Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dåligt drag i öppen spis  (läst 3204 gånger)

lillatorpet

• Jämtland
Dåligt drag i öppen spis
« skrivet: 02 okt-16 kl 22:17 »
Det ryker in väldans från min öppna spis i början när man ska tända en brasa. Det är en gammal murad öppen spis med en modern insats i. Fram på, under glasluckorna är ett mindre spjäll men det ger ingen verkan. Om jag öppnar ett fönster blir det något bättre. Stänger jag luckorna fylls insatsen med rök och veden dör tillslut. Och man får börja om tills veden tagit ordentligt. När den väl tagit är det inga problem. Hur löser jag att det drar in. Kan inte minnas att det gjort det tidigare år.

Pettson2

• Skåne
SV: Dåligt drag i öppen spis
« Svar #1 skrivet: 02 okt-16 kl 22:30 »
...kan ju bero på att skorstensstocken är kallare än tidigare år...eller att någon bosatt sig där...
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Kastanjegården Ekosmåbruk

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 03 okt-16 kl 05:40 »

Hade också börjat med att kolla om någon bor i skorstenen.... Och har du någon form av skorstensborste eller annan tyngd som du kan surra väldigt, väldigt starkt i rep ell liknande så kan du pröva att släppa genom den i skorstenen så sakta... (Men verkligen bra surrad så du inte tappar föremålet i skorstenen) Se om det kommer igenom så inte det är så att gången i skorstenen är delvis tilltäppt... Då kan draget bli sämre... Och till sist funkar det inte alls. I den sämsta av världar kan risken för skorstensbrand också öka.
Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

lillatorpet

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 03 okt-16 kl 08:23 »
...kan ju bero på att skorstensstocken är kallare än tidigare år...eller att någon bosatt sig där...
Hur kan den vara kallare? Och vad gör man åt det?

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 03 okt-16 kl 08:47 »
Hur ser det ut utanför torpet? Är det öppet elle är det mycket träd så det är inväxt? Om inväxt så får du inte det rätta draget ur skorstenen heller.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 03 okt-16 kl 08:52 »
Hur kan den vara kallare? Och vad gör man åt det?

Elda oftare så att skorstensstocken inte hinner bli helt utkyld mellan eldningarna. Det är också svårare att värma upp skorstensstocken om teglet skulle vara fuktigare än vanligt, och i så fall kan man behöva elda några brasor om dagen i flera veckor innan den är helt uttorkad.

En annan vanlig orsak till att det ryker in är om vinden ligger på från ett sådant håll att det blir undertryck i det rum där eldstaden finns. I så fall kan det hjälpa att öppna ett fönster på den sida av huset där vinden ligger på och se till att innerdörrar är öppna hela vägen från fönstret till rummet med eldstaden , stäng alla fönster, dörrar och alla öppningar på läsidan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

105 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser