Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sår på kammen - tuppens verk?  (läst 1787 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Sår på kammen - tuppens verk?
« skrivet: 06 apr-16 kl 15:21 »
Som jag nämnt förut har vi en Wyandottehöna som blir mobbad av vår tupp. Han jagar bort henne så fort han ser henne, och när han hinner ifatt ger han henne ett hack på kroppen.

Jag har aldrig sett honom picka henne i huvudet... Men idag när jag kikade närmare på henne märkte jag att hon hade flera sår, såhär:

Jag tror inte att Wyandotten blir mobbad av någon av hönorna. Det närmsta jag har sett i den vägen är att en höna ibland fäller ner vingen bredvid henne, som en parningsdansande tupp.

Tror faktiskt inte ens Wyandotten är lägst i rangordningen; jag har då och då sett henne picka till de yngre hönorna när hon vill komma fram och äta av någon matbit (som ju ranghöga hönor gör mot lägre).

Jag har som sagt inte sett tuppen hacka Wyandotten på kammen, men vi har dem nästan alltid frigående när vi är hemma... Vem vet vad som händer inne i hönsgården, där flyktmöjligheterna är sämre, när vi inte ser på?

Tror ni vi kan sluta oss till att tuppen är boven?

Isåfall kanske jag äntligen kan få mina föräldrars tillstånd att avliva tuppjäveln!  >:(
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Sår på kammen - tuppens verk?
« Svar #1 skrivet: 06 apr-16 kl 17:21 »
Jag har sett på mina hönor att tuppen tar tag i nacken på hönorna när han betäcker dom. Så flera av mina hönor har kal fläck i nacken och en har ett sår och skadad kam.
kretslopp

Permission

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 06 apr-16 kl 19:02 »
om tuppen annars är snäll mot alla andra så kanske man kan överväga att byta bort hönan.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 06 apr-16 kl 21:39 »
om tuppen annars är snäll mot alla andra så kanske man kan överväga att byta bort hönan.

Ja, det är han...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Permission

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 06 apr-16 kl 23:10 »
Kan vara så att hönan inte vill finna sig i det sociala spelet som råder i flocken, och helt "naturligt" egentligen vill tillhöra en annan flock.
Isf om någon höna/tupp kan tänkas ha en sådan strävan så är ett sätt att låta det djuret få flytta.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 06 apr-16 kl 23:36 »
Kan vara så att hönan inte vill finna sig i det sociala spelet som råder i flocken, och helt "naturligt" egentligen vill tillhöra en annan flock.
Isf om någon höna/tupp kan tänkas ha en sådan strävan så är ett sätt att låta det djuret få flytta.

Vi har några i byn som också har höns, ska faktiskt fråga om de vill adoptera Wyandotten.

Man ska väl egentligen inte skänka bort en ensam höna, utan minst två, men alla de andra går så bra ihop så jag tror jag chansar och enbart ger bort henne...

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 23 apr-16 kl 22:55 »
Hönan är nu bortskänkt. Hoppas hon får det bättre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

50 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser