Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hedemora Tupp Vinglig, kapar reden & har löss  (läst 1185 gånger)

Mossan

• Medelpad
Hedemora Tupp Vinglig, kapar reden & har löss
« skrivet: 21 apr-16 kl 09:47 »
Hej

Har läst mängder med trådar nu men får inte ihop det med symptomen på min 17 månaders tupp.

Började med att vi hittade rejält med löss på honom för 3 veckor sedan. Började behandla med att klippa bort lusägg, och gnugga in kiselgur. Nu ärende lössen nästan helt borta.

Men under be handlingens gång har han blivit sämre.
Han vinglar som att han är full. Började med något litet snedsteg då och då. Men nu ragglar han på rejält.

Han har fått multivitamin i vattnet i 2 veckor.

I går fick han en överdos vitamin direkt i näbben.

Ställde även fram keso på en tallrik som han smaskade i sig...  Men liggandes.

Sov i ett värprede i natt.  Nu på morgonen galer han och är sig själv ena sekunden och den andra ragglar han in i en gungställning och blir liggandes ett tag.

Vad är detta?
Hjälp!

Permission

• Uppland
SV: Hedemora Tupp Vinglig, kapar reden & har löss
« Svar #1 skrivet: 21 apr-16 kl 10:16 »
Att han har löss betyder att han inte klarar sin hygien själv, när allmäntillståndet sjunker så tar lössen över.
Jag skulle nog inte försöka kurera honom i hopp om att han blir bra och får fortsätta utan jag skulle ta bort en.

Mossan

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 22 apr-16 kl 21:42 »
I dag har han varit förhållandevis pigg. Galt och parat sig upprepade gånger, håller stjärten högt och stolt, gått riktigt normalt..  Bara vinglat ett fåtal gånger.

Kapade förvisso ett rede när det var dags att sova istället för att sitta på pinnen.

Han får mer keso och multivitamin och helgen på sig innan jag bestämmer hur jag ska göra.

Mossan

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 18 maj-16 kl 10:30 »
Nu, en månad senare vågar jag säga att tuppen är helt frisk. Inga löss vinglar inte. Utan beter sig precis som innan

Torry

« Svar #4 skrivet: 18 maj-16 kl 20:58 »
Vad roligt att han piggade på sig.  :D  Var kanske vitaminbrist.
//Torry

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #5 skrivet: 18 maj-16 kl 23:05 »

Alltid roligt att få possetiva besked  Bra jobbat  ;D
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Dela detta:

* Inloggade just nu

60 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser