Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsen har bajs i fjädedräkten  (läst 1944 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Hönsen har bajs i fjädedräkten
« skrivet: 15 mar-16 kl 22:01 »
Flera av våra höns har lite intorkat bajs i dunet under kloaken. I övrigt är allt normalt. De äter, dricker och värper som de ska. Till och med deras avföringshögar ser normala ut, inte lösa.

De går fritt på skogstomt ca 6-8 timmar per dag, och i en tilltagen hönsgård i övrigt. De har fri tillgång till havre, krossade snäckskal och basfoder inomhus.

Vad kan det bero på och vad kan man göra åt det?

Tänkbara orsaker:

- Ibland tar vi inte tid att ge dem nytt vatten förräm bortåt 11 på förmiddagen. Deras gamla vatten är då oftast ganska snuskigt. Kan det bero på dåligt vatten?

- Näringsbrist? De kastar sig över solrosfrön när de får det, som om det innehöll nåt ämne de suktar efter.

- Smitta. Förut gick några av dem med ett gäng sjukliga Orpingtonhöns som konstant hade massor bajs bak i fjädredräkten, från dagen vi köpte dem (och inte visste bättre än att köpa såna höns).

- Mask. Vi avmaskade dem förra året, har läst att det kan göra dem känsligare för mask längre fram, eller hur det var?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Permission

• Uppland
SV: Hönsen har bajs i fjädedräkten
« Svar #1 skrivet: 15 mar-16 kl 22:22 »
Vad är det för ras?

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 15 mar-16 kl 22:32 »
Två Brahmor.
En Wyandotte.
En tupp som är hälften Dvärgkochin och hälften Åsbo.
Sju hönor som är barn och barnbarn till alla ovanstående.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Permission

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 15 mar-16 kl 23:09 »
Okej höns med lite fluffig fjäderdräkt ändå.

Pröva med att till en början helt ta bort havren.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 16 mar-16 kl 00:47 »
Okej höns med lite fluffig fjäderdräkt ändå.

Pröva med att till en början helt ta bort havren.

Är havre känt för att kunna orsaka lös mage, eller handlar det mer om att bara testa alla möjliga orsaker?

Permission

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 16 mar-16 kl 09:23 »
Havre kan ge dem symptomen, särskilt om den är av dålig kvalitet också, prova att ta bort det under någon vecka.
eftersom du ger basfoder också så känns havren överflödig.

Mjäryd 32

• Småland
« Svar #6 skrivet: 16 mar-16 kl 15:08 »
 Hej

Vi har Orpington och dom är ju väldigt "fluffiga"
Den ena hönan som har långa duniga fjädrar har för det mesta smuts därbak.
Bajset har ju inte fritt fall direkt ;)

Ackmyren

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 16 mar-16 kl 15:13 »
Har de tillgång till en rejäl bra sandlåda/kasse så de kan sandbada?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 16 mar-16 kl 16:36 »
Havre ger inte lös avföring, tvärtom. Men korn kan göra avföringen lite kladdig.  Mina höns äter  till största delen hel havre, och deras bajs är väldigt fast, nästan torrt för att vara bajs och jag märkte skillnad direkt när jag bytte från korn till havre. Fluffig  och riklig fjäderdräkt gör lätt att bajset fastnar,  likaså om de sover på golvet.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Permission

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 16 mar-16 kl 18:02 »
Jag skrev havre av tveksam kvalité.

Jag skulle ändå ta bort havre eftersom de redan får ett allfoder.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #10 skrivet: 16 mar-16 kl 18:20 »
Har de tillgång till en rejäl bra sandlåda/kasse så de kan sandbada?

Ja.

Havre ger inte lös avföring, tvärtom. Men korn kan göra avföringen lite kladdig.  Mina höns äter  till största delen hel havre, och deras bajs är väldigt fast, nästan torrt för att vara bajs och jag märkte skillnad direkt när jag bytte från korn till havre. Fluffig  och riklig fjäderdräkt gör lätt att bajset fastnar,  likaså om de sover på golvet.

De sover inte på golvet, men en av sittpinnarna är väldigt bred och platt (Brahmaanpassad).

Kan solrosfrön göra deras bajs kladdigare?

Permission

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 16 mar-16 kl 20:52 »
Du ger dem bara solrosfrön ibland och inte så ofta så jag skulle nog säga nej.

Men för all del,börja med att ge dem endast allfodret.

Dela detta:

* Inloggade just nu

46 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser