Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Diverse frågor om tamhöns  (läst 1504 gånger)

bghöns

• Östergötland
Diverse frågor om tamhöns
« skrivet: 28 apr-16 kl 10:47 »
Hej, vi har haft höns i ca ett år och har nu lite frågor som vi inte hittat svar på.

1. Alla våra hönor har någon form av förkylning. De är pigga men låter rasslande som att de har slem i luftvägarna men de har inget slem runt "näsborrarna" eller rinnande ögon. Vi har haft C-vitamin i vattnet men det har inte hjälpt. Har någon tips på vad vi kan göra eller vad det är, och är det lugnt att äta äggen?

2. En 9 månader gammal sussexhöna började ruva (tror vi) men hon ligger inte på något ägg och har knappt lämnat redet på en månad. Hon har också denna förkylning men har till skillnad från vår andra sussexhöna mycket blek och liten kam samt är svag. Har ni haft något liknande?

3. Vi har 5 "industrihöns" varav 3 stycken har blivit av med fjädrarna på halsen. Det ser ut som att de blivit plockade men vi kan inte se något sådant beteende bland hönsen eller tuppen då vi ser dem. Om den ranghöga hönan eller tuppen är elak, vad kan man göra?

vilma23

• Vilma Kollberg
    • Öland
    • Vilmas Hons
SV: Diverse frågor om tamhöns
« Svar #1 skrivet: 28 apr-16 kl 15:27 »
1. Mina höns var också förkylda ett tag men alla blev bra igen. Alla utom kycklingarna. Jag hade några kycklingar som alla dog. Ingen klarade sig. Men alla vuxna höns klarade det. Vi åt ändå äggen. Jag vet inte riktigt vad det kan vara men det låter som det mina höns var med om. Mina hade dock lite skum i ögonen. Men allt blev bra tillslut!

2 & 3 har iallafall inte jag några svar på.
Föder upp Dvärgkochin och Silkes höns, säljer både höns/kycklingar och avels ägg. Bara att kontakta mig om du söker Dvärgkochin eller Silkes höns.
Mail: vilmas_hons@kollberggarden.se Tel: 0728335535

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 28 apr-16 kl 17:10 »
Jag svarar på fråga 2.
Först gäller det om hon verkligen ruvar, (för det kan hönor göra även utan ägg)  eller om hon bara ligger i redet för att hon känner sig dålig och vill komma undan. En ruvig höna låter på helt andra sätt än normalt, och hon går uppburrad när hon är ute , och skriker ilsket om någon annan höna verkar vilja komma in i redet. Att en ruvande hönas kam blir mindre och lite ljusare är normalt,  men mycket blek ska hon inte vara.

Om hon har ruvat i en månad så har hon kanske inte ätit tillräckligt under för lång tid,  kolla hullet. Hon kan även ha fått blodsugande kvalster i redet, därav svaghet och blekhet. Om det är kvalster är det bråttom med behandling, hönan kan dö.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

bghöns

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 28 apr-16 kl 18:13 »
Okej, tack för svaren.

Vi köpte medel mot kvalster idag och ska testa det. Tror att hon ruvar eftersom hon uppträder så som du beskrev. Ska man försöka ta ut henne eller låta henne vara om hon fortsätter som nu?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 28 apr-16 kl 18:31 »
Har hon legat i en månad är det hög tid att bryta beteendet. Hon tappar alldeles för mycket kondition annars. Flytta henne till en helt annan plats, där hon inte kan se sitt rede.Ha henne där några dagar och ge henne kraftig utfodring. Testa sedan att flytta tillbaks henne, om hon då återtar sin ruvning får hon vara iväg ytterligare några dagar. Har du en extra tupp kan han göra henne sällskap,  men inte alldeles direkt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

49 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser