Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gapade och flämtade. Avskrivning.  (läst 976 gånger)

ojkooj

• 2 Brahma
    • -
Gapade och flämtade. Avskrivning.
« skrivet: 04 aug-16 kl 18:34 »
En kyckling dog väldigt fort. Igår såg jag att hon gapade. Idag låg hon i en buske hela dagen för att plötsligt hittas utanför busken tvärdöd. Jag har köpt 8 kycklingar av rasen Brahma på hönsbytardagen i Berga. De är importerade från Tyskland. De har en efter en trillat av pinn.
De 3 första har varit Marek. Den sista också kanske men visade inga tecken på förlamning som de andra. Ett tag tänkte jag att den blivit ombiten.

De är 4 kvar och jag är förtvivlad! När den första dog åkte vi till försäljaren för att köpa två till. Han sa att han inte hört att någon av de andra som sålts dött.

Min 4årige son börjar bli luttrad; ska du hugga huvudet av den här oxå så vill jag inte se på sa han.

Etiologiskt intressant: Kycklingarna vill inte gå tillbaks till platsen där hon som dog låg och flämtade.

Är det normalt att så många dör? Är den tyska Mareken värre än den svenska?

Jag ville ha höns. Villatomten är en hwiloplats för döa höns. Jag är nästan färdig med hönshuset. WTF!

Hjälp! ???6

Permission

• Uppland
SV: Gapade och flämtade. Avskrivning.
« Svar #1 skrivet: 04 aug-16 kl 21:08 »
Importerade djur gör mig nervös.

Det kan vara så att kycklingarna inte tål den lokala marek de utsats för när de kommit till Sverige.

sonja på slätten

• Halland
SV: Gapade och flämtade. Avskrivning.
« Svar #2 skrivet: 04 aug-16 kl 22:08 »
Många vaccinerar höns  mot Marek i Tyskland. Det innebär att djuren ofta inte har  medfödd motståndskraft mot sjukdomen. Här där vi, åtminstone nästan alla,  inte vaccinerar mot marek, är de allra flesta höns resistenta mot sjukdomen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

47 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser