Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygger uthus/förrådsbod  (läst 40135 gånger)

Jakobn

• Skåne
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #140 skrivet: 06 aug-21 kl 06:21 »
Lägg upp alla sparrar och fäst i nederkant, dra en lina mellan de yttersta. Såga till en spann klossar lika breda som sparrarna mellan 3 och 20mm och sedan kan du snabbt och enkelt från stege lägga klossar mellan ås och sparra får att få alla på samma höjd.

DennisCA

• Finland
« Svar #141 skrivet: 07 aug-21 kl 17:51 »
Blev nog ändå en byggställning idag, ville inte stå på stege så högt. Takten har definitivt avtagit efter semestern tog slut. Men det går lite snabbare på helgen.

Än så länge hann jag få ena sidans sparrar uppsatta (förutom de som kommer senare och skapar utskiftet) och justerade så dom sitter samma höjd. Jag fäste dom bara med en spik längst nere först och spännde upp en linje från gavel till gavel. Justerade med yxa samt stämjärn ibland.

Byggställningen funkade bra, jag kunde stå bekvämt och jobba på sidoåsen och nockåsen.

Jag har använt klossar på vissa ställen, för sparrarna satt annars så bra så jag ville inte börja om från början och sänka ner dom mera. Klossarna är spikade och limmade i åsen med polyuretanlim.

DennisCA

• Finland
« Svar #142 skrivet: 09 aug-21 kl 09:21 »
Jag är snart färdig med alla sparrar men har insett jag kommer till en svårare del i bygget igen. Jag tänkte jag kunde lägga bärläkten med hjälp av ställningen, det hade varit lätt. Men nu inser jag att om jag ska lägga kondensskydd (nån form av plast tillverkat för syftet) då blir det svårt att lägga bärläkten, kommer inte åt underifrån längre då. Hur ska man göra då.... hmm.

Känns som man behöver nån sorts stege med hake som fästs över nocken för att slippa åt taket. Jag kan tänka mig det hade varit lättare med råspont, då hade man haft en yta man kunde gå på. Men det är för slösaktigt med råspont på detta bygge, speciellt med dagens virkespriser.

Gissar jag spikar bärläkten längst nere först och de övriga kan jag fästa i varje gavel först och använda bärläkten som redan är spikad som stöd. Sen jobbar man uppåt och inåt (eller tvärtom) och fäster läkten. Sen samma sak med plåttaket.

Efter plåttaket är monterat så tänker jag det kan bli bråttom att få panelen monterad för om det blir storm och väggarna är öppna kan jag tänka mig det kan bli otrevliga resultat och stresser på byggnaden, det kan agera som en fallskärm typ...

Jakobn

• Skåne
« Svar #143 skrivet: 10 aug-21 kl 05:54 »
Jag förstår inte riktigt problemet, du kan väl gå på läkten eller det är stort avstånd mellan dessa? i så fall får du ha med dig några lösa plank som du kan flytta med dig? Kondensduken fungerar i många fall som fallskydd också om man skulle råka trampa fel, se till att köp en armerad.

Läktens placering bör du ha uträknad innan du lägger duken eftersom det ska på läkt efterhand som duken åker på, med en öppen konstruktionen krävs bara en vindpust för att duken ska blåsa av. Markera läktens placering på sidan av gavelns sparrar, sedan kan du använda en lina eller snörslå för att kontrollera att första läkten blir rak. De andra läkten kan du lägga med hjälp av en mall som ger rätt avstånd mellan varje läkt. Behöver ju inte vara super hög precision på det, men tillräckligt bra för att du inte ska missa några skruvar i taket.

Fint att du delar med dig av bilder från bygget!

DennisCA

• Finland
« Svar #144 skrivet: 10 aug-21 kl 08:44 »
Problemet var väl att jag ville undvika att gå på taket så mycket som möjligt eftersom jag inte gillar höjder direkt, då var det trevligt att tänka man kunde undvika det så länge som möjligt.

DennisCA

• Finland
« Svar #145 skrivet: 10 aug-21 kl 12:20 »
Funderar på hur jag ska lösa detta med panelerna, virket är ju så dyrt och det enda som ens är nära överkomligt är vankantade reglar, som jag hittils byggt praktisk taget allt av.

Jag funderar om jag inte får tag i billig panel, så kanske jag ska göra panel av dom också. Har en rejäl bandsåg så jag kunde klyva en regel och få nånting runt 22x100mm ur det, vilket kanske är en acceptabel paneldimension?

Gäller då en lockpanelsfasad.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #146 skrivet: 10 aug-21 kl 12:23 »
Tänkte på hopsättningen av sparrarna i nock och att det ser ut som om du förlitar dig på några skråslagna spikar för att hålla dem vid hammarbandet. Men du har väl redan tänkt på det.

Håller med Jakobn, härlig bildserie, och kul att byggnadsinspektörn tittar in ibland ;D

DennisCA

• Finland
« Svar #147 skrivet: 10 aug-21 kl 12:26 »
Två stycken 4 tums skråslagna spikar jo, och en 3 tums spik som jag börjar med i hammarbandet, så att jag kan flytta på sparren då jag gör justeringen.

Så det är 2 4 tums spikar i nock, i åsen och i hammarbandet, totalt 6 spikar per sparre + några extra 3 tummare här som där, räcker inte det?

Hade funderat om jag skulle köpt 6 tums spikar också och lagt in några sådana.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #148 skrivet: 10 aug-21 kl 12:35 »
Om man tittar i hus som är byggda med ås, så är sparrarna låsta vid varandra i topp och urhuggna vid hammarbandet för att stå emot krafterna som verkar nedåt och får sparrarna att vilja glida av hammarbandet. Hus som står och förfaller kan taket rasa in på när de grejerna inte håller längre.

DennisCA

• Finland
« Svar #149 skrivet: 10 aug-21 kl 12:41 »
Funderade på det där och frågade litet på nätet, fick intrycket det gick utan och jag ville inte göra allt det där jobbet med att hugga ur dom, så jag förlitade mig på att spiken skulle räcka.

Sparrarna kan jag dock låsa vid varandra vid nock, finns ju beslag för det i stål, eller så kör man med brädor, skruvar och lim.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #150 skrivet: 10 aug-21 kl 12:48 »
Ja, järn i nock håller ju bra. Du bygger ju med marginal på hållfastheten, så det kompenserar för vissa svagheter, men jag skulle nog dra i några 6". Hindrar ju också att taket lyfter när det blir storm.

DennisCA

• Finland
« Svar #151 skrivet: 13 aug-21 kl 07:37 »
Köpte plåt igår, den vart inte så billig direkt. Men ska man ha tak så. Inte finns det några billigare alternativ egentligen tror jag. Begagnad plåt funkar inte, kraven för utseende där jag bor gör att jag inte kan snåla på det här.

Det blev den typiska korrugerade stilen i samma färg som övriga byggnader på gården. + nockplåt och kantplåtar. Kommer nästa vecka, fick med mig kondensskydd direkt dock som jag ska börja lägga i helgen. Kluvit reglar på bandsågen till 25mm lister som jag ska fästa duken med. Sen bärläkt ovanpå det.

Frågade om panelvirke när jag var där och det är fasikens dyrt det också. Jag kommer förmodligen att lägga up vindskyddsskivor istället. Asfaboard lär ska hålla över vintern utan panel. Så har jag mera tid sen att leta panel till mera överkomliga priser.

Vankantad panel borde man ju få tag i nånstans, så vänder man kanten inåt och lägger en bräda över så blir det bra.

DennisCA

• Finland
« Svar #152 skrivet: 13 aug-21 kl 07:42 »
Annars finns det ju beslag förutom spikplattor, som dessa som kan användas för att bättre förankra sparrarna i hammarbandet, inte så farligt dyra på biltema t.ex.

Palle500

« Svar #153 skrivet: 14 aug-21 kl 11:03 »
Vankantad panel borde man ju få tag i nånstans, så vänder man kanten inåt och lägger en bräda över så blir det bra.
För lockpanel måste brädorna vändas så deras naturliga böjning genom krympning/torkning ger tätning mellan brädorna.
Den bakersta skall ha skålningen "konkav" utåt och lockbrädan har skålningen inåt.
Sen skall du montera dom med fiberöppningarna/fjällen nedåt så att regnvattnet rinner av plankan, istället för att delvis rinna in i plankan som då ruttnar fortare. Och såga även droppnäsa i nederkant.
https://www.byggoteknik.se/montering-locklaktpanel

DennisCA

• Finland
« Svar #154 skrivet: 14 aug-21 kl 12:31 »
OK men det bör ju gå ändå, om den yttre brädan är en normal icke vankantad så kan man göra så att vankanten inte syns. Kanske lockläkt vore bättre isåfall. Beror väl på vad man hittar för material. Just nu är det taket som gäller men vädret är emot mig, regnade nästan 30ml i morse och nu börjar det pånytt, åska stundvis också. Stod på stegen när det blev mörkt, då fick man börja lägga undan snabbt

Fått upp på ena sidan, tänkte lägga läkten så långt det går på ena sidan innan jag börjar på nästa sida, för jag kommer behöva kunna klättra på taket när jag ska lägga den sista biten med kondensskydd över nocken.  Och så vill jag inte det blåser av, har bara stiftat det först. Hann lägga den första biten av bärläkten.

DennisCA

• Finland
« Svar #155 skrivet: 14 aug-21 kl 13:14 »
Förresten, en sak jag undrar... vore det OK att lägga bärläkten såhär? Jag har inte ju inte material som är 6m utan 3,90 så det blir att kapa 2,10 av en regel för att få en 6m bärläkt, det lämnar mig med en massa 1,80 spillbitar, som jag inte vill slösa på.

Alternativt kunde jag fingerfoga ihop bitarna med PU lim till en lång bräda igen. Det vore en riktigt bra uppgift för min pantorouter.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #156 skrivet: 14 aug-21 kl 16:28 »
Förresten, en sak jag undrar... vore det OK att lägga bärläkten såhär? Jag har inte ju inte material som är 6m utan 3,90 så det blir att kapa 2,10 av en regel för att få en 6m bärläkt, det lämnar mig med en massa 1,80 spillbitar, som jag inte vill slösa på.

Alternativt kunde jag fingerfoga ihop bitarna med PU lim till en lång bräda igen. Det vore en riktigt bra uppgift för min pantorouter.

Om du inte har skarven på samma ställe utan den flyttas.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #157 skrivet: 14 aug-21 kl 16:34 »
Om man har en spillbitar med 2"2 över kan man ju täcka gapet på antingen ovansidan eller undersidan

Palle500

Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #158 skrivet: 14 aug-21 kl 20:34 »
Vad är C-C måtten på "takstolarna" ?
Ev kan du varva med 360+120+120 vid 120 i C-C + halva takstolbredden på sista bärläkten typ 120+50mm. Tänk på att förskjuta skarvarna.
Att lämna öppet mellan bärläkten som på bilden är inte bra.

DennisCA

• Finland
« Svar #159 skrivet: 14 aug-21 kl 21:34 »
Eftersom jag har maskin för det så tror jag jag fingerskarvar ihop till en lång läkt, så blir det minst spill dessutom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

46 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

izmxl
i Frukt & bär
[09 mar-25 kl 14:32]

ifhqv
i Frukt & bär
[09 mar-25 kl 11:51]

rxmmx
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 20:25]

kqloy
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 18:59]

ivusa
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 16:19]

fnhvd
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 12:05]

lebyt
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 09:27]

ibaoj
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 06:39]

pvhgd
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 04:07]

wnfld
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 02:06]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser