så kan man ju köra både och. så om det är billigare med ved så kan man ju köra pelets på kvällen och sen under dagen så kör man med ved när man är hemma. dock så verkar det som att dom spisarna var hyffsat dyra :P ca 42-45000 :P

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #51 skrivet: 12 mar-16 kl 12:03 »
vattuvarg
Tack för tippset verkar vara ganska smart :) jo det kan bli ett litet problem om det väger för mycket i en vagn, speciellt om det blir på ena sidan då välter den säkert  :P har funderat mer och mer på om man ska ha vagn eller inte. och tror att det börjar luta mer åt att bygga ett tiny house på en fast grund, och sen kan man kanske bygga ett litet mindre tiny house som sommarstuga som man kan köra runt med :P och då har man även plats för gäster i det andra lilla huset :)  vad tror ni? smart ? :P
hehe ganska stor spegel vart får man tag på en sån ? :P har sätt mindre sånna med men då måste man vara utomhus, kanke inte så kul i -15 :P

Stora speglar kan bestå av flera små. Tillräckligt många CD/DVD-skivor på en ställning, kanske? Eller blank aluminiumplåt?

Eller så kan man tänka sig en jättestor ETFE-kudde med aluminiumbeläggning på ena sidan. Då behövs bara en rörlig ram att hålla kudden med och som samtidigt riktar den koncentrerade ljusstrålen åt rätt håll. 

Värmelagring i massa blir enklare med fast grund. Enklare med vikten då.

Byggtips - https://www.youtube.com/watch?v=NYJyxptclos
Uppföljning - https://www.youtube.com/watch?v=nG9-hyg7r4k
Golvvärme - https://www.youtube.com/watch?v=Yei0a6OeRbo

vattuvargs.blogspot.se

Chrabban

• -
« Svar #52 skrivet: 12 mar-16 kl 13:24 »
försökte söka lite på ETFE-kudde men hittade inte :P kan du länka ? :)
många små speglar är nog lättast, då kan man rikta dom lite med så att det blir en konkav spegel som lyser på en konsentrerad punkt :) gorde inte da vinci en sån för att bräna ner båtar :P dock mycket större varrianter då ;)

jahaa så det är så man kan göra, hehe fruktansvärt ful dock ;P men samma sak där som med allt annat kan man ta luften utifrån ? då måste man iof ha en lucka man kan stänga. hur länge kan en trädbit brinna? :) och kan man göra rören hur långa som helst så att man kan dra runt den i hela huset så att man får gratis golvvärme i hela huset ? :P lite jobigt på sommaren som sagt bara ;P

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #53 skrivet: 12 mar-16 kl 14:56 »
Om du vill googla själv så är söktermen "ETFE cushion". ...men egentligen handlar det om en tunn genomskinlig folie som man gör en kudde av. Ett favoritbygge med tak av ETFE-kuddar är Eden Projects stora växthuskupoler. Men simhallen som användes vid OS i Beijing har också ett skal av ETFE-foliekuddar.

Om ena sidan av kudden beläggs med reflekterande material så så blir det nästan en konkav spegelpå insidan. Det finns en liten campingvariant av det konceptet (cooksack) men jag tänker mig en större kudde. 

Det var förresten inte daVinci som föreslog speglar för att sänka båtar utan Archimedes. Med tillräckligt många speglar som koncentrerar ljuset på ett ställe så börjar nog nästan vad som helst att brinna. Ett jättesolkraftverk i Marocko gör just så. Jag tror att en anläggning som Noor skulle bränna falukorv rätt fort även en mulen dag i Norrland. Ja, solmojänger behöver vara större här i Sverige men det är också rätt enkelt att göra en större spegel i de nya lättare materialen. ETFE-folien väger en hundradel av det glas väger, exempelvis.

Om man jämför en liten gjutjärnskamin med en kakelugn så kan de ge ungefär samma effekt men den ena lagrar värmen och släpper ifrån sig den under en längre tid. Raketbänken ger ungefär samma lagring som kakelugnen men till en lägre kostnad. Hur man utformar lagringsmassan är upp till en själv, dock. Det går till och med att gömma lagringen i golvet (som på filmen) eller i en vägg. Du behöver förresten inte rökrör överallt. Man behöver ju inte element överallt för att värma ett hus.
vattuvargs.blogspot.se

husbehov

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 13 mar-16 kl 07:27 »
husbehov: okej det är väll ganska bra ? :) jag försöker räkna lite på kostnaden, och jag får det till ca 22kr per dag när det är kallt. kan detta stämma ?
hehe lungt jag får vänta på att du tillverkat dom ;) jo högtalarna har blivit riktigt bra :) är en stor hobby så ska bli kul att lösa detta :D
hur kan man utväckla vidare dom kaminerna ? :)

vattuvarg:
en pellets säck kostade då ca 40 kr och den gick ju konstant så något mindre lär kostnaden blivit . Ja du får vänta på den . Det finns en som ska bli testpilot som många med sånt här tänk känner till   

Chrabban

• -
« Svar #55 skrivet: 13 mar-16 kl 08:16 »
vattuvarg: ahaa det är så dom där kuddarna ser ut :) dom är lite smarta dom där kuddarna :)
hehe ja det var kaske Archimedes som gjorde det. dock så testade mythbusters det och dom fick det alldrig att brinna :P
jo har sett dom där stora solparkerna. dom har ju ett problem med dom, det är masssa fåglar som flyger förbi där och det är så varmt att dom typ går up i rök :P

aha okej, får ta och kolla på den snyggaste lösningen med lagringen :) men då borde det också gå att få till en luftanslutning utifrån ? och fortfarande få det bränsleeffektivt ?

Husbehov: hehe jo då blir det kanske lite mindre om man inte tok kör den hela tiden :P dock så är det lite irrenternade att man måste beställa 2 pall med antingen ved eller pellets som minsta mängd, man kan iof kanske åka och hämta men lite jobbigt det med :P

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #56 skrivet: 13 mar-16 kl 12:45 »
vattuvarg:
hehe ja det var kaske Archimedes som gjorde det. dock så testade mythbusters det och dom fick det alldrig att brinna :P
jo har sett dom där stora solparkerna. dom har ju ett problem med dom, det är massa fåglar som flyger förbi där och det är så varmt att dom typ går up i rök :P

aha okej, får ta och kolla på den snyggaste lösningen med lagringen :) men då borde det också gå att få till en luftanslutning utifrån ? och fortfarande få det bränsleeffektivt ?

Mythbusters konstaterade att de inte hade tillräckligt många speglar. Men i Noor finns det tillräckligt av dem. Anläggningens kollektor når lätt över den temperatur som antänder trä. Grekerna behövde inte göra speciella hållare för speglarna. Varje människa kunde göra precis som i Noor. Varje spegel riktas individuellt mot fokusplatsen. Om det blir tillräckligt många solkatter på samma ställe så...

Tilluft utifrån går att ordna men kan få det att ryka in om det är byig vind ute.

Hur bränsleeffektiv det blir hänger på hur effektiv förbränningen är och hur stor del av rökgasernas värme man kan ta reda på.

Raketarmbågen är isolerad och förbränningstemperaturen blir hög vilket ger effektiv förbränning. Det svåra blir att fånga upp värmen på något sätt så att den stannar kvar inomhus. All massa som används som värmelager väger. Stort värmelager betyder stor vikt.

Om du fortfarande vill bygga en vagn att bo i så koncentrera dig på att minska värmeförluster så mycket det går. Isolering kan göras mycket lättare än massan som behövs för värmelagring.

En annan variant är att ställa vagnen i ett varmare (mikro-)klimat på vintern. Kolla in tråden om ett växthus med jordvärme här på forumet. Om det aldrig blir minusgrader kring vagnen på vintern så blir det lättare att nå passivhusstandard. Se det som en superisolerad husvagn i ett växthusgarage med jordvärme. På senvåren rullar du ut vagnen ur garaget och vips är det ett växthus istället.

(Lite trivia... Pyttehus inuti växthus har föreslagits tidigare här på forumet, men det här är första gången som ett tinyhouse får flytta in i en walipini under vintern).

Som ytterligare en galen idé kan raketmasslagringen byggas i växthusgaraget och värmen ledas in på något lämpligt sätt. Det kanske går att "docka" vagnen mot det externa "pannrummet"? Hursomhelst kan vagnen frigöras för resor under de varmare årstiderna. Matlagningen kan då ske med spritkök (exempelvis Trangia), med gasolbrännare eller med koncentrerande solfångare...

Växthusgaraget borde också kunna användas som jordkällare en del av året.
vattuvargs.blogspot.se

johe71

« Svar #57 skrivet: 13 mar-16 kl 14:07 »
dock så är det lite irrenternade att man måste beställa 2 pall med antingen ved eller pellets som minsta mängd, man kan iof kanske åka och hämta men lite jobbigt det med :P

vi har en liten pelletskamin (Ariterm K6/K6C eldriven drar 450 w vid start och 20 w vid drift), en det var inte det som var relevant... bara en notering angående pelletspris, jag bor 2 mil från en stor tillverkare av pellets, de har fri hemkörning inom 7 mil (men då måste man köpa 4 pallar)... åker man dit och hämtar själv så kostar en pall 2295 kr, det är 52 säckar, alltså 44 kr och 13 öre per säck
köper jag pellets från samma tillverkare på Coop Forum (2.5 mil bort, men vi är ändå där och storhandlar) så köper man säckvis (dvs inget krav på helpall) och då kostar de 39 kr och 90 öre per säck... doh!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #58 skrivet: 13 mar-16 kl 15:11 »
Och åker du till byggmax och handlar så får du se upp. De har 16 kg för 34,95 i en del butiker och 39,95 i andra. Men skulle du ha närmast till den butik som har det höga priset så kan du säga till så får du det lägre. Men bara om du säger till ::)

husbehov

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 13 mar-16 kl 16:21 »
Låt mej informera att den jag byggt baseras delvis på. Raket spis

Dela detta:

* Inloggade just nu

137 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser