Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brutet ben, varför?  (läst 551 gånger)

Gamina

Brutet ben, varför?
« skrivet: 19 maj-16 kl 07:58 »
Hittade igår en av hönorna med brutet ben. Det var ett brott mitt på den nedre köttiga delen. Nu funderar jag givetvis på varför det hände. Damen var 6 år gammal. Jag tror att hon precis lagt sig att ruva. Något osäker eftersom jag har två som är väldigt lika och jag slängde bara en kik i redet tidigare under kvällen. I redet bredvid låg en annan tant som också precis lagt sig. När jag hittade henne så satt hon på pinnen utanför redena med ett hängande ben och tanten hade tagit över hennes rede. Äggen som låg där var hela och inget blodvite på någon av dem så jag har svårt att tro att det hänt för att de bråkat om äggen.
Jag har svårt att se att hon skulle skadat sig på inredningen. Ett par gånger har jag fått lossa henne från kompostgallret över bajsbrädan då hon fastnat med sporren (hennes växte i krok) men om hon skulle skadat sig där tvivlar jag på att hon med bästa vilja i världen skulle kunna ta sig dit där hon satt.
Hon har ättit ägg i år (men slutat för ett par veckor sedan) och jag har haft tanken att hon slarvat med kalkintaget så jag har handmatat henne med kalk. Hon åt girigt men å andra sidan var hon en glupsk dam som åt allt man bjöd på.
Jag vet att det är svårt att gissa på orsaken men om det är något jag kan förhindra i framtiden så vill jag givietvis göra det.
Genbank för Gotlandshöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

47 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser