Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill du ha en stevia-planta?  (läst 5399 gånger)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Vill du ha en stevia-planta?
« skrivet: 20 apr-07 kl 12:09 »
Vill du ha en Stevia-planta?
I så fall kan jag skicka en till dig. Jodå, det är på allvar!

Nåja, det är väl snarast etablerade sticklingar, men de har i alla fall fått rötter och tål lite sol och har börjat växa en smula. Så de är inte större än att de får plats i ett tre-centimer tjockt brev. Jag har i alla fall ett dussin plantor som vill ut och se sig om i vårt avlånga land...

Tala bara om vart jag skall skicka. (SMS:a till 070 2706365 eller privat meddelande här.) Så skickar jag under de närmaste veckorna.

Blir du nöjd så får du gärna skicka en liten present tillbaka. Kanske en Pelargonia-stickling? Eller någon annan kul stickling? Eller något helt annat.

Eller lova bara att sprida nya sticklingar vidare i din tur.

Skötselråd:

Som en Pelargonia, men tål nog(?) inte uttorkning så bra. Plantera om i en liten kruka med välgödslad jord. När du märker att den börjar växa så ös på med massor med ljus, vatten och näring. Då växer den så det knakar. Kruka om efterhand som plantan växer. Skörda topp-skott (och gör nya sticklingar?) eller skär ned plantan ibland. Då grenar den sig fint och blir så småningom en liten buske med gamla vedartade grenar. Blommar gärna med små, små söta blommor.

Går fint att plantera ut i skyddat läge under sommaren, men tål inte frost. Harar, igelkottar och rådjur (eller var det tomten?) verkar också tycka om den väldigt söta smaken i bladen. Trivs i ett växthus!

A.

Suorja

• Gäst
Re:Vill du ha en stevia-planta?
« Svar #1 skrivet: 20 apr-07 kl 15:01 »
Supersnällt Anders.

Själv har jag redan ett par plantor men undrar hur du lyckas ta sticklingar av dom, jag får det inte att lyckas så bra...några tips?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #2 skrivet: 23 apr-07 kl 12:06 »
Toppa dem ofta. Mycket ljus, vatten och näring. Så blir det ännu fler grenar/toppar.

Så ju mer sticklingar man tar (och ger bort) desto fler får man. Bra va? Fast man kan ju äta upp dem också.

Sedan driver jag sticklingarna i antingen plastpåse eller i mini-växthus. Annars: Dra av en del blad så förlorar den inte så mycket vatten innan den hunnit rota sig.

Jag har fått en del svar. För er som funderar på vad ni skall skicka tillbaka så ta det inte så allvarligt. Det där förslaget med en pelargonia-stickling är ett bra tips. Annars gärna någon stickling från någon annan lite udda planta/krukväxt. Eller något annat litet och kul som du gjort/bakat själv...

A.
« Senast ändrad: 23 apr-07 kl 12:24 av (Anders) »

Eulalia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 apr-07 kl 12:27 »
hoppas Tessmoliis har bett dig om steviastickling, för då kanske du får hennes grymma kakor i retur  ;D

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #4 skrivet: 24 apr-07 kl 14:34 »
Sådär. Här sätter jag stopp - inga mer stevia-utskick denna gång. 12 brev går iväg i morgon em. Så de bör vara framme på torsdag.

Eualia/Tessmoliis: Jodå. Det är på G. Jag är öppen för alla nyttiga och hälsosamma returer. Cookies: Höga halter antioxidanter och rika på A & D-vitamin tillsammans med angenäm smak och textur. Inte så dumt... Sedan kan vi väl strunta i energi-nivån. Jag tar ju lite stevia ibland istf socker... Hmm... Kanske man kan göra cookies på stevia?

A.

Eulalia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 apr-07 kl 14:43 »
... Hmm... Kanske man kan göra cookies på stevia?

A.

Du, där går gränsen! Cookies ska vara sockrade rejält, med riktigt socker, riktigt smör, riktiga prylar..sen kan man hålla igen på annat..

Va, fick jag också Stevia denna omgång? Jag beställde inte,  tänkte bespara dig mödan eftersom jag ändå ska ner om ett litet tag...men vid närmare eftertanke kanske det är bättre för den att bli postskickad, och dessutom rotar den sig väl bättre nu, än närmare sommaren?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #6 skrivet: 24 apr-07 kl 14:52 »
Eualia:
Citera
Jo jag vill ha, det är nog bra att ha lite olika stammar, antar jag (som har noll koll på hur de pollineras...om pollinering överhuvudtaget   )

Tog jag som en beställning. Även om det var i en annan tråd...

Hur går det med dina fröplantor?

A.

Eulalia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 apr-07 kl 15:15 »
mina småttingar, jo de tar sig!
den första som jag satte i flaska har nu 5-6 blad, är ff pyttig men fin. :)

Övriga jag satte senare kommer också, de kom upp med en jädra fart men nu står det still, 1 bladpar i varje kruka, varför tar det sån tid!?

Tyckte det var skumt att endast en planta kommer upp i varje kruka...jag har för det mesta satt 2 frön  per kruka..har alltså ca 5 plantor på gång..

De gillar väldigt mycket att vara varma och ombonade. Och framförallt älskar de ljus! De ska vara i soligaste fönstret.. jag sätter en pinne framför så de får lite skugga iallafall, de får väl kämpa lite, om de vill ha solsken på sig  ;D

Har satt flasktoppar på de övriga , som inte blev planterade i flaska.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #8 skrivet: 25 apr-07 kl 15:48 »
Nu har breven gått iväg. De skall vara framme imorgon. Hoppas jag. Jag skickade med en liten extra orotad stickling, så du kan kanske få en extra planta med hjälp av den. Och när den rotade har "sträckt" på sig så kan du toppa den och få en stickling till.

För er som missade tåget: Jag är mottaglig för mutor. Men tyvärr kan jag nog inte skicka några fler rotade sticklingar. Däremot vanliga avklippta toppskott som du kanske kan få att rota sig (tar tid).

Jag använder 6-liters fryspåsar om en liten plastkruka. En dusch med dusch-flaskan. Och så blåser jag upp och klämmer ihop med en säkerhetsnål. Låter stå skuggigt först och när den väl fått rötter så ökar jag ljuset.

Eualias knep med uppskuren PET-flaska är nog inte så dumt.

A.
« Senast ändrad: 27 apr-07 kl 11:31 av (Anders) »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 26 apr-07 kl 15:57 »
Citera
Eualia/Tessmoliis: Jodå. Det är på G. Jag är öppen för alla nyttiga och hälsosamma returer. Cookies: Höga halter antioxidanter och rika på A & D-vitamin tillsammans med angenäm smak och textur. Inte så dumt... Sedan kan vi väl strunta i energi-nivån. Jag tar ju lite stevia ibland istf socker... Hmm... Kanske man kan göra cookies på stevia?

JajaMEN!!  Idag kom plantan.. Anders har cookies att se framemot nästa vecka ;) Mycket riktigt, jag bakar mina alltid på mörk choklad = nyttigt  ;D Dessutom innehåller dom EN HEL DEL fibrer i form av havregryn  ;) Nyttigt så det bara skriker om det!!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

manna

• -
« Svar #10 skrivet: 26 apr-07 kl 22:34 »
Jag har oxå fått en planta idag. I nästa vecka får (Anders) en ful lök i brevlådan.  ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

KAJ

« Svar #11 skrivet: 27 apr-07 kl 09:53 »
Tack Anders!

Jag fick också en fiiiin planta igår, den höll sej ju kanonfint i skydd av träbitarna!

Satte sticklingen också, meddelar senare hur det går...

Vet fortfarande inte vad jag ska skicka tillbaks, eller när, men nån gång kommer det nåt i brevlådan, jag lovar....!!!

Ha en bra dag i solen!

/Karin

Eulalia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 apr-07 kl 09:58 »
Min har inte kommit ännu..stackars liten ligger där i nån postsäck..
Har dock varit lite problem med postleveranserna, i mitt trapphus bor 3 med samma efternamn :o rätt udda eftersom jag har utrikiskt efternamn.
Och brevbäraren har för det mesta ansett att jag ska sköta sorteringen mellan dessa 3 hushåll  ::) Hoppas inget av mitt hamnat på avvägar..
« Senast ändrad: 27 apr-07 kl 09:59 av Eulalia »

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #13 skrivet: 27 apr-07 kl 11:37 »
Det verkar som de flesta kom fram bra. Eualia: blir det problems så hör av dig så skickar jag några vanliga sticklingar.

På förekommen anledning:

Orsaken till att jag inte skickar fler rotade sticklingar är att de antingen redan har skickats eller har blivit så stora/rotade att jag redan har krukat upp dem. Så jag har faktiskt inga fler att skicka. Jag kommer nog inte heller att driva fram fler sticklingar i vår - har gott om stevia-plantor nu.

Men: Har du vägarna förbi så hör av dig. Då kan du få en riktig liten planta. Eller några toppskott. Eller bägge delar.

Om någon är väldigt ledsen för att de inte fick någon stickling nu, så kan jag skicka några topp-skott med posten nästa vecka. Skicka isf ett privat meddelande eller sms:a till 070 270 6365.

Lycka till med stevia-plantagerna nu!

A.

Dela detta:

* Inloggade just nu

111 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser