Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ägg på bajsbrädan  (läst 1230 gånger)

Bränntorparn

• Östergötland
Ägg på bajsbrädan
« skrivet: 14 jul-16 kl 10:06 »
Tar denna fråga under sjukdomar men det kan ju också vara en olycka.
Nu på morgonen hittade jag ett ägg på bajsbrädan. Krossat och skalet var mjukt. Då skalet är brunt associerade jag genast till det torra på en gul lök.
Att klämma ur sig ett ägg sittandes på pinnen, är det en olycka eller tecken på något fel?
Att skalet är mjukt måste väl vara fel, vilka tecken ska jag kika efter för att upptäcka något sjukt hos hönan (har bara fyra att välja mellan)?

Tackar på förhand 

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ägg på bajsbrädan
« Svar #1 skrivet: 14 jul-16 kl 10:21 »
Unghöns kan göra sådana misstag.
Ger du dom skal så dom kan hålla uppe kalkproduktionen?

En gång är ingen gång, upprepas det flera gånger så får du verkligen sätta in åtgärder.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Bränntorparn

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 14 jul-16 kl 12:13 »
OK och tack
Tre av fyra höns är kläckta i höstas. Dom har fri tillgång till snäckskal i en egen liten kopp salt lika så. Vi får se vad framtiden har att bjuda

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 14 jul-16 kl 12:32 »
Mjukt ägg på bajsbrädan beror inte på kalkbrist,  utan på att ägget värpts för tidigt,  innan skalet hunnit bildas.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Rosenlid

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 24 jul-16 kl 20:10 »
Hej! Jag har samma problem med en höna som lagt skinnägg på brädan i några veckor nu, Hedemora som värper varannan dag. Jag har serverat musselskal både ute och inne , morgon och kväll om hon nu skulle ha glömt att äta det spontant. Vad är det för åtgärder som man kan vidta? Idag verkar hon stillsammare än normalt och satt bara på en sten och vilade medan de andra sprang runt i trädgården. Hon håller även gumpen i högt läge...
Mina höns är cirka 1 år gamla och jag har haft dem lika länge.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 24 jul-16 kl 20:35 »
Som jag skrev, det har i regel inget med kalkbrist att göra. Det är något som går fel i "maskineriet". Sådant kan hända enstaka gånger, t.ex. just i början av värpningen, och är i så fall inget att bry sig om. Men om det händer ofta, så är det något fel på hönan,  hon är inte frisk i  äggläggningsorganen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

47 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser