Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppvärmning av litet hus samt vattnet.  (läst 10513 gånger)

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Uppvärmning av litet hus samt vattnet.
« Svar #60 skrivet: 14 mar-16 kl 17:18 »
Fungerar den bra "husbehov"?
kretslopp

husbehov

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 15 mar-16 kl 09:43 »
Inte för tillfället . Den prototypen jag byggde står just nu isärkapad . Men den fungerade över förväntan när den gick . Vart knappt någon aska ens . Jag mätte upp temperaturen på vad jag kallar brännröret 980 grader c på nära full effekt med rödlysande rostfritt stål och med ett obehagligt högt brummande från den och kunde då hålla handen på skorstenen . När jag gick ut för att undersöka den förmodade rökpelaren ur skorstenen, såg jag att det pyrde lite lätt ur den med mest vad som såg ut som ånga . De få jag visade den är än idag förundrade över den . Jag med om jag ska vara ärlig . Nu ska jag ta mej i kragen och bygga en serie för försäljning . Det fina är att den är ruskigt bränsleeffektiv när man bara behöver hålla konstanta temperaturer i längre perioder och kan värma från smått boende till stort men vet inte hur stort . Inte haft möjlighet att prova

husbehov

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 15 mar-16 kl 12:00 »
Fungerar den bra "husbehov"?
jag vet inget annat elfritt som vore mer lämpligt i små boenden som t.ex vagn , tält , båt . kanske hus med . sen att den högst troligt kommer att kunna kombineras effektivt som varmvattenberedare gör att jag samlat skrot till nästa prototyp som just ska bli en varmvattenberedare till mej själv och mitt självförsörjningsprojekt . men som för de flesta stoppar tid och pengar mej . har mycket annat jag vill testa att konstruera men kan inte det förens jag når mitt mål på att leva under 1000 kr i månaden i fasta utgifter och är fast beslutsam att det går . men då står nästa problem på tur . jag skulle vilja ha råd att utveckla den optimalt för flis

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #63 skrivet: 15 mar-16 kl 18:55 »
Min erfarenhet av flis är inte positiv. Flismaskinen var dyr, gick lätt sönder och sen blev vi sjuka, både av den egna flisen och av den köpta.
kretslopp

husbehov

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 15 mar-16 kl 20:04 »
Ja jag läste något om sjukdom av flis ? Varför händer det ? Pellets går att ha råd med oxå

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #65 skrivet: 16 mar-16 kl 00:47 »
När man inte torkar flisen tillräckligt så växer otrevliga mögelsvampar på den, och sådana är lätt att bli sjuk av.

husbehov

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 16 mar-16 kl 07:00 »
ok så då behöver man ha ett genomtänkt torkställe . ett med god ventilation . låter något obehagligt

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #67 skrivet: 16 mar-16 kl 09:20 »
Ja det finns nackdelar, men också fördelar med flis. Men egen flis känns mer som ett större projekt. Har man torkat och förvarat spannmål så kan man använda de grejerna.

När jag funderat på pelletskamin så har jag alltid halkat in på vanlig vedpanna med omvänd förbränning och väldigt liten brännardel för att få ned effekten. Lägger man inte i ved som hänger sig så har man en bra långtidsvärmare utan att behöva köpa bränsle.

husbehov

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 16 mar-16 kl 14:10 »
ja det låter även som ett kostsamt projekt ja. särskillt när jag vet att pelletsen fungerar klockrent . hänger sig inte heller vet jag . men det borde eventuellt gå att lösa med teflontejpad insida på magasinet har jag funderat på när det gäller fliset , dem har ju lägre vikt med vilket påverkar hägning . ett annat "problem" med kaminen jag byggde var att den nog måste byggas med mycket rostfritt på många ställen vilket är dyrt . provade med ett vanligt spirorör som skorsten till en början men den bokstavligen åt upp den , troligen ångan . vet inte hur rostbenäget cortenstål är men körde det som skorsten senare och det höll bra iaf . har sett små pelletspressar men vet inget om pris direkt heller . vart mycket att tänka på nu igen

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #69 skrivet: 16 mar-16 kl 14:35 »
Tror nog att när det gäller din modell som blir bränslesnål så är pellets rätt så perfekt. Det är en stor fördel att pellets finns i 16 kg säckar nästan var som helst till ett pris som är rimligt att värma små hus med.

husbehov

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 16 mar-16 kl 15:03 »
ja det är sant . bekvämlighet är lockande med och smidighet . tur man samlat på sig många meter rostfria rör genom åren med . "startkapital" ;)

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #71 skrivet: 16 mar-16 kl 20:35 »
Men förbränningsröret är keramiskt, eller hur?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

husbehov

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 17 mar-16 kl 06:50 »
keramiskt hade varit kul att prova . men det är det inte . rostfritt syrafast

husbehov

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 17 mar-16 kl 06:56 »
om någon kopierar den och bygger den i vanligt svartstål så får den börja laga upp den ganska snabbt annars :)

Vitis

• Skåne
« Svar #74 skrivet: 17 mar-16 kl 13:01 »
keramiskt hade varit kul att prova . men det är det inte . rostfritt syrafast

Det skulle kanske gå att fodra förbränninskammaren med vermiculiteplattor? Finns i olika tjocklekar och är lätta att bearbeta.

Det är väl heller inte fel att förbränningsutrymmet är isolerat, fast du verkar ju inte ha problem med att få upp temperaturen om man säger så...

Hur har du tänkt att göra med typgodkännande osv. om du ska sälja dem? Annars blir det väl svårt att göra en godkänd installation för dina kunder? Men det kanske inte behövs så som dom är tänkta att användas?

husbehov

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 17 mar-16 kl 14:11 »
  min tanke var att sälja den till mobila bygglovsfria lösningar som vagnar , direkt utbyte av militärtälts kaminer , båtar  . iaf till en början . går det bra så skulle jag ju vilja bygga dem till ett ännu bredare område såklart men den är ju genomtänkt för off-grid  :) nej temperatur .. det fanns kan man säga ;)

Vitis

• Skåne
« Svar #76 skrivet: 17 mar-16 kl 15:09 »
Känner att vi kapar tråden lite men hoppas det ursäktas....  :-\ annars får åtgärder vidtas av Mod.  :-[

Naturligvis är det andra krav om det handlar om en jaktkoja eller byscha ute i skogen. Inte samma som att sätta in i nya villan.

Har du nån uppfattning om hur olika material står emot eldning. Om man jämför svart, cortén (typ Domex 355W) eller rostfritt, vanligt och syrafast.

Antar att alla stålkvaliteer som belastas med 900-1000 grader kontinuerligt tar mycket stryk...

Sugen på att bygga en pellets-raket till verkstan och har möjlighet att få tillverkat till rimligt pris genom jobbet. Vi jobbar mest med rostfritt (oftast inte syrafast) så det vore ju enklast.

Ska man bygga av cortén får man utgå från plåt, rostfritt kan utgå från profiler och rör och spar ganska mycket arbete.

husbehov

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 17 mar-16 kl 15:20 »
jag läste så mycket jag kunde om det innan jag byggde och utgick från rostfritt syrafast då vi har mängder av sånt på mitt jobb och kunde då få tag på det lätt . svartstål äter det upp i skorstenen . skorsten 2 var i corten och den höll bra .  efter att ha kört den länge till och från i 5 års tid och kapat isär den för att kunna kontrollera den ( hur materialet och svetsar och liknade såg ut efter all den tiden så hade det inte hänt något speciellt vad jag kunde se med ögat ). hade inte slagit sig eller något sånt heller . men jag har ju såklart inte kört den på dom temperaturerna någon längre tid förståss utan mest när jag värmt upp från urkylt och när jag gjort temperaturtester . annars gick den ju mest på underhållsvärme

Vitis

• Skåne
« Svar #78 skrivet: 17 mar-16 kl 15:31 »
Jag får fixa lite provbitar som får ligga/hänga i vedkaminen på ett utsatt läge några månader så kanske man ser några skillnader.

Tack för ditt svar!

Nu lämnar jag tillbaks tråden till TS och startar en egen om jag vill babbla mer.

:-*

husbehov

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 06 apr-16 kl 15:06 »
men hur stor solelanläggning har du tänkt att köra med ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

96 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser