Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk höna?  (läst 768 gånger)

vilma23

• Vilma Kollberg
    • Öland
    • Vilmas Hons
Sjuk höna?
« skrivet: 02 maj-16 kl 21:06 »
Hej!

Jag har en höna på snart 1 år som inte beter sig som vanligt...

I två dagar har hon varit i redena. Bytt flera gånger mellan två olika reden och är väldigt aggressiv, (vilket hon inte brukar vara)!
Tänkte att hon försökte ruva men när hon byter reden hela tiden och inte har några ägg... Så sköt jag bort den tanken.

Jag vet inte om hon äter & dricket då jag själv inte kan vara ute i hönshuset hela tiden.

Men jag är orolig och vill gärna ha tips och råd!

Mvh Vilma Kollberg
Föder upp Dvärgkochin och Silkes höns, säljer både höns/kycklingar och avels ägg. Bara att kontakta mig om du söker Dvärgkochin eller Silkes höns.
Mail: vilmas_hons@kollberggarden.se Tel: 0728335535

sonja på slätten

• Halland
SV: Sjuk höna?
« Svar #1 skrivet: 02 maj-16 kl 21:31 »
Det kan mycket väl vara ruvning på planeringsstadiet så att säga. Aggressiviteten tyder på det.
 Om du vill veta ifall hon äter,  så kan du känna på krävan. På morgonen  före frukost ska den vara ganska tom,   på kvällen rejält fylld.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

vilma23

• Vilma Kollberg
    • Öland
    • Vilmas Hons
« Svar #2 skrivet: 02 maj-16 kl 21:47 »
Ja, fast hon lägger ju inga ägg... Hon brukar vara väldigt flitig med det! Nu bara ligger hon!  :-\
Föder upp Dvärgkochin och Silkes höns, säljer både höns/kycklingar och avels ägg. Bara att kontakta mig om du söker Dvärgkochin eller Silkes höns.

Luff

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 02 maj-16 kl 22:03 »
Vill du att hon ska ruva? Har du befruktade ägg så ge henne 8 stycken så får du se vad som händer.
Kan ta några dagar innan hon lägger sig.
Sjuk är hon nog inte men om hon är ruvsugen och inte har några ägg att ruva så blir dom lite vilsna.
//Luff

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 02 maj-16 kl 23:17 »
Hönor som ruvar lägger inga ägg.  Den naturliga proceduren är att först lägga ett lagom antal ägg, sedan ruva så att alla kycklingar kläcks samtidigt och hönan kan ta dem med på födosök. 

vilma23

• Vilma Kollberg
    • Öland
    • Vilmas Hons
« Svar #5 skrivet: 03 maj-16 kl 16:13 »
Ja, ruva var det hon ville! Kände på henne och hon hade inga fjädrar på bröstet. Jag gav henne några ägg och hon tog emot dem. Sedan så skulle såklart en annan höna också ruva! 🙄 Så här blir det fullt med kycklingar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

59 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser