Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kala höns och blodiga fjäderpiggar  (läst 1273 gånger)

pow

• Västerbotten
Kala höns och blodiga fjäderpiggar
« skrivet: 06 maj-16 kl 23:13 »
Hej.

Behöver hjälp med hur jag kan hjälpa min flock. Jag har sex industrihöns som jag haft ca ett år, två höns som är lantraskorsningar och en hedemoratupp. Industrihönsen ser fördjävliga ut, de flesta är kala över halsen, ryggen och vingbaserna. Det började i vintras men blir värre och värre. Den blottade huden ser bitvis inflammerat röd och irriterad ut. Lantraskorsningarna är hur fina som helst, men nu har även tuppen börjat bli kal neröver framsidan av halsen, huden är röd och ser förtjockad ut. Tittar man närmre på industrihönsen och tuppen ser man att de fjäderpiggar som sitter kvar i huden ofta är  mörka, vilket jag tolkar som att det är blod i dem. Fjädrar som sitter kvar på hönsen är glesa och fula.
Har behandlat med två droppar Frontline för ca två månader sedan då jag hade start misstanke om fjäderätare (ja, jag är medveten om att Frontline saknar äggkarens och hela debatten kring det, den diskussionen vill jag inte ha) men de blir snarare värre. Har letat andra parasiter i wellpapp jag satt kring pinnar och reden, men inte hittat något.

Hönsen är frigående på gården, har fri tillgång på ekologiskt värpfoder och helsäd (korn och havre) och får matrester. De värper bra, har inga diarréer eller luftvägssymptom, jag ser dem aldrig klia sig eller hacka mot varandra. Tänkte först att det bara är industrihönsen som värper för mycket och därför inte orkar med att växa fjädrar, men nu när tuppen också börjar se illa ut och hans kala fläck växer vet jag inte vad jag ska tro. All input tages tacksamt emot.

Det är roligare att göra det själv.

Permission

• Uppland
SV: Kala höns och blodiga fjäderpiggar
« Svar #1 skrivet: 07 maj-16 kl 03:21 »
Bilder!!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 07 maj-16 kl 14:32 »
De pickar nog på varandra.  Utväxande fjäderpiggar är näringsrika.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

pow

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 08 maj-16 kl 20:50 »
Bilder kommer! Ska bara lyckas vara hemma samtidigt som sambon så en av oss kan hålla. Men pickar de på tuppen också? Under slöret? Det känns konstigt. Visserligen är han en väldigt timid herre, men hönor som pickar en tupp?
Det är roligare att göra det själv.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 08 maj-16 kl 21:53 »
Absolut,  det är ett väldigt vanligt ställe för fjäderpickning,  börjar ofta med att där sitter lite matrester. Och ja, det är vanligt att hönor pickar på tuppen,  han kan inte med att säga ifrån mot sina damer.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

51 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser