Hej alla!
Jag är ingen forumskrivare men däremot är jag proffs på att lusläsa allt ni skriver om höns och just nu är jag lite matt av all j-val otur jag har haft på sistone och jag behöver lite pepp

...
Skaffade mitt sköna kackelpack innan jul, 8 paranta damer och världens snällaste tupp. Jag tycker dom har det ganska så bra, bor i en frigga, ljust å fräscht, strö på en del av golvet å halm i en hörna mest för att dom gillar å krafsa runt i det, rejält sandbad i bildäck inne, bajsbräda med tidningspapper och allt ( förutom sanden) byts varje vecka. Dom är ute varje dag, hönsgård på drygt 15 kvadrat, hälften under tak med en hög halm och även där rejält sandbad, dom är lösa på tomten på helgerna och nu i sommar så har dom haft grönbete i 6 veckor.
För tre veckor sen så såg jag lite svartaktigt i taket (pärlspont) tittade närmare å såg att det rörde på sig, petade lite,, hmmmm blod? Började titta närmare å såg att det kröp ganska mycket plus att det smet in under taklist å reglar

,, alltså jag är inte så pjoskig, som hästtjej, delvis vuxit upp på gård och jagat en del så kan jag ta det mesta men, när jag började bryta bort reglarna och hittade "kockor" av krälande högar så va det ganska äckligt. Läste typ 4 sidor här och konstaterade röda hönskvalster. Rev ur all inredning, pinnar, reden, stegar, golvskivor, in med högtrycksinsprutning, 90 gradigt vatten å såpa, huset må mögla men krypen ska väck!! Den kvällen tog även jag ett såpabad när jag va klar. Hönsen fick bo ute till sitt stora och högljudda missnöje och det va katastrof utan redena!! Jaja, när kåken torkat upp så skulle Kvalster X inhandlas, på Granngården så säger dom att nä det har vi inte och kan inte beställa, vi använder bara kalk, fine, ge mig en kalkpåse så målar jag. Väl hemma, trött å sur framåt kvällen så blandas kalkfärgen till, va ett tag sen jag kalkade ett stall men visst fan skulle den va gråaktig??? Min gick i rosa, orkar inte tänka utan målar loss, det blir mer å mer rosa, en skeptisk tanke är att det kanske vitnar?? Nej, det gjorde det inte, jag hade fått foderkalk av Granngården så jag har nu ett gammelrosa hönshus

,, well well, det minimerade i alla fall äckelkrypen. Hönsen fick nysnickrad inredning och va saliga av lycka när dom fick flytta in. Två dagar efter inflytt så såg jag krypen igen, köpte två flaskor Radar å gick loss

.. Tittade den kvällen igenom hönsen för å se hur mycket kryp som va kvar på dom och fick en ny present, dom krälar av löss

Ruttnade å beställde dyrt lopp pulver på nätet med expressleverans, mina underbart tålmodiga gäng har funnit sig i att ligga med fötter upp varannan dag och bli pudrade till höger å vänster och nu i början av veckan börjar det ge resultat, två av dom hade enstaka lusar på ryggen och i förrgår när jag pudrade tredje vändan så såg jag att tuppen börjar få kalkben

Jag ger upp i två minuter på min stol sen vad ska jag göra, jag har hönorna, gillar dom å vill ju att dom ska må bra. Igår inhandlades hästsalva och hovtjära, körde salvan in absurdum på dom alla, såg att två hönor hade resta fjäll och havstulpansliknande knölar, fnissade lite (ren bonus i misären) när dom halkade runt på pinnarna, tänkte i första hand köra bara hästsalvan i tre vändor var tredje dag för att se om det biter, annars blir det såpa bad och salvekok med tjära. Dom har dock haft ett par tuffa veckor och jag tror dom drar gränsen vid fotbad.. Å där tror ni att det slutar eller hur?

ICKE SA NICKE, idag hittade jag en 5 cm lång å levande mask i en lagom lös bajs på bajsbrädan!!!!!! Bam slam thank you mam, bara som ngt litet extra för att det är ju så kul!
Jag har ju typ konstaterat att dom kanske har vitaminbrist och därför mottagliga men jag fattar inte riktigt varför, dom har lantmännens värpfoder med snäckskal som komplement, dom får en Rostibunke med matrester varje kväll, bröd, pasta och annat inte för kryddigt plus att dom får allt överflöd från grönsakslandet och växthuset. I vilket fall som helst, multivitaminer är inhandlade på nätet och jag slog även till på en variant som motverkar mask, jag ska smyga in en fråga här, räcker det eller måste jag inhandla typ Axilur eller liknande?
Mina paranta damer börjar bli lite spinkiga och luggslitna så nu vill vi inte ha nå mera..
PS, rödäcklena är kvar men på lördag ska vi gå en ny kamp, inte många kvar som vågar visa sig.