Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hackad höna  (läst 1967 gånger)

Bränntorparn

• Östergötland
Hackad höna
« skrivet: 19 maj-16 kl 11:12 »
Vi har en liten flock på fem hönor och en tupp. En höna ruvade fram fem kycklingar i höstas och det är nu dessa som går i en flock. Som vi ser det råder det harmoni och rangordning i flocken., men
Igår gick en höna för sig själv på tomten och idag är hon hackad7fjäderlös och lite blodig i nacken. Vet inte om det finns ett samband.

Kan det vara tuppen som varit lite för vild, eller kan det vara flocken som hackat och i så fall kan det vara en engångshändelse?
Ingen kan såklart veta men era gissningar är nog bättre än våra då vi inte haft höns så länge.

Idag får hon vara i hönshuset när dom andra är i hönsgården och när dom andra är på tomten får hon vara i hönsgården.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Hackad höna
« Svar #1 skrivet: 19 maj-16 kl 11:52 »

Jag hade aldrig delat på flocken  Höns är flockdjur och mår dåligt att vara ensamma
Även om de är sjuka har jag alltid sälskap åt dem
Delar man på henne från flocken kommer du få större problem när du försöker sätta ihop igen Att en höna plötsligt går och strosar ensam är helt normalt  Behöver inte tyda på låg rang
Det är svårt och ännu tidigt att säga vad som är trolig orsak

Mitt förslag är
Ta dig tid att studera/lyssna vad som händer ute och när hönsen är påväg eller placerade på sina sitt pinnar Var hönsen sover har stor betydelse för vem som bestämmer

Kanske just denna hönan behöver fostras att kliva ner några steg
Kanske tuppen som du säger är hårdnäbbad
       MvH Cokett

Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Bränntorparn

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 20 maj-16 kl 08:25 »
Jag öppnade luckan igår efter lunch men hon ville inte lämna hönshuset. Var tvungen att köra sambon till tåget och när jag kom hem var hönan riktigt blodig i nacken upp mot bakhuvudet. När flocken skulle gå in för kvällen gick hon inte med trotts att tuppen var ute och tjatade några gånger. Så småningom gick hon in och det blev kväll även i hönshuset.
Nu på morgonen är blodet i nacken levrat, så inga attacker i natt, men hon är inte intresserad av att gå ut till flocken. Ska sätta mig i hönsgården för att få en bättre uppfattning om individerna.
Om jag lyckas identifiera en som hackar, ska jag avliva den då?

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #3 skrivet: 20 maj-16 kl 09:56 »

Nu gissar jag bara på din iaktagelse utan att ha sett din lilla flock 
Tror det kan vara tuppen som tar för hårt tag i nacken. och när han försökte locka in henne på kvällen ser hon honom som ett hot och väntar till han hoppat upp på sin plats
Tyvärr tar tuppen igen det så fort han kan nästa gång hönan kommer innom räckhåll 
Detta brukar rätta till sig  Just nu har hon dålig erfarenhet och löser det på sitt vis med att hålla sig undan 
Fortsätt och iaktag dem på lite avstånd några dagar (Det har du ju lyckats bra med) och se att inte hönan blir allvarligt skadad  Under tiden kan du samtidigt fundera vilket steg som är lämpligt att ta härnäst

Att avliva utan att försöka lösa problem lär vi oss inget av  vare sig det är beteende eller skada/sjukdom. Vid svår sjukdom, skada eller beteende rubbning är det absolut nödvändigt att ta bort djuret
Naturlitvis är det också lättaste vägen att avliva om man inte har ekonomi,tid eller lust

Håll oss informerade
                                  MvH Cokett

Bränntorparn

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 20 maj-16 kl 12:14 »
Tack Cokett för input
"Lunch rapport"
Idag vägrar hönan att gå ut. Satt först kvar på sin pinne sedan på golvet och ligger nu längst in i kollektivredet (plats för tre hönor). Hor har stundtals sällskap av den lägst stående hönan. Såg också att hon suttit felvänd i natt (bajshögen på fel sida av pinnen) dvs nacken fri och näbben mot flocken
Som du själv säger "Att avliva utan att försöka lösa problem lär vi oss inget av  vare sig det är beteende eller skada/sjukdom" Tänkte ta detta första trassel som en lektion i hönsologi.

Bränntorparn

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 22 maj-16 kl 13:53 »
Det gick inte så bra.
Även igår vägrade hönan att vara en del av flocken men hade fortfarande sällskap av lillhönan. När det var dags att stänga för dagen saknades den hackade hönan men hittades under en gran bara 10 meter från hönsgården. Såg då att hon var mer hackad i nacken och kal upp mot bakkanten av kammen dessutom verkade det vara något skumt med ena ögat.
Fick tag på henne och såg att ena ögat var hackat så det blev till att ta fram yxan och min första höns slakt var ett faktum. 

Slutsatsen blir att jag borde ha nackat henne redan efter första angreppet, för jag gissar att det inte går att placera om en höna till en annan flock hos någon granne eller går det?

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #6 skrivet: 22 maj-16 kl 15:55 »

Utgången blir inte alltid som man önskar.  Slakta kan du nu, och är en erfarenhet rikare

Flytta en ensam redan skygg höna är inte att rekomendera men kanske tillsammans med den höna som var låg i rang
Ditt beslut är fattat   Du har gjort ett försök
     MvH Cokett

Dela detta:

* Inloggade just nu

46 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser