Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gödsel och aska - hur?  (läst 4959 gånger)

Anna

• -
gödsel och aska - hur?
« skrivet: 26 apr-07 kl 11:18 »
Vi flyttade hit för några år sedan och det finns lite av varje i vår trädgård. Syren, rosor, perenner, krusbär, vinbär (som vi ev tagit ihjäl vilket jag skrivit om i annan tråd), ett litet trädgårdsland mm. Har läst att vinbärsbuskar billar vedaska. Nå't annat i trädgården som vill ha det?
Vi har höns och min svärfar har en massa kossor. Hur använder vi bäst skiten? Ska komockorna torka först? Kan man ta en dagsfärsk mocka och blanda ut i en hink vatten och vattna med? Hur gör man bäst med hönsskiten? Blanda ut i vaatten, låta torka elelr hur?
Tar tacksamt emot tips!
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

manna

• -
Re:gödsel och aska - hur?
« Svar #1 skrivet: 26 apr-07 kl 22:35 »
Hönsskit kan du blanda med vatten eller mylla ner som den är.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 26 apr-07 kl 23:20 »
Vill du ha lite sprutt i komposten så gör hönsskiten mycket nytta där också.

Även komockorna mår bra av att komposteras ett tag tillsammans med strömaterial, löv, gräs och allt annat skräp du kan hitta i trädgården. Det blir kanonfin jord av det som du kan ha till allt.

A.Viking

« Svar #3 skrivet: 27 apr-07 kl 08:35 »
Hej Anna! Jag har en jättera bok som heter "odling i kallt klimat"  av Maria Sandström.Jag själv bor i zon 5, och du verkar också bo i norr, och då måste man tänka lite annorlunda än i övr. landet. För en flerårig växt eller buske är det jättviktigt att den hinner avmogna innan vintern, annars klarar den sig inte, o då får man tänka till lite innan man gödslar.De näringsämnen som växterna behöver är ;
 Kväve-styr tillväxten - finns i gräsklipp,hönsgödsel o urin ;
Fosfor-påverkar rottillväxt blomning och fruktmognad,finns i gräsklipp o gödsel ;
 Kalium- påverkar blom o fruktbildning o frosttålighet - finns i träaska.
Under säsongen ska man då tänka såhär: Kvävegödsling på försommaren , Fosfor o Kalium på sensommaren-det gynnar frosttålighet och fruktsättning.
Ett litet gödsel schema: Grund gödsla med 2-3 kg stallgödsel från ko per kvadratmeter sent på hösten o mylla ner den. Vid midsommartid tillför man gräsklipp eller gödselvatten. På sensommaren tillför man träaska ,0,5-1liter per kvadrat meter.
Lycka till, :) från en som själv står i startgroparna för att odla upp den nya täppan,
 A. Viking
« Senast ändrad: 27 apr-07 kl 08:39 av A.Viking »

Dela detta:

* Inloggade just nu

107 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser