Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grossist för plantskolor?  (läst 3363 gånger)

louise

• Gäst
Grossist för plantskolor?
« skrivet: 20 apr-07 kl 21:19 »
Var köper plantskolor in alla sin jord, krukor osv? Det här med att springa och köpa småsäckar håller ju inte. Och så behöver jag smartare "brickor" att ställa fröplanteringarna på så att jag kan vattna underifrån.

Richard

• Gäst
Re:Grossist för plantskolor?
« Svar #1 skrivet: 20 apr-07 kl 21:49 »
Weibulls.
För storskalig frö odling rekommaderar jag stenulls pluggor,dem är steril och lätt att hantera.Fram förallt med underbevattning är det viktigt att ha en ren miljö i växthuset.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 apr-07 kl 21:52 »
Vad är stenullspluggor? Fröerna förgror jag innomhus, tänkte sen sätta ut dem i drivbänk, innan de hamnar på friland.

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 20 apr-07 kl 22:53 »
Hej Lollo !

Jag har en hel del plantor och jag driver upp det mesta av grönsaksplantorna i sk. pluggbrätten, det är som en bricka med massa hål i ... i varje hål bor en liten planta. När plantan börjar bli för stor trycker man ut den och planterar om den i en egen kruka. Det finns brätten med olika stora hål, dom rymmer från 24 upp till 144 plantor per brätte. Min favorit är de som rymmer 60 plantor.

Så här ser ett brätte med chilisar ut när plantorna är halvstora :

Så här ser varje pluggplanta ut när den är färdig för omplantering :

Jag planterar om plantorna i krukor som är fyrkantiga och 9cm breda, till dessa har jag en annan typ av brätten som rymmer 24 krukor så att man slipper flytta dem en i taget. Smidigt.

Jag har också diverse brickor som man kan ställa krukor på och sen vattna över alltihopa, det som rinner igenom sugs upp efter en stund. Också smidigt.

Ett av de bästa ställena att köpa brätten krukor, brickor m.m. tycker jag är Lindbloms Fröer ... dom har massor av grejer (och massa bra fröer). Kolla deras katalog.

Jag använder inte några stenullspluggar, föredrar att fylla pluggbrättena med såjord (Hasselfors S-Jord = absolut bäst, finns på 50l säck) sen skolar jag om i en blandning av lika delar egen kompost, Hasselfors P-jord och  Hasselfors Effekt-Kogödsel.

Stenullspluggarna går inte att kompostera så det är inget jag vill blanda i min jord.

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 apr-07 kl 13:33 »
Ja jag använder såna som dina, men har inte tillräckligt med brickor och jag fick klippa sönder odlingarna för att anpassa dem efter mina konstiga brickor. Har pusslat ihop vad jag hittat i ladugården och det blev en kattlåda, en rostig vedspisplåt, nån sorts zinkbalja, locket vände jag upp och ner och fick en bricka till osv. Och då saknas det plats för ca 50 vitkålsplantor och 200 broccoli.. Jag behöver ett enklare system! Gärna med en vagn som går att rulla in och ut ur huset.

Weibulls var som jag misstänkte, till största delen ägd av Lantmännen som jag försöker bojkotta. Andra förslag på grossister för grönsaksodlare?

Jaha... nu har jag tittat på Lindbloms, de har precis vad jag letar efter! Passar "brätten" till de svarta sålådorna?

Äsch, jag kan ju läsa själv... de verkar vara anpassade till varandra.
« Senast ändrad: 21 apr-07 kl 13:51 av Lollo »

Dela detta:

* Inloggade just nu

128 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser