Blev inget korsvirkes eller timmerhus som jag tidigare funderade på. Fick upp intresset ändå för ett traditionellt timmerhus enligt finsk design, men blir väl för dyra och svåra för att jag nånsin ska få det färdigt. Så jag har med TW's hjälp börjat sammanställa en konventionell design med takåsar:

Det blir ett förråd på 5x5m eller 25kvm, det är största jag får bygga utan bygglov. Panelen har jag tänkt vanlig lockläktspanel av vankantade 22x100mm bräder, strukturen är nästan helt byggd av sågade 2x4or (50x100).
Grunden är en 50cm bred, 20cm tjock betongsula och tre varv murade lecablock ovanpå. Betongen och det första lecavarvet kommer under jord. Taket blir galvaniserad plåt som jag tänkte måla, antar det är linoljefärg som gäller.
Skulle vilja göra en vind för att lagra virke på, TW föreslog 2x8 på sidan eller hela timmerstockar som golv för vinden. Jag tror det blir enklare med 2x8or men hur ska man fästa dem, kan inte bara slänga dem ovanpå sidoåsarna, blir för högt och tar för mycket utrymme. Kanske balkskor är lösningen? Då måste man plana ner på sidoåsen för balkskons fäste men det borde väl funka.