Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skrynkliga ägg  (läst 6365 gånger)

Erik Gunnar

• -
Skrynkliga ägg
« skrivet: 06 jul-16 kl 22:41 »
Hej
Ibland kommer det ju ett och annat ägg som ser lite udda ut, men har en höna nu som sista tiden värper ovanligt stora och väldigt skrynkliga ägg. Har bara en höna (Lohman) som värper bruna ägg så vet att det är hennes.  De övriga hönsens ägg ser helt normala ut. Är det något som jag kan göra? Kan de ha med något underskott i fodret?

Med vänlig hälsning,
Erik

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Mjölnaren

• Halland
SV: Skrynkliga ägg
« Svar #1 skrivet: 06 jul-16 kl 23:14 »
Vi brukar kalla såna ägg för knäckägg och den vanligaste orsaken brukar vara att hönan är ung och att hennes bildande av äggskal helt enkelt inte har utvecklats som det ska än.

Det finns även en smittsam sjukdom som orsakar såna äggskal men eftersom du bara har en höna som lägger såna ägg så känns det inte som att det är orsaken.

Jag antar att även den enskilda individen kan ha nått genetiskt fel på sin äggproduktion som orsakar de.

Erik Gunnar

• -
SV: Skrynkliga ägg
« Svar #2 skrivet: 07 jul-16 kl 23:18 »
Damen är 3 år och värper mycket bra oftast varje dag. Ser helt frisk i övrigt, oftast först framme när man kommer med mat.
/E

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Dela detta:

* Inloggade just nu

51 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser