Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppvärmning av litet hus samt vattnet.  (läst 10521 gånger)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Uppvärmning av litet hus samt vattnet.
« Svar #20 skrivet: 09 mar-16 kl 10:35 »
Där har du en viktig poäng! En annan kan vara pris och fältmässighet. Att t ex kunna ersätta vedkaminen i ett tält med en pellet/flis-kamin som går att slänga ned i en låda när man drar vidare har nog sin marknad även om vi inte har något försvar längre. Jag har också funderat på att bygga en smidig liten pjäs, men som vanligt har man för mycket annat kul att syssla med ;)

husbehov

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 09 mar-16 kl 11:13 »
ja min slutgiltiga ritning ska gå att skruva isär enkelt med pinnbultar och vingmuttrar för att kunna fördela vikten och paketeringen . och priset ska vara så lågt som går såklart , gärna lägre så alla kan köpa en . jag älskar off-grid tänket och anser att vi får tillbaka våran frihet då . jag har mycket kul att syssla med tro mej . det var därför jag behövde gradera upp mej från vagnsliv till hus med garage ;)

husbehov

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 09 mar-16 kl 11:22 »
jag vet att min pelletsmodell fungerar klockrent . men det som tilltalar mej är flis . ta vilket trädbaserat skit som helst och flisa upp så får man en sjukt billig uppvärmning

husbehov

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 09 mar-16 kl 12:55 »
vad jag har tänkt när det närmar sig mer klart hos mej är . pelletseldad varmvattenberedare (egen konstruktion och ett måste ) på sommaren har man gott om el så - elspis . vintern vill man ha värme med och då - vedspis . eller pellets kamin som blir likadan som varmvattenberedaren fast utan beredare på och med en kokplatta ist . och försök att omvandla så lite el som möjligt . finns massa 12v lösningar . använder själv mobilt bredband med riktantenner som går på 12v huawei b593s tror jag den rautern heter . en scantic 24" 12v tv som står på en hylla ovanför ett klaffbord som man kan fälla upp när man behöver betala räkningar och liknande men annars ser man gott och väl när det är filmdags samt ett trådlöst tangentbord till det . datorn till det är en intel compute stick som drivs via omvandlare från 12v till 5 volt 2 ampere (vanlig till cigguttag) belysning och allt finns ju i 12v och vattenpumpar kör jag , tror de heter shureflo eller något sånt 17L min dubbla ska det bli . en blir klent . har då grävd brunn som förenklar en del . och riktiga strömbrytare till allt ! och sist men inte minst glömde jag . en torrtoalett typ separett med 12v fläkt typ "torp isak" så komposterar du sen och och får tillslut fin gödning till odlingar . som ett kretslopp
« Senast ändrad: 09 mar-16 kl 13:22 av husbehov »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 09 mar-16 kl 12:57 »
Ja, skall man inte bli beroende utan kunna klara sin egen värmeproduktion oavsett hur leveranser fungerar och egna ekonomin rör på sig så är flis en nödvändighet. Går ju även med sågspån.

Men som en lyxig variant av vedkamin, eller ett trevligare alternativ till sprit/fotogen/gasol/diesel-brännare så fungerar ju pellets fint. Det går att handla i 16-kilos säckar nästan var som helst.

Jag är inte mycket för att köpa saker jag kan bygga själv, men jag erkänner att jag skulle kunna göra ett undantag ;) Bra grejer till lågt pris, dessutom tillverkade i landet :)

husbehov

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 09 mar-16 kl 13:10 »
en 16 kilos säck klarade man sig länge på i 10 minus i ute temperatur på sparlåga i vagnen . den nya ska ha ett läge till jag tänkt på . så den kan stå å glöda lite sparsamt ljummet . ja jag måste fixa det nu . det är dags vad det verkar . lite rädd för det är jag då det garanterat innebär förändring på flera sätt
« Senast ändrad: 09 mar-16 kl 13:48 av husbehov »

ensamhet

• Lappland
« Svar #26 skrivet: 09 mar-16 kl 13:53 »
Jag har ett hyfsat stort hus (en bra bit över 150 kvm) och har under en period klarat mig HELT utan ström.

Det var på vintern och kabeln in till huset gick av och jag orkade inte flytta alla saker som var i vägen för att Vattenfall skulle kunna byta den.
Det var full beboeligt med värme och vatten, som funkade ändå. Kyl och frysvaror gick det bra med också.
Det enda som jag fick vara utan var TV, stereo och dator.

Efter den händelsen, så blev jag nyfiken på om det går att göra om det andra huset jag har, så allt funkar utan el från kraftbolaget.

husbehov

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 09 mar-16 kl 14:03 »
Jag har ett hyfsat stort hus (en bra bit över 150 kvm) och har under en period klarat mig HELT utan ström.

Det var på vintern och kabeln in till huset gick av och jag orkade inte flytta alla saker som var i vägen för att Vattenfall skulle kunna byta den.
Det var full beboeligt med värme och vatten, som funkade ändå. Kyl och frysvaror gick det bra med också.
Det enda som jag fick vara utan var TV, stereo och dator.

Efter den händelsen, så blev jag nyfiken på om det går att göra om det andra huset jag har, så allt funkar utan el från kraftbolaget.
ja det går säkert . solel ger mest men det har ni ont om på vintern där uppe . så vindkraft och en simpel 12v generator kopplad till en liten dieselmotor och en stadig batteribank ? hade du värmesystem och varmvatten på självcirkulation då ?  och kommunalt vatten ?

ensamhet

• Lappland
« Svar #28 skrivet: 09 mar-16 kl 14:10 »
Vedeldat varmvatten och värme med självcirkulation.
Vedspis.
Egen vattenkälla på berget med självtryck.
Kyl i ett svalt rum i källaren.
Frys ute.
Lyse fotogenlampor och ljus.

husbehov

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 09 mar-16 kl 14:16 »
Vedeldat varmvatten och värme med självcirkulation.
Vedspis.
Egen vattenkälla på berget med självtryck.
Kyl i ett svalt rum i källaren.
Frys ute.
Lyse fotogenlampor och ljus.
du har inte möjlighet till en liten vattenturbin då? låter för övrigt som ett bra ställe ! matkällare som kyl kör jag med . då skulle du lätt kunna köra på den lösningen jag skrev där uppe . med 12v utrustning

husbehov

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 09 mar-16 kl 14:21 »
om du har mottagning för mobilt bredband då ? och att det räcker med en liten tv och inte en prestandadator ?

ensamhet

• Lappland
« Svar #31 skrivet: 09 mar-16 kl 14:34 »
Jag har alla förutsättningar, med mina hus där utom att det är så tråkigt att hålla på själv.

Jag har två fastigheter bredvid varandra och tanken är att bo i det ena utan ström från Vattenfall och ha det andra som verkstad och snickeri.

Jag tänker ha solceller och batterier för att driva kyl, frys, Tv, stereo, dator, lyse mm. Funderar även på TEG. Vindsnurra vet jag inte, det blåser sällan.

Jag kör med Net1 och det är mobilt bredband som går på 12V.
Jag funderar på att ha 24V, så jag kan ladda från min tilltänkta buss, som jag tänkt ha solceller på.

Skulle inte strömmen räcka till, kan man ju ladda från verkstaden.

husbehov

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 09 mar-16 kl 14:52 »
ja men då har du ju färdigt koncept i stort sett . ja det är inge vidare att hålla på själv jämt . svårt att sätta igång . 24v är bra med då behöver du ju inte lika grova ledningar heller och kan ha omvandlare från 24 till 12v om det behövs med . kyl och frys finns för 24v med . men hade jag möjlighet till en vattenturbin så behöver man inte fundera värst mycket på energibehovet heller sen . TEG är oxå bra att ta med i ekvationen . alla bäckar små så att säga . finns vattenkylda TEG generatorer med har jag sett men de kostar . om du kombinerar dator och tv:n i samma spar du ju en del energi där . så har jag gjort men jag använder bara internet och datorn hänger under tv:n en energisnål minidator som funkar till allt för mitt behov

husbehov

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 09 mar-16 kl 15:07 »
med 24v kan du ju även använda husets ledningar till led-lampor så slipper du dra nytt för belysning

ensamhet

• Lappland
« Svar #34 skrivet: 09 mar-16 kl 15:34 »
För att återgå till vad tråden handlar om.

Wallas har dieselspis, som både kan lagas mat på och värma huset.

http://www.wallas.fi/index.php?id=422

Jag har funderat på sådan själv, till min buss. De verkar dra lite bränsle och mycket säkrare än gasol och ved.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #35 skrivet: 09 mar-16 kl 15:40 »
Ett sätt att spara energi är snålspolande munstycken i dusch och kök. Jag tycker om Tigers Turbosaver-dusch. Skönt sommarregn vid två liter per minut. Inga vassa vattennålar.

Luftblandande munstycken sparar vatten men strålen blir inte bredare så jag skulle ha en handdusch även i köket. ...med hållare, naturligtvis. Slangen gör lösningen lite flexiblare som bonus.

För uppvärmningen så är vikten en begränsning. Om det var en stuga (istället för ett pyttehus på hjul) så hade jag rekommenderat en raketmasslagring. Den lösningen fungerar inte för en vagn. Istället är min rekommendation något liknande passivhus fast i mindre skala. Luftsluss är ett måste i ett så litet hem.

Dessutom vill jag slå ett slag för solfångare. Solenergi går att göra om till elektricitet (som nämnts tidigare) men den går också att fånga energin som värme. Den luftsolfångare som experimenteras med här på forumet är billig och fiffig.

En begagnad mobiltelefon kan dela ut mobilt bredband via wifi till andra enheter i hushållet och kan fortsätta med det genom kortare strömavbrott tack vare batteriet.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #36 skrivet: 09 mar-16 kl 16:00 »
För att återgå till vad tråden handlar om.

Wallas har dieselspis, som både kan lagas mat på och värma huset.

http://www.wallas.fi/index.php?id=422

Jag har funderat på sådan själv, till min buss. De verkar dra lite bränsle och mycket säkrare än gasol och ved.

Visst är det frestande att ha en dieselspis, speciellt i ett fordon som drivs av diesel. Men kostnaden för gasol blir inte så farligt. Säg att man lagar mat en timme per dag och man då i snitt behöver 2 kW så blir det 730 kWh på ett år vilket kostar ungefär 1800 kr med gasol, 900 med diesel, 700 med el eller 400 med pellets. Ved kan ju bli gratis.  Ett gasolkök kostar dessutom mycket mindre i inköp än dieselköket.

ensamhet

• Lappland
« Svar #37 skrivet: 09 mar-16 kl 16:19 »
Hej, jag tänkte kolla med er vilka lösningar som är bäst är det gäller uppvärmning av ett litet hus på ca 30m2 och vatten. huset kommer inte ha tillgång till el. så uppvärmning måste ske via ved,gas eller sol el. huset ska man kunna bo i året om så även om det kommer ner till -15 så ska det gå att ha varmt vatten och ett varmt hus. jag skulle vilja använda el så mycket som möjligt då det känns tryggare än att använda gas och ved. dock så kan det vara väldigt svårt under den mörkare delen av året när det inte finns så mycket sol. men vad tycker ni skulle vara dom bästa lösningarna ?
är tacksam för alla svar :)

mvh//Christian

Christian tycker ju att det inte känns tryggt med gas och ved och skriver inget om att kostnaden är ett problem

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #38 skrivet: 09 mar-16 kl 18:57 »
Tänkte väl inte så mycket på vad Christian var rädd för, utan mer generellt vad som var bra att laga mat på. Om du tittar efter så skriver han att uppvärmningen måste ske via ved, gas eller sol el, så då kanske han inte vill använda diesel ;)

Men visst kan man ha elspis om man bara har batteribank som fixar det.

ensamhet

• Lappland
« Svar #39 skrivet: 09 mar-16 kl 19:22 »
Han har nu fått många olika förslag, så nu kan han välja.

Dela detta:

* Inloggade just nu

119 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser