Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslag på uppvärmning  (läst 4343 gånger)

CattisM

• Uppland
Förslag på uppvärmning
« skrivet: 12 mar-16 kl 15:23 »
Hej,

Jag håller på och ska dra in värme i ett tvåvåningshus. Jag hade tänkt mig att ha vattenburen golvvärme i hallen nere och badrummet nere+ i badrummet uppe. Resten av golven är för tjocka dvs. massiva trägolv så det fungerar inte där, så där blir det vattenburna element istället. Jag hade tänkt ha en vattenmantlad kakelugnspanna med ackumulatortank, (som är fördragen för solpaneler. Dessutom innehåller den också en elkassett) som uppvärmning. Nu tycker VVS-firman att jag ska sätta in en luft-vattenvärmepump (med elkassett), ha elburen golvvärme i badrummen och i hallen...och endast elda för mys. Jag som älskar att elda och också har gott om ved och möjlighet att få hem hur mycket ved som jag behöver.  Dessutom skall jag få en  gammal kakelugn uppmonterad i mitt sovrum på övervåningen (hinner tyvärr inte själv) och också sätta in en gammal gjutjärnskamin i rummet mitt över hallen på övervåningen. Jag hade tänkt sätta in en kakelugnspanna från Kakelugnspannan. Nu börjar jag fundera på om jag tänker fel och VVS-firman har rätt. Eller kan jag kombinera Kakelugnspannan med en vanlig luft-luftvärmepump om jag är bortrest, för att slippa använda elkassetten i kakelugnspannan.

Hur har ni gjort? Någon som har tänkt i liknande banor?

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Förslag på uppvärmning
« Svar #1 skrivet: 12 mar-16 kl 16:17 »
Jag hade gjort som du. Kanske VVS-firman har fördelaktigt avtal med någon leverantör av värmepumpar och därför rekommenderar det till alla, oavsett situation?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 12 mar-16 kl 18:32 »
Vill du inte ha luftvärmepump så skall du inte ha det.
Det är visserligen ett bekvämare alternativ som fungerar bra med den livsstil man oftast har idag med bortaarbete.

Men den problematiken har du redan plockat bort med elkassetten.

En sak som jag tycker att du skall fundera över är ditt elberoende, vill du vara beroende av el för att få värme i huset? Dvs, jag tycker att du skall fundera över att dimensionera systemet för att kunna köra det genom självcirkulation.
Givetvis så skall du inte plocka bort eventuella cirkulationspumpar då dessa kommer behövas för att få golvvärmen att fungera. Men du bör kunna få varmt i hela huset trots att elen faller bort.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

xlab

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 apr-16 kl 11:18 »
din tanke finns det inget att komplettera med för den primära tycker jag, det finns små delar som du kanske skulle kunna titta på.
Alt 1. solfångare som förvärmare/primär värme sommar tid.
Alt 2. ThermoGaia inomhus (färg) som reflekterar värmevågor.www.thermogaia.se

Gottfrid

• -
« Svar #4 skrivet: 23 apr-16 kl 13:16 »
Kakelugns pannan är inte alls dum. Men att lägga in elektrisk golvvärme är ju ytterst dumt! Är den vattenburen så kan du ju värma med vad du vill. En luft luft om komplement till detta är inte helt fel heller.  Men att hålla på att eftersträva nått elfritt system ser jag som mycket bakåt strävande  . Det är bara att krångla till allt onödigt mycket.

Kontorsråttan

• Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
« Svar #5 skrivet: 23 apr-16 kl 15:57 »
Om jag finge chansen att byta mitt värmesystem skulle jag gärna gjort så som du planerat, kompletterat med en Luft-Luft pump för bekvämlighet, solfångare vatten/luft/el.

VVS firmans råd är nog bra för VVS firman, och kanske vid en ev. försäljning av huset.

Mirakelfärg skulle jag noga undersökt vad oberoende anser om. :-\
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

eka

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 24 apr-16 kl 18:27 »
Håller med Kontorsråttan, lite för mycket inlägg om färg som inte har någon vetenskaplig grund och som inte tillhör alternativ.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

fredde e

• Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 24 apr-16 kl 21:43 »
Jag bor i et gammalt hus med 1/2 tum värmeledningar, som behövs för att få självcirkulation. För 5 år sedan satte jag in en Luft/vattenpump som jobbar mot den kvarvarande vedpanna. Dessutom har jag en modern kamin i vardagsrummet. Eldar jag med ved känner inomhustermostaten av värmen och stänger av Luft/vattenpumpen tills den behövs igen. Som säkerhet finns en elpatron, som behövs om det blir under 15 minus. Då drar pumpen mer energi än den ger och stänger av sig själv. I kallfarstun, 2 toaletter har jag vattenburen golvvärme. I badrummet måste Du ha elgolvvärme. Annars har Du ett kallt golv på sommarn, när värmen inte är på. Av samma skäl måste Du på sommarn ha en elektrisk varmvattenberedare. Förut har jag värmt upp huset med olja och ved och har märkt en betydande minskning av energin till uppvärmning.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Skogsola

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 apr-16 kl 21:56 »
Kan du inte få varmvatten från luft/vatten värmepumpen på sommaren?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 24 apr-16 kl 22:20 »
Fundering kring det här med golvvärme. Golvvärme är bra då man kan få ut värme ur ett lågtemperatursystem, eller få ett större spann i sitt vedeldade system. Men att det skulle vara ett måste för badrumsgolv vänder jag mig emot. Visst är det bra att golvet torkar fortare och att det är varmt om fötterna, men har man ett välisolerat golv så är det inte så besvärligt att vara utan. Speciellt inte på sommaren.

Fixa enligt eget huvud CattisM, det verkar fungera bra ;D

eka

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 24 apr-16 kl 22:57 »
jag har vattenburen golvvärme i badrummet. För övrigt den enda platsen och lider inte nämnvärt av det på sommaren. Den slår av ganska tidigt då rummet i sig själv är varmt så skulle jag ha underhållsvärme skulle rummet bli onödigt varmt och verkligen förbruka energi i onödan.

fredde e

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 24 apr-16 kl 23:58 »
Pumpen går på sommaren enbart om temperaturgivaren påkallar värme, vilket ju på sommarn är ovanligt. Därför elvärme i badrumsgolvet. Är inställt på 20 grader och är sällan på under den varma årstiden. (thermostatstyrd) Men skönt vid regnväder och 10 grader ute.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

TW

• Finland
« Svar #12 skrivet: 25 apr-16 kl 00:02 »
Jag skulle göra som du!

Det går alltid att komplettera med annat i ett senare skede om man vill. Då tänker jag mig vedpanna och ackumulatortank.

Alla de där värmepumparna är bara elvärme med litet bättre verkningsgrad. Köpevärme i sista ändan.

Mirakelfärger är med största sannolikhet mirakulösa endast för försäljarens plånbok......kanske också för tillverkarens plånbok....men inte för att producera eller spara värme.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 25 apr-16 kl 09:23 »
Jag skulle ha satt in en kökspanna (liten vedpanna) i köket kopplat till värmesystemet. Sen skulle jag ha en pelletskamin (luftburen värme) som är termostatstyrd som håller värmen i huset när jag inte är hemma.
kretslopp

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #14 skrivet: 26 apr-16 kl 17:51 »
ganska enkelt att räkna på det.
ett elelement ger lika mycket w som du stoppar in
en värme pump ger cirka 3 gånger så mycket.

Så hur mycket är rimligt att du kommer behöva köra på el om året

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #15 skrivet: 26 apr-16 kl 18:07 »
Jag skulle ha satt in en kökspanna (liten vedpanna) i köket kopplat till värmesystemet. Sen skulle jag ha en pelletskamin (luftburen värme) som är termostatstyrd som håller värmen i huset när jag inte är hemma.

i sånna fall är en värmepump billigare både i inköp och drift istället för en pelletspanna

eka

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 26 apr-16 kl 18:57 »
ganska enkelt att räkna på det.
ett elelement ger lika mycket w som du stoppar in
en värme pump ger cirka 3 gånger så mycket.

Så hur mycket är rimligt att du kommer behöva köra på el om året
En värmepump ger som bäst 1/3, när det blir kallare sjunker verkningsgraden och övergår i ren elvärme.
Värmepumpar slits och blir långsamt sämre utan att man märker, om man inte är mycket uppmärksam.
El är dyrare än pellets

Klasb

• Gotland
« Svar #17 skrivet: 26 apr-16 kl 22:22 »
Jag bor i nytt hus 140m3 med vatten buren värme och enbart radiatorer och luft/vatten värmepump utom i badrummet enbart direktverkande golvvärme
Första året jag bodde i huset mätte jag elkonsumtionen för uppvärmning. 30% av elen gick till uppvärmningen av badrummet med direktverkande el, resten gick till luftvärmepumpen till övriga huset.

jag ångrar att jag inte lade vattenburen värme i badrumsgolvet. efter första vintern har jag aldrig haft den direktverkande värmen på i badrummet.
för att få varmt i badrummet har jag dörren öppen till resten av huset.

fredde e

• Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 27 apr-16 kl 00:55 »
Mitt elektriska badrumsgolv är inställt på 20 grader. Då dörren är öppen och det ligger i övervåningen är värmen nästan aldrig på. Men det är jätteskönt att kunna skruva upp värmen när man duschar och har ett skönt varmt golv, som även torkar upp snabbt utan risk för fukt i golvet. Efter en timme skruvar jag ner termostaten till 20 igen.
Jag har en verkstad på 80 kvadratmeter. Med en egen elmätare , so jag vet exakt vad jag pratar om. I tio år har jag eldat med direktverkande element. Som nån ovan skrev. 1 kilowatt in är et kw i avgiven värme.
Sen 10 år värmer jag samma utrymme med en luft/luftpump. Förbrukningen är i årsgenomsnitt exakt
40 % av den förra förbrukningen. Då är även vinterhalvåret i Hälsingland inräknat. Det slår Du bara med en vedpanna om Du inte är rädd för arbetet och har gratis ved.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #19 skrivet: 27 apr-16 kl 08:59 »
En värmepump ger som bäst 1/3, när det blir kallare sjunker verkningsgraden och övergår i ren elvärme.
Värmepumpar slits och blir långsamt sämre utan att man märker, om man inte är mycket uppmärksam.
El är dyrare än pellets

Du får gärna överbevisa mig att jag har fel med fakta, annars anser jag att du är helt ute och cyklar med det inlägget.
en pelletspanna blir väl även den sämre med året och dessutom så måste du transportera hem pellets.

http://www.neova.se/sv/rakna-och-jamfor-priser
1 kubikmeter eldningsolja = 10 000 kWh värme = 2,1 ton pellets

http://xn--vrmepumpsguiden-0kb.se/pris-per-kwh-bergvarme-luftvatten-och-andra-uppvarmningsformer/

http://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/luftluftvarmepumpar-2009-2013/

Dela detta:

* Inloggade just nu

105 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser