Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppvärmning av litet hus samt vattnet.  (läst 10510 gånger)

Chrabban

• -
Uppvärmning av litet hus samt vattnet.
« skrivet: 06 mar-16 kl 19:29 »
Hej, jag tänkte kolla med er vilka lösningar som är bäst är det gäller uppvärmning av ett litet hus på ca 30m2 och vatten. huset kommer inte ha tillgång till el. så uppvärmning måste ske via ved,gas eller sol el. huset ska man kunna bo i året om så även om det kommer ner till -15 så ska det gå att ha varmt vatten och ett varmt hus. jag skulle vilja använda el så mycket som möjligt då det känns tryggare än att använda gas och ved. dock så kan det vara väldigt svårt under den mörkare delen av året när det inte finns så mycket sol. men vad tycker ni skulle vara dom bästa lösningarna ?
är tacksam för alla svar :)

mvh//Christian

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Uppvärmning av litet hus samt vattnet.
« Svar #1 skrivet: 06 mar-16 kl 20:19 »
Mest naturligt för mej vore en vedspis, men du känner dej inte trygg med ved. Det jag tänker på då är en pelletskamin. Hur har du tänkt ordna det med vatten och avlopp?
kretslopp

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 mar-16 kl 20:25 »
En rejäl och bra vedspis, utan tvekan.
Och jo, de är väldigt pålitliga och säkra, om man inte missköter dem.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 06 mar-16 kl 20:32 »
Om man inte har el är det bara ved som fungerar. Eller finns det pelletskaminer som klarar sig helt utan el? Visst, gas finns också, men det blir oekonomiskt och åtminstone jag skulle lita mycket mindre på den än på vedeldning. Och rinnande vatten blir också svårt utan el, även om det går att driva en liten 12v pump med solel.

När jag växte upp hade vi inte heller elektriskt varmvatten, men föräldrarna hade löst det med en vattencistern som stod på vedspisen. Den bestod av en gammal kaffepanna från någon restaurang, såg ut som en liten 25l tunna med lock på toppen där man hällde i vattnet och en kran i botten där man kunde tappa ur det. Sedan fick man tvätta sig från en balja, dusch är svårt utan el.

Personligen skulle jag ha skaffat en kamin med kokplatta, eller möjligtvis vedspis. Helst båda, då får man både effektiv matlagning och uppvärmning.

Chrabban

• -
« Svar #4 skrivet: 06 mar-16 kl 22:19 »
kretslopp: kan inte så mycket om pelets :P är dom kostnadsefektiva ? :P och finns dom i väldigt små utföranden ? :P

Pentti Linkola: hehe okej, har du något bra tips?

Ett svart får: det kommer att finnas solpaneler över nästan hela taket. och tanken är ett det ska finnas en stor batteribank 500Ah eller mer,  så det kommer inte finnas fast el till huset men det kommer finnas både 12v och 230 (efter omvandling) så jag var kanske lite dålig i min beskrivning :)
hur mycket kostar det att värma med gas kontra ved ? finns det vedkaminer som tar luft utifrån och som sen skickar ut det ? jag kommer försöker att bygga ett så tätt hus som möjligt där jag kan kontrolera allt luftflöde
hehe det låter lite mysigt att vada i balja, men vill nog ha det lite bekvämare :P kommer att ha ett halvt badkar så att badmöjlighet finns men det ska inte dra lika mycket vatten :)

har inte tänkt så mycket på matlagningen än :P äna är att man kanske måste planera lite mer med ved, man kan inte börja på än gång när man vill och man kan inte gå där ifrån direkt efter om det fortfarande brinner. är det svårt att ställa in värmen på en vedspis?om det äns går?
:)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 06 mar-16 kl 23:09 »
Man ser till att eldstaden är säker, och då går det bra att gå ifrån. Lagar du mat i eller på vedspisen så behöver du oftast inte vara rädd att bränna vid din mat om du går ut och glömmer den på, det slocknar ju efter ett tag och maten blir klar på eftervärmen ;D Vedspisen går rätt bra att reglera värmen på och man har dessutom olika varma plattor.  Ved är väl egentligen bara tråkigt på sommaren när man inte vill ha spillvärmen i köket. Och skall du ha snabb värme på maten så kommer du kunna köra med mikrovågsugn eftersom du satsar rejält med din offgrid-el.

Gasol kostar 2-3 gånger så mycket som el som i sin tur är dubbelt så dyr som pellets, som är minst dubbelt så dyr som ved. Gasol är bra till matlagning eftersom du har bra effekt och slipper dimensionera elen för att kunna brassa på en stor platta under sommaren när du inte vill elda. Men gasol är dyrt att värma huset med.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 07 mar-16 kl 00:00 »
Vedspisen går rätt bra att reglera värmen på och man har dessutom olika varma plattor.

Men om man aldrig har använt en vedspis förut så får man räkna med att det tar ett eller ett par år innan man har lärt sig att elda den så man alltid får den värme man vill ha när man vill ha den.

Det tar också sin tid innan man får rutin på vedhanteringen så att man, utan onödig ansträngning, alltid har säker tillgång till torr ved året runt.  Man ska inte lita till att det alltid går att köpa färdigkluven ved i den dimension och med den kvalitet man önskar, utan man måste ha en rejäl vedbod och möjlighet att kapa och klyva själv. Vedhandlare är ett släkte för sig.

Beträffande pellets så är ett problem att det finns mer eller mindre regionala monopol på pelletsmarknaden på vissa håll i Sverige. En enda pelletstillverkare som säljer via några olika återförsäljare och som i princip kan sätta priset själv beroende på marknadsläget.

Allvarliga nackdelar med gasol är ju dels att det är ett fossilt bränsle som bidrar till klimatpåverkan, och dels riskerna för syrebrist eller explosion i samband med läckage. I all synnerhet om man tänker bygga huset så tätt som tanken tydligen är i detta fall.

Det finns vedkaminer med intag för förbränningsluft och/eller luft som ska värmas upp utifrån.  T o m den gamla Contura C350 (braskamin från 80-talet) som står i kronofogdehuset jag köpte i höstas, har möjlighet att koppla in yttre intag för förbränningsluft.  Många konvektionskaminer, t ex Morsø 1440 som jag har använt hemma i många år, är lätta att kombinera med ett hemgjort intag för luft som ska värmas.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 07 mar-16 kl 08:53 »
Det finns både billiga pelletskaminer och billig pellets. Här hos mej ( Ljungby ) är det Jem o Fix.
kretslopp

husbehov

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 mar-16 kl 15:13 »
Eller finns det pelletskaminer som klarar sig helt utan el?
japp jag har byggt och konstruerat en sådan som är testkörd i över ett år . när jag blir lite mer klar med huset ska jag börja sälja sådana är tanken

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 07 mar-16 kl 17:30 »
japp jag har byggt och konstruerat en sådan som är testkörd i över ett år . när jag blir lite mer klar med huset ska jag börja sälja sådana är tanken
Men finns det fabrikstillverkade? Den som står här i lägenheten som jag bor i när jag jobbar har en display där man ställer in hur många grader man vill ha och sedan sköter den sig själv.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #10 skrivet: 07 mar-16 kl 21:31 »
Men finns det fabrikstillverkade? Den som står här i lägenheten som jag bor i när jag jobbar har en display där man ställer in hur många grader man vill ha och sedan sköter den sig själv.

Det finns ju en del manuellt eldade pelletskaminer som inte sköter sig själva utan där man får fylla på pellets direkt i eldstaden med jämna mellanrum. Hmm...det var ju någon som var i farten här på forumet för länge sedan, som tillverkade pelletsinsatser för användning i vanliga vedkaminer?

husbehov

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 08 mar-16 kl 06:56 »
nej inte än . min prototyp har 6-7 timmars magasin . den jag ska kunna sälja ska nog ha runt 8-10 timmars magasin . jag byggde den för den var den felande länken i off-grid tänk i småhus och vagnar när jag byggde min vagn  . tänkte även göra en lätt modell till direkt utbyte i militärtält .  glömde säga , det är självklart manuellt ställbar värme via en spak " min-max " på den med .
« Senast ändrad: 08 mar-16 kl 07:14 av husbehov »

husbehov

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 mar-16 kl 06:59 »

Ett svart får: det kommer att finnas solpaneler över nästan hela taket. och tanken är ett det ska finnas en stor batteribank 500Ah eller mer,
dubbla batteribanken minst . ju större desto bättre

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #13 skrivet: 08 mar-16 kl 11:58 »
Chrabban, är värmesystemet för ett tinyhouse?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

ca

« Svar #14 skrivet: 08 mar-16 kl 13:04 »
visst finns det pelletskaminer som klarar sig utan el.   tex extraflames "Cleopatra"  Själva skruvmatningen drar annars mycket lite el.Det är fläkt o elstarter som tar effekt. Invicta har lite kombinationskaminer utan fläkt.Man börjar med att elda ved och övergår till pellets när man så tycker. Idealet vore väl annars en Lohberger vattenmantlad köksspis med självcirkulation och dockad mot en pelletsmodul.

husbehov

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 08 mar-16 kl 14:15 »
visst finns det pelletskaminer som klarar sig utan el.   tex extraflames "Cleopatra"  Själva skruvmatningen drar annars mycket lite el.Det är fläkt o elstarter som tar effekt. Invicta har lite kombinationskaminer utan fläkt.Man börjar med att elda ved och övergår till pellets när man så tycker. Idealet vore väl annars en Lohberger vattenmantlad köksspis med självcirkulation och dockad mot en pelletsmodul.
mycket lite el är själva problemet i sveriges klimat om man inte ska vara uppkopplad på elnätet .

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 08 mar-16 kl 14:38 »
Elstart kräver visserligen ett batteri, men när kaminen väl är igång kan ett gäng TEG lösa strömförsörjning och återladdning.

ca

« Svar #17 skrivet: 08 mar-16 kl 15:20 »
Eftersom det tidigare nämnts om redan tilltänkta solpaneler men att det ändå tydligen finns möjlighet att missuppfatta så : "cleopatrakaminen" använder ingenel, Invikta har en skruvmotor på 18watt som används intermittent vilket innebär ca 240wh om den skulle brinna med pellets hela dygnet,vilket naturligtvis inte är tänkt vara fallet. Sammaledes med kökspannan som om den kopplas mot tank och med själcirkulation ger både varmvatten och värme till radiatorer +möjlighet till matlagning, och under den tid den eldas med ved och tills tanken tömts på värme inte använder nån el alls. Elstart behövs inte alls då man börjar med ved. De max 18 watt som åtgår under pelletsdrift kan sättas i motsats till de 40watt som tex en cirkulationspump, eller 200-800 w som en vattenpump behöver om inte borrhålet är alltför djupt och tänker man driva kyl mm så kommer verkligen "mycket lite el" att ge en mer lättfattlig innebörd, eller?

husbehov

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 09 mar-16 kl 07:10 »
ok ja kör på den du :) ja mycket lite el är vad jag lever med i dagsläget sen ett par år men har ju som tur är tillgång till 230v ännu . eller nu är det ju mars så nu har jag fläskat på med 6" högtalarna till tv:n t.o.m  :) jag försöker se hur lite man kan klara sig på med förstås som ett litet levande expriment . ska lämna in förfrågan på pris till min kaminkonstruktion som ett billigt uppvärmningsalternativ ändock

husbehov

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 09 mar-16 kl 09:18 »
läste lite om den och vart att fundera på hur LITE den kan värma med (förövrigt en helt annan konstruktion än den jag har) men väldigt fin var den ju . stod ett kilo pellets i timmen minimum och så tänkte jag på om den jag konstruerade skulle matas med ett kilo i timmen så skulle det bli bastu väldigt snabbt :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

103 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser