Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolering racketspis  (läst 1571 gånger)

aston_sol

• Småland
Isolering racketspis
« skrivet: 20 mar-16 kl 07:37 »
Ska isolera en racketspis o är ute efter vermiculite eller perlite som det talas om på diverse forum. Men vart får jag tag på det? Har kollat alla byggvaruhandlar i stan. 
Några tips?

Vitis

• Skåne
SV: Isolering racketspis
« Svar #1 skrivet: 20 mar-16 kl 08:49 »
Testa hos trädgårdsbutik/garden center.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #3 skrivet: 20 mar-16 kl 10:32 »
I nödfall kan vanlig aska också användas.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 20 mar-16 kl 11:39 »
Om det talas om att använda perlit som isolering så måste någon ha fått något rejält om bakfoten.
Perlit är en slags kristallstruktur som man hittar i stål med relativt hög kolhalt, då det inte är i härdat tillstånd.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 20 mar-16 kl 11:51 »
Om det talas om att använda perlit som isolering så måste någon ha fått något rejält om bakfoten.
Perlit är en slags kristallstruktur som man hittar i stål med relativt hög kolhalt, då det inte är i härdat tillstånd.
Två olika material med samma namn.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Perlit

aston_sol

• Småland
« Svar #6 skrivet: 21 mar-16 kl 21:02 »
Tack för tips!
I nödfall kan vanlig aska också användas.
Jag tänkte först göra det men så hörde jag att det inte får bli blött för då tappar det sin isolerande förmåga.
Nu inser jag att detsamma säkert gäller perlite? Det verkar iaf som om det absorberar vatten.
Problemet är att racketspisen ska vara ute under bar himmel. Kommer bli svårt att få det helt tätt kring.

Vad tror ni?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 21 mar-16 kl 21:07 »
Isoleringen torkar väl så småningom när den är varm, så om man kan acceptera att spisen inte fungerar så bra under de första timmarnas eldning sedan den har stått kall och blöt länge, så kanske det inte gör så mycket.  Det är ju säkert bra under alla förhållanden att ha någon form av regnskydd över spisen då den inte används.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 21 mar-16 kl 23:12 »
Vanliga leca-kulor går bra också. Finns olika storlekar, och de tar inte åt sig vatten så det stör.

husbehov

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 mar-16 kl 09:30 »
jag provade poraver (skummade glaskulor) i min pelletsmodell . den smälte glaskulorna så man fick bryta isär det sen i bitar :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

100 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser