Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inkoppling av varmvattenautomat och seriekoppling av tankar  (läst 2776 gånger)

granis

Jag har ett värmesystem med vedpanna, solfångare och ack-tankar enligt övre bilden. Inkopplingen är av tämligen vanligt typ skulle jag tro. Solvärmen matas via plattvärmeväxlare.

Nu skulle jag vilja koppla in en varmvattenautomat och samtidigt ändra om lite i rördragningen så att en tank sitter i serie med de två andra enligt den nedre bilden. Min förhoppning är att jag på detta sätt sak kunna få till en bättre skiktning så att solvärmen kan ge ett bättre utbyte.
Varmvattenautomaten kommer att vara försedd med blandningsventil och en NC-magnetventil (öppnar när cirk-pumpen går) på tankslingan.
Solvärmeväxlaren matas med vatten från första tanken så länge vattnets temperatur inte överstiger 40 grader, sedan tar blandningsventilen och skickar ut 40-gradigt vatten till solvärmeväxlaren.

Nu är min fråga; kommer den nya inkopplingen fungera som jag vill? Kan jag koppla in varmvattenautomaten direkt på matarslingan, eller måste den ta vatten från tanken? Kommer jag att få till en bättre skiktning jämfört med nu?

Tacksam för alla synpunkter och råd.

Gottfrid

• -
SV: Inkoppling av varmvattenautomat och seriekoppling av tankar
« Svar #1 skrivet: 21 jun-16 kl 22:53 »
Min uppfattning är att när de gäller acktankar  så ska de inte seriekoppas nått över huvud taget.Det strider mot naturlagarna.Som att montera elementen i taket.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 22 jun-16 kl 08:07 »
Det bör fungera. Det känns som rätt tänkt.
kretslopp

granis

« Svar #3 skrivet: 22 jun-16 kl 17:46 »
Min uppfattning är att när de gäller acktankar  så ska de inte seriekoppas nått över huvud taget.Det strider mot naturlagarna.Som att montera elementen i taket.

Jag hänger inte med riktigt i ditt resonemang, men det kan vara något jag missat. Systemet är tänkt att fungera så att all laddning sker i övre delen av den första tanken. Värmeuttag till varmvattenautomat och radiatorer sker även det i toppen av den första tanken. Retur från varmvattenautomat och radiatorkrets matas in i botten av de båda andra tankarna. Från botten tas vatten för uppvärmning i panna eller solvärmeväxlare.
Eftersom att systemet bygger får forcerad cirkulation så tycker jag det borde fungera att seriekoppla tankarna. Allt kallvatten i botten av tank 2 och 3 och allt varmvatten i toppen av tank 1. Vid värmeuttag kommer det övre varmaste vattnet i tank 2 och 3 att fylla på undertill i tank 1 och tvärt om vid laddning.

Borde det inte kunna fungera så?

Gottfrid

• -
« Svar #4 skrivet: 27 jun-16 kl 01:38 »
Som det ser ut så kommer det bli problem med skiktningen.Att göra en volymförstoring är inte samma sak som ackumulering. Oavsett om du har pumpar eller inte så vill man åstadkomma så lite rörelse som möjligt i systemet.

granis

« Svar #5 skrivet: 29 jun-16 kl 22:48 »
Som det ser ut så kommer det bli problem med skiktningen.Att göra en volymförstoring är inte samma sak som ackumulering. Oavsett om du har pumpar eller inte så vill man åstadkomma så lite rörelse som möjligt i systemet.

Förstår jag dig rätt? Du menar att man genom att ha parallell-kopplade tankar får en lägre strömningshastighet och därmed mindre rörelse i tankarna vilket leder till bättre skiktning?

Jag köper det resonemanget. Får ta och tänka om lite.

Gottfrid

• -
« Svar #6 skrivet: 30 jun-16 kl 00:43 »
Ja nått ditåt.Att pumpa vatten fram och tillbaka ger onödiga rörelser.Som att röra i en tallrik med het soppa.Genom att seriekoppla så har du frångått tyngdlagarna . Kolla vad som händer om du laddar en 1000 liters tank utan laddomat tex.Du får elda länge och ändå är tanken bara pissljummen .Och får på så vis inte upp temperaturen snabbt för en dusch.Seriekopplade tankar är en kvarleva från den tid nr man hade varmvatten beredaren i pannan och föst värmde upp pannan och sen tanken för att sedan vända riktning.De som skulle kunna vara till hjälp är om du med elventiler styr i vilken nivå hetvattnet från solfångaren ska laddas beroende på vilken temperatur laddvattnet  har.

bsod

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 17 jul-16 kl 02:53 »
Jag har en liknande inkoppling  (nedre bilden )  som funkar, men precis som någon skrev så har jag vissa problem med att skiktningen inte blir så bra. Jag la en tank i serie pga att mina tre tankar är olika (svårare att få jämna flöden med olika tankar). Hade jag haft tre lika hade jag lagt dem parallellt.

Jag har dock kopplat in en liten varmvattenberedare i serie, så jag får varmvatten även om det inte är solsken eller nån som eldar. Fördelen  med det är ju att man slipper ha elpatron på för hela systemet, så även vintertid finns det alltid varmvatten till en dusch, men elräkningen blir mycket lägre. (Men det är klart, lite kyligt kan det ju bli inne eftersom elpatron för värme står avstängd permanent).

Avancerad styrning av en solfångare ger ofta några få dyra kWh extra,  jämfört med att överdimensionera med lite större solfångare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

110 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser